Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettot-prat
Läst 508 ggr
Ressu
0

Om ni skulle få välja?

Om ni skulle få välja 5 raser som aveln skulle fortsätta inom, vilka raser skulle det vara och varför?

Jag skulle då välja:

1. Sheltie, för den är en utmärkt familjehund, trevligt lynne och dessutom väldigt mångsidig
  2. Cockerspaniel, bra familjehund, mångsidig både inom jakt och hundsporter. Dessutom har dom ett härligt lynne
  3. Belgisk vallhund Tervueren, bra familjehund kräver dock stimulering, bra arbetshund, mångsidig inom hundsporter och dyl.
  4. Collie, härlig arbetsvillig hund som passar utmärkt som familjehund oxå. Dock håller dom på att bli sönderavlade. Vill isåfall ha "den gamla linjen".
  5. Flatcoated Retriver, härliga hundar med bra temperament, mångsidiga inom både jakt och hundsporter.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

SparklingTindra
0

> Sheltie. Härlig hundras med mycket energi och dom är ju så otroligt lättlärda och funkar till mycket.

> Pudel (får man säga alla storlekar som en ras? Annars tar jag Storpudel). En ras med mycket go som passar till allt från jakt till lydnad och agility. Passar många olika sorters människor.

> Tibetansk Terrier. Är ofta ganska envisa men otroligt härliga och frimodiga hundar som passar utmärkt till bl.a. agility. Sen är dom ju så fina också. =) Orkar hur mycket som helst, dessa hundar.

> Amstaff. Fina hundar som passar som familjehund. Går också att köra både agility och lydnad m.m. med.

> Husky. Otroligt vackra och trevliga hundar som man kan hitta på lite allt möjligt med: Jakt, drag, agility, lydnad - you name it!

Haha det var ganska svårt det här.. =P

Ellenfyrkant
0

#1 Har aldrig sett eller hört en am. staff på lydnadsbanan ?

Mvh Ellenfyrkant

SparklingTindra
0

#2 Jag vet en som tränar lydnad med sin amstaff och det går jättebra. Däremot vet jag inte om hon tävlar.

Ellenfyrkant
0
  • Sheltie - underbar allraoundhund som passar folk i alla åldrar! Passar dock inte de som tänkt sig en polishund el dyl. :P
  • Border Collie - Underbar vallhund som fungerar till det mesta, dock ingen stadshund.
  • Schäfer - otroligt duktig på mycket olkika saker, och något för de som vill ha en pigg brukshund. Dock borde det bli rakare i ryggen igen tkr jag!
  • Rhodesian Ridgeback - helmysiga hundar för de som vill ha något tuffare att jobba med men som snabbt som attan kan plocka fram sin mjuka gooa' sida, det är verkligen en hund med två sidor.

Mvh Ellenfyrkant