Tindras tråd! =)
Här kommer nu tråden om Tindra och hennes valpning.
Just nu är det 55:e dygnet och det rör sig i hennes mage. Hon har gått upp 2,6 kilo sen parningen. Hon behöver rastas mycket oftare nu (måste till och med rasta henne mitt i natten) och vi har blandat ut hennes vanliga foder med valpfoder. Hon blir varm mycket lättare nu än förut så hon har nästan bosatt sig på balkongen. Hon tuggar ovanligt mycket tuggben också. Hon skäller och morrar åt många av hundarna vi möter på våra promenader så därför får jag hålla henne kopplad mycket..
Hennes uppfödare har varit hit och lämnat en valplåda åt oss idag, så jag har skurit till Ventapad-bitar som passar i den. Jag har satt en filt och två barnkuddar i den också så att hon ska kunna bädda utan att krafsa sönder Ventapaden.
Bilder på en dräktig Tindra kommer imorgon. =) Och en bild på valplådan.

Nu håller vi alla tummar och tassar för Tindra och valparna!
och håll oss uppdaterad!
Haha, det blev många bilder, men det är så svårt att visa hur tjock hon faktiskt är så jag tog flera bilder från olika håll. =P
Idag är det juh det 56:e dygnet av hennes dräktighet. I Valpningsboken (av Anne-Sofie Lagerstedt) står det:
56 dagar: Livmodern är mycket stor och fostren kan röra sig tämligen fritt i fosterhinnorna. Fostren är cirka 15 cm långa.
Tindra har ganska svårt att ligga på sidan just nu. Hon får försöka några gånger innan hon lyckas lägga sig på sidan ordentligt. Hon suckar högt varje gång hon lägger sig ner. Men trots att hon är så klumpig så försöker hon lägga sig under sängen när hon ska sova på natten, så jag har satt utt hennes Canvasbur så att hon kan gå och lägga sig i den om hon vill, för då har hon ju tak över huvudet utan att behöva ligga under sängen. =)

Ja men man ser att bra tjock är hon, jättefin valplåda hon har.
undrar hur många det är, tippar på fem.

Jättefin valplåda! Hehe, vilken tjock Tindra, men ändå lika söt :)
Haha, jo hon är tjock. Kanske skulle ha en tävling där man får gissa hur många valpar det är. =P
Vilken go och rund mage "lilla" Tindra har fått nu. Håller tummarna att valpningen går som den ska. Skall bli roligt att få följa de små valparna.
#14: Då gissar jag på hur många valpar det bli… Få se. *tänker så det knakar* 4-5 stycken? ^^
Mvh Emelie 
Jag och Ronja önskar dig ett jätte stort lycka till! Verkligen en vacker valplåda till en nu mycket tjock Tindra!
Jag gissar nog på 4 små valpisar. :)
Vi håller tummarna härifrån också!

Ser alldeles underbart rund ut, jag är verkligen avundsjuk på er och allt spännande som kommer att hända nu =) Jag gissar på 4 söta underverk!
Tack så mycket allihopa och vad kul att så många har gissat på hur många vappisar hon har. =) Hoppas nästan på att era gissningar stämmer för det skulle vara en alldeles lagom stor kull tycker jag. 
#19 det bästa med sheltien är ju att den får "lagom stor kull" (inte så många), skulle nog inte vilja ha te.x rottis uppf. som kan få upp till 12 valpar! (våran granne fick 9st!), usch så jobbigt.. Fast.. jag föder ju upp hamstrar här hemma i liten skala, ena gången blev det 11 ungar och andra blev det också 11 ungar, fast under första dygnet gick dem två minsta bort.. Så dem kan också få stooora högar med bebbar, även om dom i sig är små i formatet. x)
#20 Haha, joo nog är det så. Men jag vill inte ha alltför liten kull heller. Helst minst 3. För jag vill juh ha en tik och jag tycker att det är ofta det händer att det bara är hannar. Men blir det bara hannar så behåller jag en hanne. Sen vill man juh kunna välja lite också, om jag nu kan det. =P Och så är det juh större chans att vappisarna är små om det är många valpar.
#21 exakt, kan bara hålla med dig! I Ivans kull (min andra hund) så föddes han och 4 bröder!! så även om det blir fler valpisar kan det bara bli hannar. 

#21: Även jag kan instämma. I sigges kull föddes 8 valpar (1 utav valparna dog vid 1 dygns ålder) 6 (!) utav valparna var hanar.
Mvh Emelie 

Gud, vad gullig rund mage hon har ^^D Hoppas det går bra med valpningen :D Jag och hundarna (Ollie och icey) håller tummarna :)
Det är väldigt olika på hur kullarna blir. I Iceys kull blev det 3 st hanar och i andra kullen efter icey kull blev det 5 st honor! (!) :P
Förresten tror jag oxå att det blir 4 st valpisar :)
Good luck!
Tack! Får hoppas att det är bara en hane och resten tikar. Tikar är tydligen lite lättare att sälja nuförtiden, tidigare ville juh nästan alla ha hannar. Men vi har bara en hanne tingad..
Idag har Tindra varit jätteseg och vi hade bara gått i kanske 40 minuter så började hon sacka efter, så promenaden som vanligtvis tar 1,5 timme tog 2 hela timmar!
Sen så har jag fått rådet av uppfödaren att ta tempan på henne 3 gånger om dagen (typ morgon, middag, kväll) från och med idag så att jag sedan kan se direkt när tempen sjunker på henne som den ska göra innan hon ska valpa. Men, duktig som man är, så glömde jag att göra det och tog tempen på henne först klockan 15.00. Men jag hinner juh ta en gång till i alla fall. Hennes temp var iallafall på 38,0.
Hon var inte så glad idag heller för småttingarna har spelat fotboll eller nåt i magen på henne, dom har iallafall rört sig hur mycket som helst. 
#26 jätte roligt att du håller oss uppdaterade! ser fram emot massa valpisar som attackerar sheltieifokus!

Ja nu börjar det närma sig för Tindra, bara några dygn kvar innan valpning, väntar och håller tummarna, hur mår hon nu?
Hon mår ganska bra, lite seg på promenaderna. Vi gick på en 1,5 timmes promenad idag och då hittade hon på en massa saker som hon bara MÅSTE göra, bara för att få en anledning till att vila. =P Jag försöker att ha henne lös så att hon lättare kan bestämma hur snabbt hon vill gå så mycket som möjligt, men vi möter schäfern som bet henne nästan varje gång vi går ut och den är alltid lös så det är lite svårt.
Hon vill ut ungefär var 3:e timme.
Hon svettas som bara den inomhus så vädringsluckorna står på vid gavel, trots att vi hade 23 minus här i förrgår. Hon vill bara ligga på balkongen hela kvällarna men jag vill inte att hon ligger där när det är typ -20 grader för det blir juh jättekallt när vi har betonggolv där.
Jag har börjat ta tempen på henne varje dag och den ligger på nånstans mellan 38,0-38,4 grader.
Hon har gått upp 2,7 kilo och det sparkar i magen så att man ser det tydligt även om man inte rör i henne.
Varje natt väcker hon mig med att hon "bäddar" på golvet (!). Hon förstår som inte att det inte gör någon skillnad att hon krafsar där. Och hon har både en BIA-bädd med filt och kudde i och en valplåda med filt och kudde i, men golvet och våran nya vardagsrumsmatta är där hon helst bäddar.
Om hon får sina valpar exakt 63:e dygnet så kommer dom på torsdag. =)
ojojoj… Både Ronja och jag håller tummar och tassar att allt går bra. 
Mvh Emelie 

Spännande!!! Vi håller tummarna!

