Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 584 ggr
Ellenfyrkant
0

10 i topplistan!

Som ni alla förmodligen vet har sheltien glidit upp och placerat sig som 10:a i topplistan på sveriges vanligaste hundar! Jag är nyfiken på vad ni tkr om detta. Är det bra eller dåligt, finns både fram och baksidor? MOTIVERA! :D

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
0

Jag själv tycker att det både finns bra och dåliga sidor med saken. Jag glädjs väl på ett sätt över att den rasen jag är stolt ägare över har andra också hittat, det är bara åå hoppas att det är rätt personer som hittat dem. Men mest ser jag det faktiskt som negativt. Nu kommer förmodligen det börjas "slarvavlas" så rasens dåliga saker ex. njurproblem m.m. kanske kommer förstoras och bli allt vanligare. Då ser jag hellre denna fina allroundhund som frisk av ett färre antal. Idag är vallinstinkterna visserligen inte så starka hos sheltien som de varit. Men Zigge är ett ex. på de kvarlevande vallarna, han har otroligt stark vallinstinkt för att vara sheltie. Det kommer kanske också försvinna helt vilken vissa inte bryr sig om. Men jag bryr mig. Jag vill ha kvar rasen som en av de få lilla vallarna vi har kvar idag. Synd att man inte ensam kan göra så mkt åt saken ;/

Mvh Ellenfyrkant