Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 990 ggr
Ellenfyrkant
2007-07-10 14:16
0

Copyright!?

Hej, det var någon som hade skrivit vad egentligen copyright innebar. Tror det var Prizma_o_Kristall som skrev det. Men är inte helt säker. Iallafall så tyckte jag det var väldigt intressant att veta. Verligen inte för att jag "snor" ndras bilder! Men, jag minns att det var saker jag egentligen inte vetat innan vad gäller copyrightlagen. Så det skulle vara skojj om någon unde skriva vad hela llagen egentligen har för innebörd.

Ha det bra! //EllenSkrattande

Mvh Ellenfyrkant

Ronja06
2007-07-10 15:13
0

Här kan du läsa om copyright lagen m.m.: http://javascript.nu/copy.shtml

Mvh Emelie Förlägen

Prizma_o_Kristall
2007-07-10 21:53
0

Hej hej!

Nix, det var inte jag som skrev det om copyrightlagen, inte vad jag kan minnas iaf Räcka ut tungan

Kramar/Carro

medde
2007-07-10 22:59
0

Vet inte heller vem som skrev det, inte var det jag. Bra länk Ronja06.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Ellenfyrkant
2007-11-23 19:12
0

Tack alla! Och tack för länken Ronja06 :D

Mvh Ellenfyrkant

KajsaM
2007-11-23 20:04
0

Vi inne på kanin har en artikel om copyright, kanske ni på sheltie kanske också borde ha den? Den är en artikel för alla iFokus sajter, att iFokus har skrivit den :)

medde
2007-11-23 20:12
0

Visst det ska nog finnas, ska söka rätt på den, om ni vill ha den!!

Ellenfyrkant
2007-11-23 21:25
0

Jaaa :D Tack Medde ! :D

Mvh Ellenfyrkant

medde
2007-11-23 21:49
0

Hittar inget just nu men hittade denna,  http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.HTM 

Tar in den andra ni frågade efter i morg.

Ellenfyrkant
2007-11-23 22:36
0

Ok ^^ Blir bra det ^^

Mvh Ellenfyrkant

medde
2007-11-28 20:49
0

Fick du någon rätsida på det du ville ha Malin3033?

medde
2007-11-29 08:36
0

Viktigt om upphovsrätt

Upphovsrättslagen innebär att vi inte får vidarepublicera andra personers framställda material (artiklar, foton, musikalster, konst, dataprogram etc etc) utan dennes medgivande. Det gäller här och även utanför Ifokusvärlden.

Om upphovsrättsinnehavare har gett sitt tillstånd till publicering är det din skyldighet att ange vem som är upphovsman i den omfattning och på det sätt god sed kräver.

Det upphovsrättsliga skyddet består av två delar, dels de ekonomiska rättigheterna dvs att kunna sälja eller hyra ut rätten att kopiera eller tillgängliggöra verket, dels de ideella rättigheterna. De ideella rättigheterna kan inte avyttras och innehas alltid av upphovsrättsmannen eller dennes arvingar, och gör det möjligt att hävda rätten till sitt verk. Det är alltså möjligt att någon ger dig rätt att publicera material utan att betala ersättning, vilket trots detta inte påverkar dennes ideella rättighet. Det innebär t ex du inte får förvanska upphovsrättsinnehavarens verk, utan skall återge det i dess originalform. För att skilja på en kopia och ett nytt verk så används begreppet verkshöjd, om ett verk anses tillräckligt självständigt och originellt så anses det ha verkshöjd och således vara ett nytt verk med alla rättigheter som då tillfaller den nya upphovsmannen.

När du länkar till andra websajter innebär det inte något intrång i upphovsrätten. Men det kan vara ett problem att rikta länkarna direkt till en annan artikel, speciellt om den inte öppnas i ett eget fönster. 

Så länge länkar till andra sajter öppnas i egna fönster så är allting bra, men om så inte är fallet så skulle det kunna innebära ett problem. Om artikeln öppnas i en sida hos iFokus, så kan det betyda att läsaren t ex uppfattar det som material som iFokus publicerat samt att den mottagande sajten kan förlora annonsintäkter.

Så för att undvika en eventuell diskussion så är det lika (och mer användarvänligt) att ta för vana att kryssa i rutan "Öppna i eget fönster" när ni skapar en länk.

[Malin3033]
2007-11-29 16:29
0

#10 -  nu hänger jag inte med här? Vad jag vet har jag inte skrivit i den här tåden.. hmm.. Medde, förklara dig! (a)

medde
2007-11-29 21:14
0

#12 Så rätt så.1 Det är ella_pella som startade denna tråd.Sorry!

medde
2007-12-16 10:24
0

Tar fram denna tråd då det varit upp lite om vad man får och inte får.

Ellenfyrkant
2008-05-31 20:10
0

#14 okej, men då puttar jag på då

Mvh Ellenfyrkant