Spännande :D Håller tummar och tassar! :)
Håller tummarna här oxå =)
Här hålls det tummar och tassar!

Ja de kan bete sig lite konstigt när valpningen närmar sig, samma med Lovis och Daisy, bäddade på mattan i vardagsrummet och sökte en svalare plats att ligga på, när jag såg att tempen gick ner, så ville Lovis att jag skulle vara hos henne medans Daisy ville ut hela tiden och göra ifrån sig. Du ska se att det blir nog valpar torsdagnatt,
Jag tippar två killar och tre tikar.
Håller tummarna
Håller också tummar och klor för er.. Tippar på 4 st valpar 2 utav varje sort. Tindras kullsyster Alva gick över några dagar, var spännande dygn kan jag lova. Hon fick 3 tikar och 1 hane. Förhoppningsvis så blir en av tikarna min.
Ha det så bra
Britt-Marie
Tack så mycket allihop. Men vad kul att du hittade hit, Britt-Marie.
Du får säkert en av Alvas tikar - den snyggaste!
Tindra har nu matvägrat sen igår och velat gå ut fast hon egentligen inte ens behövde. Haha, det är inte det roligaste att bli väckt klockan 3.00 på natten för att gå ut i en halvtimme.
Och då hade hon varit ut klockan 00.00 också. Sen fick jag rasta henne en gång till klockan 6.00 och så gick vi en lite längre promenad på ca 1 timme och 20 minuter klockan 9.00. Hoff, hinner knappt göra annat känns det som.
#37 Hittade hit från en länk från din sida faktiskt.. Visste inte om att denna fanns…
Ja, jag hoppas att det blir någon valp till mig, hon har sagt att jag får välja först så… Men jag kan ju vara lite omständig när jag ska ha en valp, ska ju vara rätt mentalitet och rätt utseende på valpen… Fast det kan ju inte bli så mycket annat än perfekta valpar med sånna föräldrar som dom har
Jag får ju dessutom vara med och se dom växa upp, har redan en favorit bland dom fast dom bara är några dagar gamla, hinner nog ändra sig några gånger innan dom är 8 veckor..
Ska bli spännande och se vad Tindra och Trent får för valpar också.. Måste få komma och titta på dom sen.
Ha det så bra
Ojoj, va ja e sentänd =). Hannen ni har parat med så är pappa till Ressus halvsyskon =). Reagerade först nu på namnet.
#38 Ja, jag snubblade också in på den här sajten av en slump faktiskt. Så jag är här och på Hundar iFokus nästan varje dag.
Jo, det brukar bli så att man har en favorit nästan direkt. På bilderna på Alvas valpar såg det ut som att hanen och en av tikarna är skuggade och dom andra 2 tikarna är sobel, är det så?
Lillemor har ju helt underbara hundar och alla jag har träffat från hennes uppfödning har ju haft bra psyke och varit jättetrevliga, så det du kommer att få som problem när du ska välja valp kommer säkert vara mest vilken som är snyggast! 
Självklart får du komma och titta på Tindras valpar sen. När dom har kommit så kommer man juh vara så stolt att man nästan spricker!
#39 Haha ja, så kan det vara. =P Jag brukar ockå vara lite seg när det gäller sånt där.
Jag tror det är 3 stora tjocka valpar
2 hanar och en tik, 1 trefärgad och 2 riktigt mörka soblar. Den trefärgade är en hane, alltså en hane och en tik som är riktigt mörkt skuggad. Det är min gissning 
#39 Hm, blev fundersam på om det inte var samma sak här, att Frankies halvsyskon har samma pappa som Tindras valpisar:) Men minns inte vilken hane ni parat med. Frankies halvsyskon har iaf Hillrace Hot To Trot som pappa… Kul om det är samma:) hehe,, i så fall har jag en bild på en av dessa halvsyskon, som i så fall e halvsyskon till Tindras valpar. Och Tindra och Frankie e ju halvsyskon, hehe;) Fast det är ju genom Sammie, Frankie är inte släkt med Hot To Trot;)
#41 Haha det var en väldigt detaljerad gissning, vad kul. Det skulle vara coolt om du skulle ha helt rätt! 
#42 Tindra är parad med Ch Hillacre Hot to Trot, så du har helt rätt - Frankies halvsyskon är isåfall Tindras valpars halvsyskon.
Vad kul!
Världen blev plötsligt lite mindre 
Ja verkligen. =)
#40 Ja, hanen och ena tiken är skuggsoblar och dom 2 andra blir nog riktiga rödsoblar tror jag..
Ja, jag förstår att du kommer att vara såå stolt över valparna. Har skickat bilder på Alvas valpar till dom som har Nova nu, Tindra och Alvas mamma. Ja, det är ju min moster som äger henne nu
Ja, Lillemor är verkligen en jättebra uppfödare som ställer upp i vått och torrt för sina valpar.. Sen är hon så himla kunnig också, fast det är klart hon har ju fött upp Sheltie sen 1987 (tror jag det var..) Collie födde hon upp innan det. Lillemor har verkligen bra mentalitet på sina hundar också.
Lycka till med valpningen, börjar närma sig nu…
Å vad kul :)

