Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 2403 ggr
Ressu
0

Agility i Finland!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här i Finland så tävlar vi på olika banor, alltså om en förening ordnar en tävling brukar dom för det mesta har två olika banor, alltså A-bana och B-bana. Detta motsvarar era löp antar jag.

För att stiga från 1ans klass till 2ans klass krävs tre felfria banor (nollbana kallas dom i folkmun här eller nollarata.) av minst två olika domare varav en av nollorna får vara från en hoppbana. I Finland finns inte skillnad på agilityklass och hoppklass så att man kan tävla som i sverige i hopp 3an och agility 1an. Visst har vi hoppbanor men som nämnt så får endast en nolla (alltså era pinnar) vara från hoppbanor.

För stigning från 2a klass till 3klass så krävs oxå tre felfria banor men då krävs det oxå att dom ska vara på placering. Alltså oavsett hur många hundar som är med så ska du placera dej bland dom tre bästa. Nollorna får dock komma från samma domare och endast en av nollorna får vara från hoppbana.

Är det något annat ni funderar på så är det bara att fråga Skrattande

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

[Malin3033]
0

väldigt intressant läsning! kul att du vill dela med dig. :D

Så om man te.x åker till en tävling för att tävla i agilityklass 1, finns det då både A och B bana på klass 1?

Ressu
0

#1 Det beror på tävlingen detta nämns alltid när man anmäler sej till en tävling hur många banor som finns (löp).

Tex nu i helgen så var det tre dagars tävlingar i Vörå. På fredag A-bana. lördag B- och C-bana och på söndag D- och E-bana.

Vissa tävlingar kan t.o.m ha 3 banor samma dag =)

// Ressu
kennel Westtorpets

medde
0

Ressu! Hur står konkuransen mellan sverige och finlad då det gäller agility?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Malin3033]
0

#2 så om jag anmäler mig till te.x klass I så kanske jag får köra tre "löp"?

Ressu
0

#3 Inte på samma sätt som i ishockey iaf Skrattande. Inte har jag märkt någon konkurens mellan länderna inom agilityn. Jag kan ju inte svara för Sveriges del men åtminstone här i landet så kommer de flesta agilitymänniskor sams och hejar på varandra, kommer med bra tips osv…

#4 Joo, beroende på hur många banor föreningen har listat. Som du ser nedan så finns det två bamor (löp) för 1ans och 2ans klass A- och B-bana. För 3ans klasss finns det då 3 banor (löp) C-, D- och E-bana.

**Lördag 23.8 för klass 1-2 (A+B)
**

Anmälning

Saija Nyström
Kivivirrantie 8, 68660 PIETARSAARI

netti:  11.08.2008
www - http://www.jkf-agility.com
email - kilp@jkf-agility.com

Överfunktionär

Marica Kjötar-Virtanen
tel: 050-3066826

Kontonummer:

313130-1255926

Referensnummer:

1096

Avgift:

14 €/1 tävl. 26 €/2 tävl., 38 €/3 tävl.
Medlemmar:
12 €/1 kilp., 22 €/2 tävl. och 32 €/3 tävl.
Hundar över 10 år gratis.

Klasserna:

1A-1B-2A-2B

Domare:

Leena Rantamäki-Lahtinen

Söndag 24.8 för klass 3 (C+D+E)

Anmälning

Saija Nyström
Kivivirrantie 8, 68660 PIETARSAARI

netti:  11.08.2008
www - http://www.jkf-agility.com
email - kilp@jkf-agility.com

Överfunktionär

Marica Kjötar-Virtanen
tel: 050-3066826

Kontonummer:

313130-1255926

Referensnummer:

1096

Avgift:

14 €/1 tävl. 26 €/2 tävl., 38 €/3 tävl.
Medlemmar:
12 €/1 kilp., 22 €/2 tävl. och 32 €/3 tävl.
Hundar över 10 år gratis.

Klasserna:

3C-3D-3E

Domare:

Leena Rantamäki-Lahtinen

// Ressu
kennel Westtorpets

Denna kommentar har tagits bort.
medde
0

Ressu ! Det jag menade var.Hur finnarna ligger till tävlings mässigt jämnfört med svenskarna. Ligger ni före svenskarna. För jag tycker ibland att finnarna är aningen bättre än svenskarna och att agilityn är större än i sverige.

[Malin3033]
0

#5 okej, då förstår jag, tack!

Ressu
0

#7 Om man ser på statistiken på världsmästarskap och dyl så ligger nog Finland före Sverige. I Sverige har ni säkert mer som utövar sporten mera på "skoj" men här i Finland försöker alla nästan komma sej till Finska mästerskapen och till världsmästarskapen. 2006 vann Jari Suomalainen och koikern VM-titlen i Medium individuella. Om man tittar på lagen 2007 så I Large placera sej Finland 13de och Sverige 28de. I Medium placera sej Sverige 14de och Finland 23de. I Small så blev Finland 3de och Sverige 11te.

#8 Va bra =)

// Ressu
kennel Westtorpets

medde
0

Det var lite så jag uppfattat det tyvärr att finnarna är lite hmm,, kan man säga "seriösa" på sitt tränande och tävlnade. Nu menar jag inget illa mot oss svenskar  alls.

Jojsan
0

Fattade inte mycket av den där förklaringen men jag vet inte hur det går till i sverige på agility tävlingar heller så ;)

Ressu
0

#11 Om du vill veta mera skulle jag rekommendera att läsa artikeln om agility. Där står hur det funkar i sverige =)

// Ressu
kennel Westtorpets

Jojsan
0

#12 Ska nog söka upp den och göra det.. Tack för tipset!