Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: beteende-och-lydnad
Läst 703 ggr
[Malin3033]
0

Hur jaktig är just Din sheltie?

Läste en intressant text om att vallhundar har lätt för att bli jaktiga om de inte "uppfostras rätt" (rätt är kanske fel ord, vissa vill säkert ha en jaktig hund). Så nu tänkte jag kolla hur du upplever jaktbeteendet hos just Din sheltie, är han/hon mycket jaktig eller räcker det med att hunden bara tittar åt fåglar?

Jag gör en undersökning ang. om sheltien jagar fåglar, men skriv gärna hur just Din sheltie beter sig i andra situationer, sticker dem efter katter/rådjur/rävar osv?

Om vi säger skala 1-5 och 5 är mycket jaktbeteende så röstar du på det som är närmast just din hund, jag skriver en liten förklaring vid varje siffra så att det blir lättare och så att "alla menar lika".

5 - Hunden är mycket jaktintresserad och skäller/springer efter varje fågel eller annat djur den ser, och kommer gärna inte tillbaka föränns den är säker på att den inte kommer ikapp bytet.

4 - Hunden är jaktintresserad, och springer och skäller efter det djur den ser, dock kommer den snabbt tillbaka när du ropar.

3 - Hunden är lite jaktintresserad, går den i te.x koppel tittar den mot djuret och ger ifrån sig ett skall och börjar dra i kopplet, men är fullt kontrollerad och blir tyst när du säger till.

2 - Hunden är väldigt lite jaktintresserad, den ökar stegen när den ser ett intressant djur men bryr sig nästan inte alls.

1 - Hunden är inte alls jaktintresserad.

Skriv gärna en närmare förklaring hur just Din sheltie beter sig i olika situationer.