Vill inte vara förmanande men jag skulle aldrig gå så långa promenader sååå nära inpå förlossningen. Tänk om värkarbetet skulle sätta igång när du är långt hemifrån. Har varit med om att det kan komma igång väldigt fort.
Håller tummarna för en smidig och enkel förlossning. Antar att du är nyfiken och förväntansfull. Det är så roligt! Men det där med sömnen brukar komma i andra hand
#47 Tack så¨mycket och lycka till med din kommande valp från Alva! =)
#49 Okej, kanske får dra ner lite på längden på promenaderna då. =) Jo, jag får väl sova ordentligt först om någon månad. =P När alla valpar utom en har farit och våran har blivit rumsren. Fast om den är som sin mamma så sover den ändå hela natten utan att behöva gå ut förrän på morgonen innan den är rumsren. =)
Snart är det dags. Tänk vad spännande det är! Glöm inte att informera oss här på sheltie.ifokus om hur valpningen gick, och hur valparna mår så fort du hinner och har tid. 
Mvh Emelie 
Alla väntar vi med spänning på hur det går 
Haha, bara för att jäklas så kommer hon säkert att vänta ända till nästa onsdag innan hon föder. =P Jag känner mig som en liten unge som väntar på julafton. =)
Hur mår Tindra? Har det kommit några valpisar ännu?
Mvh Emelie 
Än så länge inga valpar..
Jag tog tempen på henne klockan 13.50 idag och då har den gått ner till 37,9 grader. Det är ju inte jättestor skillnad eftersom att den har legat mellan 38,0-38,4 dom andra dagarna men det är juh ändå lite skillnad.
Sen när jag var ute på promenad med henne på en runda som brukar ta ungefär 20 minuter så gick hon så sakta att det tog oss nästan dubbla tiden. Hon gick lös låååångt bakom mig nästan hela tiden - trots att hon fick bära min vante.
Och valparna rör sig som bara den hela tiden, mer än dom rört sig dom andra dagarna.
Så vi får väl se, kanske att dom kommer ikväll/inatt.
Det är ju bara det att vi ska ha min mosters hund Vilda här från idag till på lördag och man vet juh inte om hon blir orolig av Tindras valpning och då kanske hon stressar upp Tindra.. Men vi får hoppas på att hon bara blir ett extra stöd för Tindra.
#55 Tror nog du menar 37,9, inte 17,9 hehe… det var lite stor skillnad i så fall;)
Jag tror Tindra får sina valpar imorgon på förmiddagen, jag längtar tills första bilderna kommer, och lilla Frankie ska ju bli Morbror! =) Hihi, ska bli kul att se hans släktingar;) Håller tummarna jättehårt och hundarna håller sina tassar och en varsin svans:)
Kramar!!! Carro
Haha, ja precis; 37,9.
Jag skrev nog lite för fort tror jag.
Det blir så när man gör flera saker samtidigt.

Hihi Tindra håller inne dom, vi håller tummarna och väntar med spänning :)
Kanske ska göra en ny sajt som heter www.tindra.ifokus.se, skämt åsido^^
Väntar med spänning på uppdateringar om valpning!
äsch, nu råkade det bli en länk, men det händer inget om ni klickar på den.
Haha, nog är ni roliga. =P
Nu har Tindras temp sjunkit till 37,7 grader. =) Hon har matvägrat hela dage idag, det enda hon har ätit var en liiiiten liten bit rostbiff på morgonen.

Då är det nog på gång, det blir kanske i natt, spännande

Hoppas dom små tittar ut i natt! :)
Det hoppas jag med. =) Nu är gulleVilda här också. Jag har satt hennes bädd i hallen så att hon kan hålla koll på ytterdörren, hon har nämligen lite separationsångest. =P Hoppas att det inte blir nåt tjorv att ha henne här under valpningen men det tror jag inte.
Så spännande.. Syster Alva gick ju över några dagar och det var inge kul alls…
När tempen är under 37,0 så brukar valparna komma inom 24 timmar..
Väntar med spänning……
Britt-Marie
spännande spännande.. hoppas de kommer snart 
Nu är jag nyfiken. Har det kommit några valpar ännu? 

Mvh Emelie 
Nu väntar jag spännt på en liten rapport., om hur att är:-)
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Haha inte nu heller.
Har just kollat tempen och den är iallafall nere på 37,4 grader. Uuusch vad det är jobbigt att vänta.
Men hon har ätit liiite liiite mat, säkert för att hon började matvägra så tidigt att hon blev jättehungrig.
Hon har haft en ganska jobbig natt också. Hon är ju van vid att gå mellan mitt och mammas rum under natten, alltså att hon sover i båda rummen. Men vi hade ju satt Vildas bädd i hallen som ligger mellan mitt och mammas rum och Vilda vaktade sin bädd genom att morra åt Tindra så Tindra vågade inte gå förbi henne själv. Så klockan halv fem på morgonen så vaknade jag av att hon försökte och att Vilda morrade åt henne. Så då gick jag ut och rastade Tindra.
På kvällen gav vi dem dessutom varsitt tuggben och det var ganska korkat gjort. Tindra matvägrar ju så hon ville inte ha sitt och Vilda ville inte heller tugga på sitt, men däremot så skulle hon ju vakta det. Då var jag tvungen att tabort det från henne för att det inte skulle hända nån olycka mellan Tindra och Vilda. Då fräste hon åt mig också men det hade jag räknat med..

inte bra att Tindra blir orolig nu, se till så hon har sin låda i ett eget valprum där du sover med henne, och där inte Vilda kan komma in, mina tikar har varit i valprummet ca en vecka innan beräknad valpning där jag sovit med dem, de behöver lite lugn och ro. lycka till nu.
#71 håller med.. Håll Tindra och Vilda isär på nätterna. För hon behöver lugnt och ro. Tindra kan ju också ha lite förvärkar.. Tikarna kan ju gå över några dagar om det är många valpar… Verkar vara mycket tikar här i Norr nu… Alva fick ju 3 tikar och Kråkeslottet 4 tikar.. Får se hur många Tindra får…
Lycka till!!!
Vi har flyttat Vildas bädd till köket och nu funkar det bra. Vilda vill inte ligga i köket så hon ligger på mattan i hallen och då har hon inget att vakta så dom kan ligga bredvid varandra utan att Vilda säger nåt.
Snart ska jag gå ut med dom. Dom funkar superbra tillsammans så länge som Vilda inte har nåt att vakta. Igår när jag gick på 20 minutersvändan med dom så glömde Tindra nästan bort att hon inte orkar med nästan nånting och gjorde lite lekinviter mot Vilda men Vilda tittade bara bort, jag tror att hon förstår att man inte ska leka med Tindra nu.
Nu har Vildos inte lika mycket separationsångest heller så nu knallar hon omkring i lägenheten och kollar och kommer och myser med en, igår låg hon ju bara i bädden i hallen och såg olycklig ut.
Nu är Tindras temp äntligen nere på 37,0 iallafall. Sen får vi väl se när valpningen börjar. =)

Vi håller andan av spänning och ser fram emot nästa rapport =)

skulle nästan tro det blir valpar i natt då, om hon inte redan börjat valpa, o så spännande
önskar dig lycka till, du får säkert inte sova i natt.
Kram
Haha nä, det blir nog ingen sömn inatt. =P Hon har inte börjat än, hon ligger och bäddar på golvet under sängen just nu. Jag lovar att hon tänker valpa just där.
NU HAR VALPERNA KOMMIT! 6 stycken blev det. Två tikar och 4 hanar. Alla var trefärgade utom en hane som var skuggad sobel!
STORT GRATTS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Så det blir att ni behåller en trefärgad tik eller?
Ronja skickar massor med hälsningar till den nyblivna mamman Tindra. Lycka till med de små! Väntar med spänning på bilder på valparna.
Mvh Emelie 
Tack! =) Hon mår jättebra nu och det gör valparna också. Det var en liten tik som vi var lite osäkra på om hon skulle klara sig ,men nu verkar det vända för henne för hon äter själv och kämpar på. =)
Vi behåller en trefärgad tik. Bilder kommer senare när det är lite lugnare här.

