Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 1170 ggr
[Malin3033]
2008-04-22 21:50
0

Rutiner

Tänkte kolla här hur eran dag ser ut, med hundpromenader, hundträning, hundarnas måltider, när ni är i skolan/jobbet, vart är hunden då. Ett litet schema helt enkelt som jag tänkte att ni kunde skriva upp.

Jag kan börja, skriver ungefär hur det kan se ut en helt vanlig vardag hemma hos oss.

07.00 - Väckarklockan ringer, Ronja och Ivan rusar upp medans jag suckar högt över att få stiga upp, vanligtvis har pappa redan åkt till jobbet, eller så åker han nu när jag kommer upp. Jag serverar båda hundarna frukost, de äter medan jag står i duschen. Sedan blir det frukost till mig själv.

07.30 - Mamma kommer hem från jobbet (arbetar natt), hon tar med sig båda hundarna och går en lång morgonpromenad på ca: 1-2h. Jag gör iordning mig inför skolan och lämnar huset vid 07.55, första lektionen börjar 08.15, jag har endast 200m till skolan.

09.30 - Mamma kommer hem med hundarna, de går och lägger sig och sover alla tre.

14.30 - Jag kommer hem från skolan, tar med mig hundarna ut och går en promenad på 30min. När jag kommer hem vid 15.00 -tiden gör jag de läxor jag har, jag kikar in på sheltie.ifokus och de andra sajterna och säger hej.  Går sedan ut med Ronja och tränar.

18.00 - Pappa kommer hem och hela familjen äter middag även hundarna, har ju även en bror, men han är utbytesstudent i USA och kommer hem den 29 Maj, har varit borta sedan den 2 september, har inte sett han sedan dess. Efter middagen går jag en kort kissrunda med hundarna, ca: 20min. Sedan blir det massa iFokus. ;-)

20.00 - Jag och mamma tar en kvällspromenad tillsammans med hundarna, ca: 1 timma brukar vi gå, och när vi kommit in åker mamma till jobbet, och för min del blir det massa iFokus innan det blir sängdags.

Nu vet ni hur en helt vanlig dag ser ut här, skulle vara kul att veta era rutiner också! :-D

medde
2008-04-22 21:53
0

Vilken bra tråd du har gjort Malin3033, jättekul att läsa, ska bli kul att få läsa mer, jag lägger in mina i morg.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Ronja06
2008-04-23 18:19
0

06.30: Vaknar. Går upp efter 5 minuter och gör mig iordning. Är med Ronja i ca. 10 minuter och myser med henne. Mamma har redan varit på promenad med Ronja.

07.00: Äter frukost. Ger Ronja hennes första mål mat för dagen.

07.30: Går till skolan. Lektionen börjar 08.10

ca. 14.00: Kommer hem från skolan. Joggar med Ronja på 1h. Tränar lite lydnad med henne under korta pauser.

15.00: Sätter mig framför datorn, eller TV:n

15.30: Tränar Agility med Ronja.

16.00: Äter middag med familjen. (mammas sambo, samt mina låtsas småsyskon.) Ger Ronja sin middag.

16.30: Gör läxorna om jag har några. Efter det blir det iFokus.

19.30: Tränar lite mer agility.

20.00: Sätter mig framför TV:n

21.00: Går en kvällspromenad med Ronja, vanligtvis tillsammans med min mamma.

Mvh Emelie Förlägen

[Malin3033]
2008-04-23 19:08
0

#2 vad gör Ronja när du är i skolan? Är det någon hemma eller jobbar de? Är hon hemma själv?

Emmeli
2008-04-23 20:41
0

**06.15
**Väckarklockan ringer, dock går jag inte upp förrens halv.

**06.30
**Mamma, Zeke och Lussi går upp för att sitta sällskap med mig vid frukosten och se att jag kommer ut i tid.

**7.00-7.30
**Jag gör mig i ordning inför skolan och har två hundar liggandes på mina fötter medans jag gör det. Efteråt blir det lite mys och hejdå.

**7.35
**Bussen går. Jag kommer fram vid 8.10 . Medans jag åker buss har mamma och vovvarna hunnit gått upp och somnat om igen.

**9.00 - 10.00
**Doggysarna vill ut och mamma stiger upp.

**11.00
**Mamma tar en promenad, eller 2 ibland, en med Zeke och en med Lussi då Lussi inte får gå löst med annan hund under rehabperioden. Promenaderna tar emellan 1-2 h st.

15.15
Jag slutar skolan och mamma lämnar huset och doggysarna för att åka och jobba.

**15.45
**Jag kommer hem och tar en promenix med båda hundarna på ca 1 h.

**16.45
**Jag plockar fram tunneln och hopphindrena och kör lite slalom, hopp och tunnel med Lussi, även hopp och tunnel med Zeke. Tränar även båda i lite lydnad och juniorhandling. Pappa kommer även hem och startar med maten.

18.00
Jag och pappa, eller jag, min syster och pappa beroende på om hon är i sin lägenhet eller hemma äter middag samtidigt som vovvarna får sitt.

19.00
Lite agility, mys eller iFokus tid.

20.00
Om det går något bra på tv:n så ser jag på det, annars fortsätter jag med iFokus eller vad jag nu höll på med

21.30
Jag går upp på mitt rum och ligger och läser eller myser med hundarna. Samtidigt kommer mamma hem och hundarna springer ner till henne.

21.30 - 3.00
Jag somnar… Och hundarna somnar också, dock i mammas och pappas säng.

Sen har hundarna fri tillgång till utsläpp hela dagen då antingen mamma eller pappa är hemma på dagen.

Ronja06
2008-04-26 00:12
0

#3: Vanligtvis är det alltid någon hemma hos oss då jag är i skolan. Vi har ju ett eget företag här hemma.

