Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettvalpar-avel
Läst 5160 ggr
mandan
0

Storlek på valp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hej

Jag har en alldeles underbar sheltievalp på 13 veckor. Nu börjar man bli lite nyfiken på om han verkar vara en större eller lite minde sheltie. Han var minstingen i kullen men sånt kan ju ändras, Så hur höga brukar en normalstor valp vara och hur mycket brukar dom väga?

Bifogar en bild på min lilla älskling

Ronja06
0

Det är jätte svårt att utgå från en bild om han blir på större eller mindre sidan. Men jag har hört att en "normal stor" sheltie bör vid 8 veckors ålder vara ca. 18-20cm i mankhöjd.

Mvh Emelie Förlägen

j0rdgumman
0

min sheltie var normalstor i kullen…

men nu har han blivit som en liten collie hona :S

söööt e han:D..

Niini
0

Min Turbo mättes 26-27 cm vid 10,5 veckas ålder… men under de fem dagar vi varit i Paris och han hos föräldrarna har han vuxit så det knakat!

mandan
0

Aha okej. För jag mätte han nu precis och han var 23-24 cm i mankhöjd. Är det mycket eller lite?

Det spelar ju ingen roll men det kan vara kul att vetaGlad

Niini
0

#4 det är väl lite om man jämför med Turbo som är 11 veckor nu och lite större än när jagmätte sist :)

[Malin3033]
0

Samtidigt är det svårt att veta hur stor den kommer bli, eftersom alla växer olika, en sheltie som blir över maxhöjd kan ju ändå ha varit minstingen i kullen och tvärt om. Vad är storlekarna på föräldrarna samt andra hundar i släkten? Förmodligen kommer din valp bli ungefär som föräldrarna,

mandan
0

#6 Ja så är det ju. Längtar tills han blir äldre så man får se hur han ser ut och kan börja arbeta med honom.

Ellenfyrkant
0

Det går som sagt inte att säga med att utgå ifrån en bild. Speciellt inte när hunden sitter ner och bilden är tagen framifrpån haha:D Det är inte mkt man ser då :P

Men mät och väg honom så tror jag du kan få bättre svar i detta forum (: Då kan ju sheltiefolket här utgå ifrån sina egna hundar (:

Mvh Ellenfyrkant

mandan
0

#8 Haha bilden var inte för att visa storleken. Då hade jag lagt in en annan bild :P

Men han väger ca 2 kg och är ca 24 cm i mankhöjd.

Ellenfyrkant
0

#9 Haa men hr skulle vi då kunna veta om du inte ens har en bild på vovven, då blir det änu svårare! :D
Sen kan det vara svårt att veta ändå för de växer så olika i olika perioder också.

Mvh Ellenfyrkant

mandan
0

#10 För att jag undra hur stor en normalstor sheltievalp brukar vara :P

Starfall
0

Jag vet tyvärr inget om vilken mankhöjd som är "normal" vid en viss ålder. Men Ronja06 svar verkar rimligt :) Ring och hör med din uppfödare, hon vet säkert det:)

Hur som helst är hunden jättesöt:)

Kramar//Carro