Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 8935 ggr
[Ailie]
12

Normalvikt på Sheltie?

Jag har nyligen blivit Sheltie ägare och jag tycker att hon är för fet för att vara så liten som hon är. Fick råd av Djuraffären att köpa hundfodret Royal Canin Light, för att hon skulle få den bästa fodret och sluta äta makaroner och blodpudding, som kan vara orsaken av hennes fetma. Jag har bara haft henne i två veckor.
Smulan är 2år
Mankhöjd: ca 33,5cm
Runt bröstkorgen: ca 45cm.
Tänkte höra med er som har mer erfarenhet av Sheltie, kom gärna med förslag på hur jag ska göra för att hon ska gå ner i vikt.

Ressu
0

Jag skulle rekommenderat att du minskar lite på maten och ökar på motionen. Makaroner innehåller tyvärr snabba kolhydrater som snabbt lägger sej runt midjan på hundarna.

Hur mycket väger din hund nu då?

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

[Malin3033]
0

Min hund är precis som din, 33,5 cm i mankhöjd, midjemåttet har jag inte mätt. Men vikten ligger på 5,5kg och hon är i lagom hull.

Ellenfyrkant
0

Zigge är 38cm och väger ca 8 kg. knappt 50 cm bröstomfång. Lagom hull

Mvh Ellenfyrkant

Ronja06
0

Ronja är ca. 40cm i mankhöjd, och väger 8,4kg. Normal vikt

Mvh Emelie Förlägen

bima69
0

Qina är 34,5 cm och väger 6,2 kg, hon har normal vikt

SparklingTindra
0

#4 Tänk att det kan skilja så, min Tindra är ju 41 cm i mankhöjd och väger 12 kg och är i normalvikt. =)

Ressu
0

Mycket av vikten har ju oxå att göra med vilken byggnad sheltien har. Vissa sheltien är ju väldigt "smala" i benstommen andra är grövre och väger därmed mera =)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Starfall
0

#6 Oj då :) Frankie är 43-44 cm hög (låt säga 43,5 cm hög) och väger 10 kilo. Men det är nog som Ressu säger, att det beror mycket på benstommen.

Pyret är 35,5 cm exakt, och väger 10 kilo hon med. Men hon är för rund om magen, och enligt veterinären bör hon gå ner 1 kilo i vikt. Så vi är stränga när det gäller hennes diet nu=)

Kramar//Carro

SparklingTindra
1

Jo, jag vet att det beror på benstomme och sånt, men jag tycker ändå att det är ganska faschinerande att det kan skilja såpass mycket. =)

[Ailie]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för alla era inlägg… jag får ta Smulan till närmsta vetrinär och väga henne. Jag håller med att makaroner inte är nyttigt för en hund, men det är vad fd ägaren gav henne.

Något jag undrar ockås över… jag är ute med Smulan ca 4-6 ggr om dagen och går långa och korta promenader. Men hur långt och länge kan en sån liten hund gå.

Själv är jag van vid min sambos hund "Bamse" (alaskan husky och pointer). En mycket spring/drag glad grabb, på snart 3 år.

SparklingTindra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du ser ju om hon verkar trött. Om hon är överviktig kanske hon inte orkar så mycket men annars så brukar shelties ha väldigt mycket ork. Min vuxna sheltie kan jag inte trötta ut med promenader över huvud taget.

Starfall
0

#9 Ja, det skiljer ju väldigt mycket från hund till hund, även om de är lika höga och normalviktiga. :)

#10 Åh, vad söt han är:) Angående hur långt en liten hund kan gå. Pyret är för rund om magen, men henne är det svårt att trötta ut ändå. Hon älskar att gå lååånga promenader, och att springa av sig. Likaså med Frankie, han älskar också långa promenader med mycket spring. :)