Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettskador
Läst 1172 ggr
[Malin3033]
2008-05-27 00:14
0

Getingstucken?

Vet inte riktigt vad som har hänt min Ronja, första tanken var getingstick, men hon verkar inte vara svullen.. ska förklara så kanske ni förstår och kan hjälpa mig.

Klockan 21.20 går jag och hundarna på den sista kissrundan, när vi är nästan hemma plockar Ronja glatt upp en pinne hon bär på den och "tappar den" jag går före henne med Ivan, så det ända jag ser är när hon försöker ta tag i pinnen en gång till och då skriker hon högt. Hon börjar gapa och krafsa med tassen vid munnen, hostar och gör kräkreflexer, jag ser även en liten svärm med något flygande kryp. Jag går med hundarna hem utan att ömka henne för att förstärka situationen. Väl hemma blir hon väldigt dämpad och öronen hängen på sidan (hon brukar alltid ha dem glatt framåt) och svansen är långt ner, inte mellan benen, men näst intill. Jag känner inte igen henne. Pappa kommer hem från en resa i bryssel och Ivan springer glatt fram till husse, men inte Ronja, hon kommer långsamt fram och viftar lite på svansen. Mamma ropar på hundarna för att ge dem en liten godis bit, Ronja vänder bort huvudet och vill inte ta den, nu började vi fundera mer ordentligt på vad som kunde ha hänt, men finner inte ett svar. Ronja har verkligen ont, ser ut som om hon går runt och gråter. Så vi bestämde oss för att ge henne smärtstillande, men inte ville hon ha den tabletten heller, så vi la in den i smör och då svalde hon den - utan att tugga. Nu ligger hon i min säng och andas fort.

Vad tror ni det kan vara?
Var det rätt att ge henne smärtstillande?
Vad ska vi göra nu?

Vi ska till veterinären imorgon för att vaccinera hundarna, är hon inte bättre så kan vi fråga veterinären då.

Starfall
2008-05-27 00:36
0

Hm, det låter som att hon skadat sig i munnen på pinnen, kanske en tand som skadats??

Tur att ni ska till veterinären imorgon, fråga för säkerhets skull, de ser säkert vad som kan ha hänt även om hon inte lider av det då.

Hoppas Ronja mår bättre snart, och att det går över så snart som möjligt.

Kramar//Carro

SparklingTindra
2008-05-27 00:55
0

Hmm, vad var det för sorts smärtstillande du gav?

[Malin3033]
2008-05-27 01:01
0

#2 Det heter Rimadyi, receptbelagt

SparklingTindra
2008-05-27 01:21
0

Har ni kollat in i hennes mun om det syns nånting där?

[Malin3033]
2008-05-27 17:15
0

jag ställde klockan 2 ggr under natten för att titta till henne, på morgonen var hon fortfarande inte sig lik men när jag sedan kom hem från skolan var hon precis som vanligt. så vi lär aldrig få veta vad som hänt henne, för det fanns ingenting i munnen.