Grattis till valparna, de ser jättefina ut :)
#82: Underbart söta! Härliga vita kragar har de också! 
Mvh Emelie 
TUSEN GRATTIS TILL ER! 
Gud så söta dem är:) Helt underbara:)
Kramar/Carro
Grattis! vad skönt att det gick bra :) lycka nu till med dem i fortsättningen 
Helt underbara vill ha!!!!!!!!………..
Haha tackar. =) Tindra är jätteduktig med dom. Mamma tvingade ut henne för att kissa och hon hade jättebråttom in igen och när hon väl hade kommit in igen så räknade hon alla valparna. Hon är jättenoga med att tvätta varenda en av dom också. Enda problemet är att hon vill bita bort navelsträngsbitarna som är kvar på valparna och det ska hon ju inte.
Nu börjar dom bli lite trötta av allt ätande så dom ligger och vilar vid hennes mage.
Tindras underbara uppfödare har varit här och hjälpt oss med valpningen, trots att hon hade jobbat natt och knappt fått sova nåt. Utan henne så hade det nog gått åt skogen med lillgrodan. Men än är det ju inte helt säkert men just nu verkar hon lika stark som dom andra trots att hon är hälften så stor som dom andra.
GRATTIS till valparna.. Hela 6 st…
Skönt att allt gick bra
Pussa valparna och mamma från oss
Britt-Marie

Jättegrattis till valparna.
och sex inte illa. ha det nu så mysigt med de små, och hoppas den lilla klarar sig

Stort, stort grattis! Skönt att allt gick bra och vi håller tummarna för den lilla :)
Stort Grattis till de små! Säger som Ronja06, många härliga vita kragar! Nu blir jag valpsjuk. Lycka till!!

Supergrattis till valparna! Vad underbart roligt med 6 stycken! 
Stort grattis till er 
GRATTIS! Gud så söta de är på bilden :)
Tack. =) Inte trodde jag att så pass nyfödda valpar rörde på sig så här mycket och var så starka. Den skuggade sobelhanen är som en ångvält när han ska fram till Tindra, puttar bort alla andra. Den lilla kan nu ta sig fram till spenarna och äta helt utan hjälp.
#97 Gud vad skönt att höra att dem är friska och livliga
Och vad skönt att Lillan klarar äta på egen hand nu:)
Kramar//Carro
Nu är det inte så bra med lillgrodan nåmer.. Hon äter inte, för hon orkar inte ens suga tag i spenen och jag tycker att hon känns kall. Jag har satt en värmd riskudde med en fleecefilt på som hon ligger i alldeles bredvid Tindra. Jag har försökt att sätta spenen i munnen på henne och klia henne bakom öronen men det hjälper inte. Jag vet ine varför hon helt plötsligt blev så svag. Hon var ju jättestark imorse… Gu vad tråkigt om hon dör. Då är det bara en tik kvar och lilla grodan är ju lite speciell eftersom att jag har fått vara uppe nästan hela natten bara för att se att hon får i sig mat.. Jag trodde verkligen att hon skulle klara sig men nu verkar det inte som det nåmer.. Usch det är inge kul..
#99 Åh, nej vad tråkigt!
Tänker på er och hoppas, hoppas, hoppas att hon blir bättre!
Strykekramar!
hoppas lillan klarar sig!!
Tyvärr är det så ibland i en kull att det är någon som är mycket mindre än de andra. Det var det även i Frankies kull. I hans kull var det också 6 valpar, 2 tikar och 4 hanar. En av hanarna var mindre än dem andra och svagare. Sin andra eller tredje levnadsdag orkade han inte längre. Veterinären hittade inget fel på honom heller… Det är så tråkigt när det blir så… Detta behöver ju inte betyda att Lillan också somnar in, jag håller alla tummar jag har för att hon ska klara sig.
Kramar!

Oj vad tråkigt, men inte alls ovanligt när de är så små, har hon blivit lite kall brukar de inte klara sig, oftast kan det vara inre fel eller helt enkelt att hon var för liten, men du får glädja dig åt de som är kvar, om hon nu inte klarat sig.
Jag håller i alla fall tummen för att hon klarar sig.
Vi håller tassar och tummar för att hon klarar sig !

Vad roligt med valparna! :D Har precis kommit hem och har tänkt på er hela tiden :) Har du några tingade?
Håller alla tummar och tår för lillan! :)

grattis =) Hoppas verkligen att den lilla klarar sej!
Hon klarar sig inte.. Just nu är hon alldeles mjuk och lealös och hon rör knappt på sig. Så jag har lagt henne vid Tindra så får hon sluta sin tid nära sin mamma.. Det är konstigt att man hann bli såpass fäst vid en liten varelse som bara hann finnas till i lite mer än ett dygn…
Men man får väl glädja sig åt dom som finns kvar. Dom är ju helt underbara små varelser och jag bara längtar efter att dom ska bli såpass stora att man får se deras olika personligheter och hur dom egentligen kommer att se ut.
Så sorligt att det inte gick vägen för din lilla tös. Du har gjort allt man kan göra det tror jag helt och fullt. Visst fastnar dessa små liv i våra hjärtan direkt.
Men naturen har sitt sätt att ta bort den som är svag. Tror att det var menat från början att detta skulle inte gå. När min tik fick bebbar hade jag en liten flicka som var som din. Oj vad jag kämpade för att få henne att överleva. Fast folk sa till mig ge upp henne!! Men för tusen visst vill man kämpa för alla. Det slutade lika dant, oj vad jag grät mycket, kände mig misslyckad som uppfödare osv. Men är det något som är fel redan från början som vi ej vet om,brukar de duka under första dygnen. Hårt tyvärr och jag vet hur det känns.
Men nu håller vi alla tummar för dina andra bebbar växer upp och blir riktigt vackra sheltie hundar. Vilket jag tror att dom kommer att bli.Jag önskar dig all lycka med dessa små söta!
#107 Tack så mycket. Om du bara visste vad dina ord värmde och det var bra att få höra från nån som varit med om samma sak.
Har pm:at dig, kolla inkorgen.