Mvh Emelie Förlägen

[Malin3033]
2008-05-11 23:02
0

*putt*

Medde, var det inte du som skulle skriva lite? :)

Vill höra andra medlemmars rutiner också!

Gunneriusson
2008-05-12 18:10
0

07:00 Pappa åker till jobbet och hundarna vaknar. Får gå ut och morgonkissa.

08:00 Dexter kommer och väcker antingen mig eller mamma och säger att han vill ha frukost. Båda han och Sally får mat.
Antingen lägger jag mig och vilar lite till efter det, eller så kliver jag upp.

09:00 Promenad med båda hundarna, alltså en kortis i väldigt lugn takt för att Sally ska orka med.

Efter det är hundarna ute hela dagarna på gården och har det härligt. Kastar lite boll med Dexter, kör lite agility eller lydnad. Oftast kryper det in en promenad till någon vän eller ner på stan.

14:00 Mellanmål för hundarna. Sen går jag och Dexter ut på en längre promenad och Sally får vila från honom en stund :) 

18:00 Antingen åker jag på hundkurs med Dexter, eller så åker jag till min bror med honom och låter honom springa och leka i deras jättehagar, eller ut och cyklar. Ja, något som stimulerar honom!

20:00 Kvällsmat för hundarna. 

21:00 Kvällspromis med båda hundarna, lika här, väldigt långsam och kort. Dock brukar Dexter springa lös så för honom är det inte så lungt :)

Det där är väl på ett ungefär. Varierar ju lite från dag till dag! Och just nu är jag sjukskriven så hundarna är sällan ensamma. I vanliga fall så får det vara ensamma om dagen då mamma jobbar halvtid. Fast jag brukar nästan alltid ha lunch då hon jobbar så det blir inte långa tider de är ensamma.

Ressu
2008-05-12 18:42
0

Kan tyvärr inte säga vad vi har för rutiner pga av att vi båda har skiftesarbete… Men om jag är ledig så brukar hundarn få morgonmål mellan 7-9 å sen bär det av på morgonpromenad. Kvällsmaten får dom mellan 20-22 å sen bär det av på kvällspromenad. Annars har vi nog inga andra fasta rutiner. Promenader blir det ju däremellan mattiderna men kan inte säga exakt tid. Det varierar.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

[Malin3033]
2008-06-04 17:46
0

*putt*

Utvecklar frågan lite, nu när det är så varmt, ändrar ni rutiner? Eller traskar ni på som vanligt på era promenader i 27 grader?

SparklingTindra
2008-06-04 20:14
0

Nu när det är så här varmt ute så blir det bara korta promenader så att Tindra får kissa och bajsa (att göra sånt på gården är som attt göra det i vardagsrummet för henne) och sen får dom vara ute på gården hela dagen. Tindra klarar värmen jättedåligt nu av nån anledning så hon kan inte gå så långt.. Vi har haft 26 grader idag så vi skippade till och med klubbkampen på BHK.

Ellenfyrkant
2008-06-06 18:25
0

#7 Går du aldrig i skolan ? :P

Mvh Ellenfyrkant

Gunneriusson
2008-06-06 19:41
0

#11 Jag gick ut skolan för tre år sedan, nu jobbar jag men har varit sjukskriven de senaste två månaderna!

Gunneriusson
2008-06-06 19:42
0

Nu när det är så hemskt varmt så blir det betydlig färre promenader och kortare. Oftast så går vi till en sjö som ligger alldeles i närheten så hundarna får svalka sig. Och Dexter brukat ligga i poolen med mig när det är för varmt :)

Niini
2008-06-07 18:57
0

Våra rutiner går mest ut på att hinna få på skor och koppel innan allt kommer på tidningen. Morgonrutinerna varierar också lite beroende på hur vi jobbar och om jag är i skolan.

**När någon av oss är ledig
**

Mellan 5-9 Första promenad, lite beroende på hur vi sover. Detta är också ända gången Turbo meddelar att han behöver ut, mestadels för att han inte vill kissa i sängen (en hage med sovplats, godedjur och lite tidningspapper).

9-tiden Första målet mat och lite lek.

Lek och sovande om vartannat och en promenad runt 14-tiden.

16:00 Mat och promenad. Sedan rabiesrace ibland vilket innebär kuta runt som en tok i hela lägenheten i ca 30 min och efter det sova som en stock i minst 1h.
  16:00-19:00 Leka och sova.

19:00 Drickakoppen tas bort och promenad.

21:00 Sista målet mat och promenad.

När vi jobbar

5:30 Turbo vaknar när sambon stiger upp, så då går de på promenad.

6:00-6:30 Sambon far till jobb, Turbo kommer och lägger sig nedanför vår säng. 

6:34 Mattes väckarklocka ringer och vi gör oss klara för en ny dag.

7:10 Vi beger oss mot föräldrarna där Turbo ska spendera dagen.

7:30-16 Lek, mat, sova, promenad (samma som ovan).

16 och framåt samma som ovan.

Jag är i skolan och sambon i jobb

Detta har vi inte hunnit med ordentligt eftersom han kom så sent till oss.

5:30 Sambon och Turbo stiger upp och sambon går på en promenad med honom.

6:00-6:30 Sambon far till jobb, Turbo kommer och lägger sig nedanför vår säng.

8:00 Matte stiger upp och gör sig klar

8:55 Turbo får sin mat och sedan far jag till skolan

11:30 Jag kommer hem och vi går på en promenad, mamma kommer till oss och är med Turbo resten av dagen om jag har fler lektioner.

12:00-16:00 Lek, sova, promenad. 

16:00 Jag kommer hem och Turbo får sin mat. Vi går eventuellt på promenad, beroende på när mamma var ute sist med honom. 

16 och framåt samma som ovan.