Frågor...
Kan man använda ordet varsågod när hunden får börja äta mat, hoppa ur bilen, gå ut genom dörren och jag såna saker. ( att den måste vänta innan man säger varsågod och då får den göra den saken). Eller blir hunden förvirrad om man använder varsågod till så mycket?
En till fråga, hur lär man en hund att ta godis/mat/leksak (eller något sådant) försiktigt hur händerna?
Vi har en hund, Svante, som lyssnar till ordet Varsågod, fast vi använder det bara när han ska äta (:
Jag använder varsågod när det gäller mina hundar vid varje tillfälle som du nämner. Och det funkar toppen:)
Jag använder varsågod till Ronja. :)
Mvh Emelie 

Varsågod säger jag till Zigge när han får ta sin mat och när han får hoppa ur bilden. Det fungerar utmärkt! Och det förvirrar inte alls hunden. För innebörden för hunden är samma som för oss. "aha, nu är det ok" så det fungerar att andvända i flera tillfällen (: Någonting man bör tänka på innan är om man verkligen vill behöva säga varsegod till hunden varje gång innan den ska få gå ut genom dörren? Bor man i lägenhet hade det ju varit bra kanske. Men jag tkr personligen det bara är jobbigt. Om jag har skäl till att han inte ska gå ut ber jag honom hellre att stanna där.
Våran förra hund kunde "ta fint", vet dock inte hur mamma & pappa lärde in det :P
Zigge kan inget sånnt, jag tkr inte det behövs egentligen faktiskt så det har inte vi tränat någonting på. Men om jag skulle lärt in det skulle jag hållt fram en sluten hand med godis i och om hunden blir för ivrig (biter/krafsar) så hade jag tagit bort handen med en gång sen tagit fram den och gjort det om och om igen tills hunden fattade galoppen. Det tror jag skulle funka.
Mvh Ellenfyrkant
Ok, det låter bra!
#4 Ja, det borde funka att lära in det så.. Tack för tipset ^^ Ang. att använda varsågod när man går ut genom dörren så ska ju man själv vara ledaren alltså gå ut först genom dörrar och så, för att visa att man är ledaren. Det är vad jag hört i alla fall.
#5 man kan om man vill, själv tycker jag att det känns lite överdrivet.. jag skulle heller inte orka tänka på det jämt. Ronja vet att det är jag som är ledaren ändå och hon skulle aldrig få för sig att försöka ta den rollen.

Jag använder varsegod OFTA!
Innan maten, in och ut ur buren och bilen. In och ut genom huset. Ut ur duschen. Varsegod för att hälsa på folk. Varsegod för att ta emot godis. m.m m.m
När jag lärde Zelda och Stintan att dom skulle ta det försiktigt. Så när dom skulle ta godiset eller nåt ur handen. för snabbt så drog jag det snabbt till mig och sa nej. Sen höll jag på så tills dom tog den försiktigt. Sedan beröm och ge godis. (Eller vad det nu var) Dom lär sig snabbt.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
#6 Ja, det beror ju också på hurdan hund man har.. :)
#7 Ok, tack för tipset.
Jag använder varsågod efter att jag sagt vänta i samband med maten och det förstod Turbo snabbt :)