Vad synd att den hon gick bort.. *kramar*

bli inte så ledsen över att hon somnat in, har själv varit med om det, Det var en bror till Lucky som inte klarade sig, hade honom vid bröstet för att ge värme och försökte i det längsta att mata honom, men han somnade in på mitt bröst under natten. alltid jobbigt när det sker så jag vet vad du går igenom. Men du har fem godingar kvar som kommer att ge er stor glädje när de växer upp. Har du alla sålda, för tiken ska du väl ha kvar som jag sett.
Kram från mojsans kennel.
#111 Du har nog rätt. Jag har ju 5 stycken helt underbara valpar kvar att se efter. Dom stackrarna kommer att vara väldigt vana vid kameran innan 8 veckors ålder. =P Men jag kommer nog att vara väldigt nojig en tid framöver varje gång dom piper..
#113 Ser fram emot mer bilder… Du vänjer dig snart när dom piper, var till stora kusinerna igår och där är det ett himla liv i lådan… Dom har blivit jättestora, blir 2 veckor på torsdag…
Britt-Marie
#114 Aww, jag vill se fler bilder på Alvas små sötnosar! Det är så kul att se hur stora dom kommer att vara i olika åldrar. Jag längtar så till att Tindras småpluttar ska bli lite större. Det är så spännande!
Jag har fotat valparna en och en, så fler bilder kommer snart!
Ojoj, vad ni kommer bli less på alla bilder på¨Tindras valpar tillslut. =P
Vad tråkigt att den lilla inte klarade sig. Men precis som medde skrev så måste naturen ha sin gång. Sedan så har du 5 små underbara bebbar kvar!
*skickar några tröstkramar*
Mvh Emelie 
#115 less på valpbilder!? AAAALDRIG! :o)
#115 ska dit i veckan, ska försöka komma ihåg att ta med kameran… Ni får säkert komma dit och titta om ni vill också…
Vi blir inte less på valp bilder, hur kan man bli det….
Britt-marie
Tänker på er. hoppas allt ok!
#118 Jag förväntar mig massor med bilder! =D
#119 Allt är bra och nu kan jag glädja mig mer åt dessa småpluttar som är kvar! Det är så häftigt att se hur dom beter sig och jag tycker redan att man kan se olika personligheter hos dom, fast det ändras säkert när dom blir lite större. =)
Hur är allt i dag? Väntar på en liten snabb rapport kanske :-)
Allt är bra. Dom äter och äter och äter och går upp i vikt. =P Tindra har börjat lämna valplådan lite då och då när dom sover. Då brukar jag stoppa dit en filt så att dom inte ska bli kalla, jag vet ju inte om dom fryser lätt. Sobelhanen ligger gärna på filten medans dom andra oftast vill ligga under den så man får kolla så att dom inte trasslar in sig i filten.
Tindra saknar lilla grodan lite grann och har därför adopterat in en liten pip-ekorre till kullen..
Men så härligt att höra allt ok. En liten pip ekorre så söt det låter, den måste du väl spara !
Haha absolut. =P
Skönt att de är bra med de andra ungarna, väntar på nya bilder!

Vad roligt att dom och Tindra mår bra :)
Toppen ! Man ju inte låta bli att kika in här då man ser att det kommit in nytt i tråden.
Idag har Tindra varit på sin första lite längre promenad. Vi var ute i cirka 1 timme. Mamma var hemma och kollade så att inte valparna skulle vakna och börja pipa och Tindra var såå nöjd att få röra på sig.
När vi kom hem så sov dom fortfarande så Tindra kunde ta det lugnt och torka och bli varm i lugn och ro innan hon var tvungen att lägga sig hos dom.
Nu har jag bestämt några av namnen på valparna. =) Om jag nu inte helt plötsligt ändrar mig förstås. =P Egentligen hade jag tänkt att allas namn skulle börja med Sparkling eftersom att Tindra heter Request Sparkling Rose, men man får inte ha så när man inte har det som kennelnamn. Så dom får bara ett namn var. Sen så är det ju tyvärr inte säkert att köparna behåller just dom namnen på valparna sen men det står ju ändå i stamtavlan.
Jag har vägt dom idag klockan 13.45 och valparna har gått upp mellan 72 och 99 gram sen dom föddes. =) Jag tycker att det är häftigt att man kan se skillnad på vikten på dom om man t.ex. väger både på morgonen och på kvällen.

oj det var tidigt tycker jag, med en promenad på en timme och valparna inte är mer än fem dygn, Lovis och Daisy har inte velat lämna sina valpar så lång tid, inte förns ca på 10 dygnet, men det är väl så att tikarna är olika, se bara till så hon inte sinar när hon får vara ute så länge från valparna, ha det så gott med grynen.
#129 Jag hade inte tänkt gå så pass lång för jag tycker också att det är lite tidigt men hon verkligen insisterade på att få gå så långt så jag ringde hem och frågade om valparna sov och sa att jag går längre med henne och att mamma skulle ringa om valparna vaknade. Dom sov fortfarande när vi kom hem som tur var. =)
Men jag måste fråga, har du haft nån sorts värmedyna eller nåt sånt till valparna när tiken har varit ifrån dom så att dom inte ska bli kalla under tiden? Jag brukar sätta en fleecefilt åt dom och en del ligger gärna under den medans vissa vill ligga på filten istället. Men jag blir lite orolig att dom ska småfrysa.

åååh så söta.. blir riktigt valpsjuk :) Zorro påminner lite om Tiini då hon var så där 2 veckor gammal 
#140 Vad kul. Han kanske blir lika fin som Tiini då. =)
#141 Ja, kanske. Ronja var iallafall urgullig på den där bilden.
Dom e sååå ljuvliga =)
Nämen vilka små sockerbitar! Suuuupersöta! Kul att alla fick en bläs också. :o)
Underbaringar =) Så fina allihop=) Ska verkligen bli kul att följa deras uppäxt:)
#138 Kanske en bild för månadens? Du har ju en plats vakant då jag tog bort en bild från dig!
Valparna ser helt underbara ut, vill bara ha en!!! en nyfiken fråga har du fått valpar tingade?

#142 det tror jag säkert han blir =D blir riktigt nyfiken på hur han kommer att se ut om sådär 7-8 månader :)
#146 Ja, kanske det. =) Bra idé.
Jag har inte alla valparna tingade, men det kommer nog inte vara så svårt att få dom sålda. Jag ska ju ha en - Enya, en av mammas bekanta som heter Ann-Helen och som har en 14-årig skuggad sobelhane från kennel Frostice ska ha en valp men jag vet inte vilken hon vill ha och sen har vi en till som jag tror är tingad men jag vill inte säga nåt förrän jag har pratat med henne och vet om det är säkert att hon ska ha en.
Alltså har jag två stycken otingade.

Vad söta dom är :D Roligt att nästan alla är tingade :)
#149 Tack. Ja, det är skönt att några redan är tingade. =)
Idag är dom 9 dygn gamla. Dom växer så det knakar. Den som växer minst är lilla Milou, men han är ändå den som dubblerade sin vikt först. Zorro äter som en häst. Varje gång en av dom andra äter så gör han också det. Milou brukar ibland få äta efter att dom andra har ätit färdigt för att dom inte riktigt ryms att ligga vid spenarna allihop. Men sen när dom andra har gått och lagt sig så skyndar han sig fram för att äta.
Nu börjar dom bete sig lite mer som hundar. Dom viftar så svansen när dom "går" och kan nästan stå på alla fyra redan. Fast dom ramlar ganska snabbt. En del ligger på rygg och sover ibland och det får mig att tänka lite på Baloo i Djungelboken. =P
Jag har tänkt väga dom nästa gång dom är vakna.
Men jag undrar; kan man klippa klorna på dom redan nu? Jag tycker att deras klor är så himla långa, kanske man kan klippa dom med en sån sax som jag använde till Izzy (mitt marsvin)?

