Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettbeteende-och-lydnad
Läst 901 ggr
druttizen
2008-05-28 11:54
0

Fler ledare??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag undrar lite om shelties är sällskapshund eller familjehund..

Tänker mest på om dom kan ha fler ledare och alltså uppfostras av mer än en person, eller om dom helst ska ha en som ger kommandon, godis och uppfostrar..

Får ibland helg besök av vän eller familj från min förra stad och vännen vill gärna lägga sig i uppfostran och Wilmer verkar lite lätt förvirrad, så jag har pratat med vännen om att jag helst sköter detta.

Wilmer är 4 månader..

Hur fungerar detta på shelties egentligen!
Endel hundar kan vara i familjer men vill gärna ha en ledare bara

SparklingTindra
2008-05-28 15:23
0

Tindra är lydigast när hon är med mig för att hon har lärt sig att läsa av mig. Men hon lyder andra också men det kan bli en del missförstånd. Hon har haft min moster som dagmatte och då har hon haft andra regler hemma hos dom än hon har med mig.

Jag tycker att du inte ska låta din kompis bestämma över hur du ska uppfostra din hund. Du kan ju säga åt henne att hon gärna får komma med förslag men att det är du som bestämmer.

BrightGloria
2008-05-30 13:44
0

Här hemma så bestämer alla i familjen över vår sheltie. Men mest jag. Zelda lyder mest mig eftersom hon vet vart jag satt gränser m.m Är inte jag hemma och mamma får ta fullt ansvar så bryter hon ju mer än en gång mot reglerna för mamma har inte satt någon tydlig gräns.

Får vi gäster så ber jag dom att säga till Zelda om hon hoppar eller gör något annat hon inte får. Men helst vill jag inte att dom ska hålla på med henne. Utan låta båda hundarna vara. Tycker t.e.x inte om att dom går runt och bär på hundarna eller låter henne hoppa och sånt.
När gästerna hjälper hunden att bryta mot reglerna då blir jag sur annars är det väl okej.

Sheltien är en sällskapshund och att ha flera ledare tycker jag är bra. Men en ledare som bestämer mest är posetivit tycker jag.

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida