Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 791 ggr
druttizen
0

Fästingar och skällande

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Man kan arbeta bort antingen helt eller minska på en shelties skällande, vilket jag jobbar på nu, men undrar lite hur NI gör då ni arbetar bort skällandet???

Jag har i det sista fått hålla igen hans käke och säger samtidigt tyst, och sen släpper jag precis med en godis framför honom..

Han är idag 4 månader exakt.

------------------------------------------------

Sen undrar jag även om fästingar (bläää)

Har ju ingen erfarenhet av dessa äckliga odjur! Wilmer är min första hund och själv har jag aldrig haft en fästing på mig nånsin! Oskyldig 

Men att läsa på om de små smittsamma krypen är ju ett måste för mestadels Wilmers skull och nu även då jag lättare kan få odjuren på mig också, eftersom vi vistas mer i såna miljöer.

Verkar inte som Wilmer tål örthalsband och enligt en annan hundägare så är det vanligt att collies inte kan ha såna band.. jag har en spray också, som heter "giftfri fästingstopp" (DCL dogs and cats)

Hur väl håller den sprayen tro??? och hur ofta bör man spraya med den?

Har även sett på reklam strax innan jag skaffade min valp, att det numera finns en spruta att ge hunden Mot fästingar.. precis som att vi tar vaccin spruta mot TBE vad jag förstått??

Vad är mest effektivt mot fästingar på våra shelties???

Har även köpt Frontline på apoteket, men inte använt ännu.. har även läst att många shelties kan vara känsliga mot frontline hmm….

Skrikandes

Ressu
0

Jag har scalibour på mina hundar. Funkar bra på dom. Har ej vågat använda frontline på mina pga risken för överkänslighet.

Angående skällandet så har jag svarat på frågan i gästboken =).

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

GuUuLd
0

Jag har scalibor på min och det funkar väldigt bra.. örthalsband däremot funkade inte alls..

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

medde
0

Jag ändrade om ett beteende på min hund, och lärde den att skälla på komando istället. Då vart det "onödiga"skällandet mindre. Men att hålla käken och tysta på en liten krabat tycker jag är för hårt redan nu. Kan du inte börja med att bara säga tyst! sen belöna då den är tyst. Det lättaste är om du ser på han då han just ska till att skälla, att du då tar in komand tyst/nej. Så att skallet inte hinner att komma.Så att  du är snabbare att korrigera.

Sedan har vi flera trådar just nu på sajten om just fästingar. Du kan prova och söka på ordet fästing så kommer dom fram.

Välkommen till sheltie sajten! Jätte söt bild du har satt in på din lille kille:-)

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
0

#2 Håller med dig, det med örter litar jag inte mycket på!

Scalibor ska vara bäst av halsbanden sägs det.

druttizen
0

Finns det något som fungerar lika bra men som inte är halsband? Tråkigt att han ska behöva ha något runt halsen då vi är inne tex.. vore bra om det finns något annan man kan ge som skyddar väldigt bra..

Ingen annan som sett någon spruta som man kan ge dom, precis som att människor vaccineras mot fästingar

Fundersam

medde
0

Denna spruta du talar om vet jag inte vad det är alls, sen har du ju bara droppar då som Frontline t,ex

druttizen
0

Jag har innekatt också, en perser hane..

Kan något  medel /halsband vara skadligt för katt?

Ressu
0

Tyvärr har jag heller aldrig hört talas om nån spruta man kan ge…

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

medde
0

#7 Jag har även 3 st katter, och det finns även halsband och dropp för katt. Så det ska inte vara någon fara.

druttizen
0

Har läst om att vissa halsband / medel för hundar, kan vara skadligt för katterna tänkte jag mest

medde
0

Det finns både för hund/katt på Apoteket. Så köp något då som ej är farligt  för din katt.

[Malin3033]
0

Det finns ju pulver man lägger i maten. har precis börjat använda det på min sheltietik Ronja, men det sägs vara väldigt bra och du slipper halsband. det är även giftfritt

druttizen
0

Har hört en del illa om scalibor med, och bättre om frontline..

Köpte ju frontline, så provade det igår kväll.. reagerar han så får jag ju helt enkelt bada honom, då försvinner effekten bättre.

Scalibor är starkare och giftigare än frontline, så vissa reagerar visst illa på det också.. men provat frontline som sagt.. överkänsligheten kan man inte veta på SIN hund förän man provat.. hoppas det är bra mot fästingar nu då!