Inte alls grön av avundsjuka =)
#151 Haha =P
#150 Jodå, då en av mina bekanta hade valpar så var hn tvungen att klippa klorna så gott som 1-2 gånger på två veckor.
#153 Okej, vad bra då kan jag klippa dom då. =) Aska fastnade i hårsnodden jag hade runt handleden idag med sina klor, det var ganska svårt att få lös honom.
Tänkte bara uppdatera med att säga att nu har Enya öppnat ögonen och Zorro har nästan också öppnat sina.
Dom kan allihopa sitta och dom går på alla fyra. Jättesöta! Och öronen spretar åt alla håll.
Milou är duktigast på att gå, trots att Zorro tränar varje gång Tindra ligger ner genom att gå ett eller två varv runt henne. =P
När jag ska byta lakan hos dom så brukar jag sätta valparna i en ganska stor låda under tiden. Nu när jag gör det så hoppar Zorro ut ur lådan, så man måste passa honom samtidigt. =D
Imorgon kommer en av våra köpare för att titta på valparna, det ska bli kul att höra vad dom tycker.
Dom e sååå ljuvliga 
#160 Visst är dom?! =D Vänta bara tills dom blir lite större och "lättare" att fota dåå kommer det bilder!
Jätte kul att du håller oss uppdaterade! Dem är ju för söta! Men saknade ju en bild på Enya och de öppnade ögonen^^
Jätte härliga bilder! *blir helt valpsjuk*
Mvh Emelie 
#162 Det kommer, jag lovar. Imorgon kanske. =)
jättekul att se bilder! De verkar växa och utvecklas snabbt ^^
Näe, Nu vill jag inte se mera bilder!!!Detta är ju terror på högsta nivå. Jag blir så sjuk av av se dessa undebara valpisar. Vill ha!! ´Hjälp mig någon??
Hihi, här kommer en liten film på dom små. =)
#167 Mer terror!!! Helt underbara små varelser, mamma vovve är inte dum hon heller. Verkar vara en toppen mamma till dom små. Förstår dig att du är stolt. Tack för titten
Nu lider jag ännu mera att jag inte har en liten raring här att få pussa på!
Skämt o sido. Dom är helt underbara dina bebbar!

Skiit vad sööta!! Blir helt sjuuk ju!! Det här är inte bra att titta på ;P Jag får absolut inte visa mamma för då blir det katastrof xD MEN GUUD VAD SÖTA, kan inte sluta titta på dom! :D
Vad synd att den lilla kraken gick bort då.. :/ Hade gärna vilja sett mer av henne. Men tur som var så gick det väl bra med allt annat :)

sååå söta jag blir riktigt valp sjuk juuu :D
Många med mig tycker att detta börjar bli terror med dessa söta bebbar, men till saken vi vill se mera!!! Kan nog inte se tillräckligt av dessa små söta knyten.

Åh så söta :D Dom växer och dom växer :)
Jätte fina bilder. De små bara växer och växer ser jag :)
Mvh Emelie 

Oj så dom växer! :)
Jo, man blir riktigt förvånad varje gång man tittar på dom i valplådan. =)
http://www.youtube.com/v/xGXonEFsvb0
Här är två små pluttar på bushumör utanför valplådan, 20 dygn gamla. =)
En kort kort film med Zorro och hans "adoptivsyskon" pipekorren
Vilka söta bilder, och framför allt vilka fina bebbar ni har! Helt underbara tycker jag. Önksar jag hade kunna köpa en av dig.
#189 Tack så mycket. =)
Nu har valparna fått en massa vassa tänder och är jättebusiga! Zorro är nästan aldrig i valplådan nåmer, utan vill bara ligga på ventapaden på golvet och kolla in sitt "kungadöme"! När man vaknar mitt i natten kan han vara mitt på golvet och leka med pip-ekorren alldeles själv medans dom andra sover. Jag vet inte var han får sin energi ifrån.
Milou däremot verkar så himla trött och leker nästan inget med dom andra utan sover och äter mest.. Då blir jag direkt nojig och funderar om han mår bra.
Dom har fått prova på mat för första gången idag också. Dom fick mosat valpfoder blandat med välling på ett kaffefat.
Så här gick det:
Elvis: Lite tveksam först men sedan åt han snällt upp. Försökte suga och bita på mina fingrar. "Finns det mer?"
Milou: Äter snällt direkt från fatet, men godare när maten är på fingret. (Tindra och Elvis vill knycka maten)
Zorro: Gott gott! Tar in maten med undersidan av tungan, lättare med mat på fingret. "Korkat med fat!"
Enya: Äter som en dam - alltså med stil, här slaskas inte. "Bra med kaffefat"
Aska: Äter snällt från fingret men tycker kaffefatet är OK. Diskar fatet ordentligt!
#190 Hihi vad gulligt =) Det där påminner om när vi haft kattungar och vi gett dem deras första mål mat. Aj aj vad det kan göra ont i fingrarna, de små tänderna är sylvassa;)
#191 Jadå, helst när en viss liten herre vid namn Zorro biter med hörntanden just på nagelbandet. =P
#192 AAAAJJJJ!
Det känner jag också till ja… Usch och det gör nog ondare när en valp biter än en liten kattunge. Fy fy, djurungar är som små termiter när dem är små, men ack så underbara:) Det allra värsta med kattungar är nog ändå när de börjar upptäcka att de kan klättra uppför mattes ben. Särskilt om man har nattlinne på sig. Aj aj ;) Men det tror jag du slipper med valparna iaf:)
#193 Haha, ja det hoppas jag dåh att jag slipper. =P Men man vet aldrig med den där Zorro som har flyttat ut ur valplådan nästan helt. Han har tränat på att springa på golvet hela kvällen och han klättrar och biter på en om man sitter på golvet. Nu har han precis (äntligen) slocknat och sover nog i någon timme innan det är dags för träning igen.
De små bara växer och växer. Tänk vad tiden går fort! 
Mvh Emelie 
Helt underbar denna tråd att följa. Man blir ju kär i dessa små bara av att läsa om dom.
#196 Haha, då ska du bara veta hur det är att bo med dom. =P
http://www.youtube.com/watch?v=nJs9U0qbsL4 Nu har ju den här filmen blivit lite "gammal", men det är först nu jag har lyckats med att ladda upp den. Den är lite tråkig för valparna är lite trötta på filmen, men dom leker iallafall lite grann. Det jag gillar med den är att Milou (trefärgade hanen med halv krage) är med lite grann och leker och han leker även själv med ekorren. Han har ju varit så himla lugn innan och bara sovit och sovit och ätit.
Tindras uppfödare var här idag och jag kan stolt säga att hon tyckte att valparna var jättefina och att kullen var jämn och fin. Det är ju lite tidigt att se ungefär i vilken storlek dom blir i men det var tydligen ingen som såg ut att vara speciellt stor jämfört med dom andra. =) Man blir ju extra nöjd just för att det var hon som sa det. Hihi.
Valparna äter som hästar när man ställer fram valpfoder och välling. Enya äter fortfarande fint medans alla andra trampar i fatet och grisar ner sig själva och allt runtomkring.
Ojoj va dom e gulliga =)
#198: Sparkling_tindra… du PLÅGAR mig med dessa ursöta filmer på valparna
Jag blir helt tokig. *ler* 
Mvh Emelie 
#200 Hihi och mer lär det bli! ;)
Visst är det jobbigt med dessa otroligt söta bilder och filmer på dessa totalt undebara valpisar. Blir så matt!! Man vill ju bara ha en!!! Men har inte råd just nu. Men annars hade jag bankat på dörren och bönat.
Idag ringde en tjej som var intresserad av en trefärgad hane. Hon skulle komma och titta på dom den 8:e april och hon verkar jättebra. Hon har haft en Collie förut som var väldigt vinstrik inom utställning, han var tydligen rätt känd bland colliefolk.
Hon skulle ha den till agility, lydnad och sällskap.
Det ska bli kul att träffa henne. =) Tyvärr kommer inte resten av familjen med och tittar då iallafall, för hon är här med jobbet.
#203 Det låter ju toppen bra! Det vore väl kul om han kom till ett aktivt hem. Håller alla tummar att mötet går bra för er alla!
Jättesöta, de växer verkligen fort!
Såg att du har satt ut en annons på blocket och såg även att du bor i Gällivare. Där har vi våran stuga så vi far dit ibland… Tänk om det hade varit så att jag skulle skaffa hund denna sommar och inte nästa… Då hade jag kanske kunnat skaffa en av dessa underbarisar…. suck… Jättesöta är de i alla fall!
Just det, en fråga, vem är Tindras uppfödare? :)
#205 Ja, det var synd. Det har ringt folk som har varit intresserade av dom idag, men det är mest äldre som vill ha dom endast som sällskap och iallafall den ena av dom som är kvar kan man inte sälja som endast sällskap för han behöver få arbeta. Därför har jag fått göra så att dom får lämna kontaktuppgifter och sånt och om det sedan ringer nån som har intresse för att hålla på med tex agility/lydnad/freestyle o.s.v. så har dom förtur. Han kommer att stanna hos oss tills det kommer en sådan köpare. Den andra är lite lugnare av sig så han skulle kunna funka som sällskap, men även han skulle behöva få arbeta..
Tindras uppfödare är Lillemor Engebro från Malmberget, kenneln heter Request.

