Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: ot-prat
Läst 1520 ggr
medde
0

Hundens skönhets produketer.

Sheltien är ju en hund som kräver lite av sin ägare då det gäller sin päls. Vad har ni hemma för att sköta den? Det finns ju ett stort utbud av olika produkter.  Vi har hemma till Mickey, borstar,kammar, speciella shampo, balsam, Sen det med saxar har vi även olika modeller av dom. Till päls och även till hans tassar, som blir som han har tofflor på fötterna! Dessa saxar är inte billiga att köpa. Men vad gör man inte för sin hund. Men en sak är säkert jag köper ju inte det man"måste" ha, det blir gärna en massa onödiga saker också. Gör du som jag handlar lie onödigt också? Men det är ju så kul att handla till sin hund.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
0

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Malin3033]
0

vi har ett vanligt hundschampo, inget extra extra på den fronten, sedan har vi en massa kammar, saxar, borstar och en karda. klosax finns ju självklart också med i "skönhetsväskan"

SparklingTindra
0

#2 Jag har hört att man inte ska använde karda till sheltiepäls, att den blir "förstörd" av det. Varför (och när) använder du karda? =)

Jag har Pet Silk hundschampo, en ståltandad kam, en borste, klotång, fil, sax och effileringssax. Och tandborstar och tandkräm. =P

Ressu
0

Olika schampon åt hundarna beroende på tillfälle. Borstar, kammar, olika saxar, karda, klotång osv.

#3 Jag använder karda då jag trimmar tassarna på mina. Super att få upp håret med så man får den utjämnad… Likaså använder jag den vid öronen när jag trimmar runt dom.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

SparklingTindra
0

#4 Okej då vet jag. =)

[Malin3033]
0

#3 du har rätt att den sliter på pälsen, men det är även för att den tar bort all den "döda" pälsen. Jag var väldigt emot karda förut, men nu har jag det endast vid utställningstillfällen då den jämnar ut pälsen bra och skapar lite extra volym. ^^

Ellenfyrkant
0

Jag har Vitakraft eller Best Friens hundshampoo. Saxarna jag har är en "vanlig*" frisersax och en effileringssax. Och borstar skulle man kunan säga att jag har så det räcker, haha använder inte ens alla :P En dubbelsidig med plaststrån (som på en tandborste) som enbart tar bort död päls, på andra sidan plast"piggar". En karda, en med stålpiggar och en stål kam. Sem har jag även tandborstar, en tandkötts"borste" och hundtandkräm :) Och självklart en klotång. Det var nog allt mitt :)

Mvh Ellenfyrkant

Starfall
0

Jag använder just nu sjöbogården´s hundshampoo, det gör hundarnas päls glansig och fin:) Till och med veterinären tyckte att främst Frankie hade ovanligt glansig och fin päls för att vara i den färgen som han är:) Shampoo:t innehåller inga doftämnen som kan störa hunden, eftersom den har så känslig nos. Hellre att jag får stå ut med "hundlukten" än att hundarna far illa av en massa dofter. Dem blir ju ändå rena av shampoo:t   :)

Ett annat shampoo jag använt är Fyra Ess, det är också väldigt bra. Men det ger inte pälsen samma glans som sjöbogården´s.

Pälsskötselgrejjor: en dubbelsidig borste, en karda, en dubbelsidig karda med mjuka borst på ena sidan. En sax, 2 dubbelsidiga kammar. Några kammar till som är enkelsidiga men med lite olika avstånd mellan piggarna. En pälsräffsa, jättebra när hundarna fäller. Men ändast då eftersom det kan dra av onödigt med päls annars. Man ska heller inte använda den på utställningshundar.
Andra skötselgrejjor: Klotänger, tandborstar, hundtandkräm, fästingsnara, tandstensskrapa.

Det var nog allt tror jag :)

Starfall
0

Ser att några här har effileringssax… Vad är det för nåt??? Har ingen aning, så någon skulle väl kunna vara snäll och berätta det för mig som inte kan ;) hehe

Ressu
0

Dom kallas oxå uttunningssax. Frissor använder oxå sådana när dom tunnar ur håret =).

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Ellenfyrkant
0

#9 Precis som Ressu säger, den tunnar ut, det ser ut som en stålkam med tjocka tänder i kammen typ så när man klipper åker bara hälften av håren bort, smart va :D !? Sök efter bild på google :)

Mvh Ellenfyrkant

Starfall
0

Okej, då tror jag att jag vet vad det är:) Men jag tror inte jag skulle behöva tunna ut mina hundars päls, inte Frankies iallafall. Han är rätt tunnpälsad. :)

SparklingTindra
0

#12 Den är bra om man ska klippa t.ex. "spretet" runt öronen på hunden så att det inte blir helt rakt avklippt. Det ser med naturligt ut om man klipper med effileringssaxen istället.

Starfall
0

#13 Okej, ja det vore kanske värt att köpa en sån och testa:) Jag tror jag ska göra det