#206 Vilken av sötnosarna är det de gäller? :)
Zorro är den som absolut måste ha en aktiv ägare. (den skuggade sobelhanen) Det var en som var hit och tittade på dom idag och ville egentligen ha Zorro, men hon skulle bara ha den till promenader så hon kunde inte ta honom. Men jag vill ha ett aktivt hem till Aska också. Enligt mig så behöver en sheltie mycket motion och den behöver få arbeta (alltså, agility/lydnad/vallning/freestyle/rallylydnad o.s.v.) så därför vill jag inte sälja till nån som bara ska gå promenader med den.. Haha jag har såna krav på köparna så det kommer nog ta ett tag att få dessa två sålda. Men vi har bestämt att hittar vi ingen passande till Zorro så kommer han att få stanna hos oss..
#206 ok :)
Ja, en hund vill ju helst ha mycket aktivering.
Jo, det är ju så. =)
Idag har dom varit ute för första gången. Enya tyckte att det var pyton pest att vara ute i snön hon satte sig ner brevid Milou och såg ynklig ut (Milou såg precis lika ynklig ut han), medans Elvis busade på som bara den och tyckte att det var jättekul att springa omkring och äta "glass". Sen tog vi ut Zorro och Aska och båda tyckte att det var superspännande där ute. Aska tänkte klättra upp i en snöhög och Zorro sprang omkring och åt snö. När dom sen kom in så slocknade dom som ljus allihopa. =P
Det kommer förrestan bilder på det sen om man ser vad dom föreställer, kollade inte riktigt på dom hur dom blev.

Jag måste säga att jag tycker det är jättebra att du har krav på dina valpköpare, och du har helt rätt i att sheltien ska jobba. De älskar det och är perfekta för det. Ursöta valpar, blir helt kär. Ska ha en nästa år, så jag får snällt bita mig i tungan och vänta ;)
#208: Det är bra att du har krav på dina valpköpare. Skulle jag någon gång ta valpar efter Ronja så skulle jag gjort detsamma.
Mvh Emelie 

Men det är väl de sötaste små knyten jag någonsin sett <3
#212 och 213: Vad kul att ni håller med mig. =) En del av dom som ringer säger "Amen då tingar vi (t.ex.) Elvis då" direkt och när jag då säger att det är "kö" på dom blir dom sura. =P
#214. Tack! =) Just nu funderar dom på hur dom ska kunna få upp glasdörren till tv-rummet så dom står på bakbenen och tittar in och piper medans dom krafsar på glaset. =D
#212 och 213: Vad kul att ni håller med mig. =) En del av dom som ringer säger "Amen då tingar vi (t.ex.) Elvis då" direkt och när jag då säger att det är "kö" på dom blir dom sura. =P
#214. Tack! =) Just nu funderar dom på hur dom ska kunna få upp glasdörren till tv-rummet så dom står på bakbenen och tittar in och piper medans dom krafsar på glaset. =D
Jahapp, här kommer en liten uppdatering. =P
Idag har småttingarna badats för första gången.
Enya var den som fick börja. Hon tyckte att det var HEMSKT att bada. Hon pep och gnydde som bara den och det värsta var hårfönen. USCH! Den var ju jätteläskig. Jag vet dock inte riktigt vad som var så läskigt med den, för ljudet hade ingen av valparna problem med.
Zorro fick bada sen. Har var lugn och sansad under badningen samtidigt som han säkert planerade bästa flyktvägen. Torkningen var däremot pest och pina tyckte han.
Milou var superduktig under badningen. Han var lugn och cool och ville väldigt gärna leka med badsvampen som jag hade satt schampo på. Men föningen var inte så kul för honom heller.
Elvis var jag tvungen att väcka när jag det var hans tur så han var jättesur och väldigt jobbig att torka.
Aska däremot var duktigast av alla. Han var jag också tvungen att väcka för att kunna bada, men han hade ändå inget emot att varken bada eller torkas. Han blev lite less på att sitta stilla under föningen men annars så var det inga problem alls.
Sen har jag badat Tindra också. Hon gillar ju att bada så det var inget problem. Men det tog över 2 timmar att få henne torr med den dåliga fönen och då är hon inte helt torr ändå. =/
Jag har fotat dom nybadade små (och stora) liven och jag har också bilder från när dom har varit ute, men jag kan inte sätta in dom förrän jag har rensat bort lite från min dator så att dom får plats. Men det kommer, jag lovar. =P
I fredags var det en tjej med sin mamma (från Jokkmokk) och tittade på valparna. Flickan ville ha en sheltie att träna och tävla i agility och lydnad och sånt med. Hon fastnade direkt för lilla Zorro och dom tingade honom direkt. Det är ju jättekul att han kommer till en aktiv familj där han kanske till och med får lite meriter.
På tisdag så kommer det en kvinna från Boden och ska titta på valparna. Hon har tidigare sagt att hon vill ha en kaxig hund som hon kan träna och eventuellt tävla i lydnad och agility med och hon blev väldigt förtjust i Elvis när hon tittade på min hemsida. Så troligast så kommer hon att tinga honom.
Så det är lilla Aska som ännu är otingad. Men det finns spekulanter så man får väl se hur det blir. =)
På fredag åker jag iväg till stockholm och kommer hem först på söndag och på lördagen åker mamma till Hakkas till min mormors begravning.. Då ska min farmor vara här och passa valparna i några timmar.. Jag är lite orolig då hon inte har någon hundvana och valparna ska ju ha mat och hon måste ju kunna rasta Tindra utan att alla 5 valpar springer ut i trappuppgången.. Det är jättesvårt att komma ut genom dörren, man måste nästan vara två för det.. Men jag hoppas att det går bra. Jag kommer nog ha svårt att koncentrera mig där borta och kommer nog bara att längta hem. =P
Ojoj, vad långt det här blev nu.. =P Orkade ni verkligen läsa allt det där? ;)
#217: Roligt att få höra lite uppdateringar. :)
Mvh Emelie 
#217 Tack för ett verkligt kul och intresannt inlägg, så kul att läsa om dom små

Ska erkänna att jag skulle aldrig kunna ta valpar på Tova för jag skulle aldrig kunna sälja dom… Så jag tycker du är jätteduktig som ställer krav på köparna, så borde nog fler göra =)
Ojoj va dom har blivit stora =). Men har ni snö ännu? 
Haha, japp. Ganska mycket dessutom. Vi hade värsta snövädret för nån dag sen. Vi kommer säkert ha snö fortfarande på midsommarafton (vi har faktiskt haft det en gång när jag var liten) =P
Ojoj, och jag som brukar ju bli helt förskräckt om det nångång har kommit snö i maj 
#238 Hihi, klenis. =D Jo, vi har lång vinter här.
Vilka sötnosar! Se upp så inte jag kommer och smugglar med mig några hem. *ler* 
Mvh Emelie 
#241 Se till och spara nån te mig hehe;)
#242: självklart ;)
Mvh Emelie 

Kul att läsa och se bilderna, vet hur det är med badningen av valpar, kul att du har köpare och att de kommer till aktiva hem. Nu väntar jag bara på att mina tjejer ska komma i löp, så jag får vappisar att gosa med,
#241-242 Tack för förvarningen ;)
#245 Ja, det är jätteskönt att dom kommer till hem där dom får jobba och inte bara bli "sängvärmare". Nu får vi bara se vem som ska ha lilla Aska. =)
Har varit och tittat på valparna idag tillsammans med Tindras (och min Qinas) uppfödare Lillemor. Och valparna är helt fantastiska… Så söta så det är inte klokt, en väldigt jämn och fin kull där alla är väldigt sociala och framåt.
Fastnade direkt för Zorro, han är så söt… Hoppas verkligen att familjen i Jokkmokk provar att ställa ut honom för han kan nog bli en stjärna i utställningsringen också… Helt säkert kan man ju aldrig säga, men han är verkligen lovande.. Ja alla valpar var jättefina, men det är nått speciellt med Zorro, han har DET helt enkelt.
Gillade Aska också, nått speciellt med honom också… Hoppas att du även hittar en bra familj till honom också.
TACK för titten av dina underbara valpar, Anna, fast du själv inte var hemma.
Britt-Marie
Oj, vad stora de hunnit bli! söta :)
Verkligen fina och goa bilder.

Åh så dom har växt och blivit söta! Roligt att de kommer en till Jokkmokk också :)
#247 Ja, visst är det hemskt?! Zorro är ju min älskling och så kan jag inte ha honom själv bara för att han inte är en tik. Visst tycker jag om Enya, hon är go som guld och en riktigt tuff och bestämd liten dam, men hade jag kunnat hade det varit Zorro som stannade. Ja, vi får se hur länge det tar att hitta nån ägare till guldklimpen Aska. Han är otroligt snygg han med.
Det var kul att du kunde komma och titta även om jag själv tyvärr inte var hemma då. =)
#248-249 Tack! Ni skulle bara veta hur det var att komma hem idag. Jag har ju bara varit borta sen i fredags men jag tycker att dom har växt nåt otroligt sen jag såg dom sist. Man funderade nästan om det var samma hundar. =P
#250 Ja, jag hoppas bara att dom sköter den lilla Pälsvård som krävs och att dom håller koll på öronen så att dom kan ställa ut Zorro och attdom verkligen gör det. Ska försöka pusha dom lite så att dom ställer ut honom. Det är ju självklart deras beslut men jag skulle tycka att det var tråkigt annars.. =P Men nu får ni iallafall en ny medlem i Jokkmokks HU. Ta väl hand om henne om min lilla Zorro. ;)

#251 Ja hoppas de! Ja precis, en ny medlem :P Ska bli roligt att få träffa han! Självklart ska vi ta hand om dom, och pussa lite på Zorro ;)
Hon är helt enkelt bedårande! Vet du hur stor hon är nu? *mankhöjd?*
Mvh Emelie 
Oj va hon har växt… Såå söt 
Vad söt hon var! :) Men jag trodde att hon var en sobel? Det har jag alltid trott! :P Men fin var hon iallafall! :)
Hon växer verkligen fort! Eller snarare att tiden går fort, känns som om valparna nyss kom…
#258 Tack! Jag har inte mätt hennes manköjd så jag vet tyvärr inte hur hög hon är. =)
#260 Nepp, det var bara Zorro (hanen som flyttade till Jokkmokk) som var sobel. Men det var han som var min favorit så det kanske är därför som du trodde att det var Enya som var sobel. =P

Vad söta dom är!!
Vill också ha valp! Men det blir om tre-fyra år har jag och mamma bestämt oss om. :)
Lycka till med lilla Enya! Hon är super söt.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
#263 Tack!
Hon är för söt denna lilla valp. Jag har ju inte tyckt att hon är så lik Tindra till utseendet eftersom att det är svårt att jämföra när dom har så olika färger. Andra har sagt att dom är lika men det är inte nåt som jag har märkt så mycket själv. Förren när jag badade henne i förrgår. När jag satte hadduken över hennes huvud så att man bara såg ansiktet på henne så såg jag verkligen likheten! Ögonen är precis Tindras och hon ser lika klok ut som henne. Det var så härligt att se, för det är just hennes blick och hennes ögon som gör att jag tycker att Tindra är så oerhört vacker! =)

Oj så hon växer, och därmed sötare och sötare! Helt bedårande :) Jag försöker hålla utkik för att få se söting Zorro, men inte de :)
#265 Tack! =) Nä, jag hör inte heller så mkt ifrån Zorros nya familj. Jag ska ringa dit nästa vecka och höra hur det går.

#266 Synd de, ja berätta gärna hur det går :) Min kompis, som bor granne med dom har sett han, en riktig sötnos när han springer fram och tillbaka på vallen :)
Sparkling_Tindra ! Kan du göra eller starta en helt nu tråd om Tindra nu? Denna har så många svar och börjar bli tung att öppna. Men lägg gärna en länk i den nya till denna med. Kan du inte det så hjälper jag dig gärna med länken:-)