Fästingar många?
Jag har haft fästinghalsband på Mickey, men varit tvungen att ta av det för han vart dålig. Testade att ta bort det och såg att han vart bättre, då satt jag på det igen, dålig vart han direkt igen. Så det var nog med all säkerhet tyvärr halsbandet. Men jag har inte fått en ända fästing på Mickey! Tack o lov. Men man sa ju att det skulle vara så mycket av dessa småkryp i år. Har ni haft många fästingar på era hundar? fler än vanligt? Om ni använder halsband har ni eller vet ni någon som haft en reaktion av dessa halsband. Om ni har det så är jag nyfiken på vad som hände.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Tråkigt att Mickey blev dålig av sitt halsband:/
Till mina hundar använde jag örthalsband, och det fungerade inte alls. Fästingarna satte sig tillochmed under halsbandet, så de verkade inte störda av det alls.
När det var väldigt torrt ute hade inget av djuren fästingar. Antar att de inte klarade av värmen. Så fort det började regna kom de på bara några dagar. Trist att det är så…
Mina har scalibour på sej och vi har inte haft en enda fästing. Trots att vi rör oss i ett område som har mycket fästingar.

Vi har kanon mycket fästingar! Frontline är nog det enda som verkar hyfsat bra. Men jag vet att sheltien och även Collie kan vara känsliga för fästingmedel.

Zigge hade medel mängd av fästingar. Ca 6 st. i veckan. Så efter den veckan köpte jag scalibors fästinghalsband receptfritt på apoteket och det funkar super! Han har haft det ca 2 månader och sen dess har han bara haft ynka 4 fästingar! Han har heller inte mått dåligt av det på något sätt. Men på kursen jag gicvk med honom senast kom samtalsämnet upp. En av dem hade fått massa sår runt halsen. Men som sagt… Hos Zigge fanns ibga bieffekter, tur det! :D Mitt tips till er alla som tvekar är att fråga er uppfödare! Jag vet att sheltie, collie och andra spetsar kan bli sjuka av visa sorter av fästingmedel/halsband för att de innehåller något speciellt. Det sa Zigges uppfödare. Så jag frågade henne. Och det var detta hon rekommenderade :)
Mvh Ellenfyrkant
#3/4 Mickey är en Amerikansk Cocker Spaniel.

Sally har inte haft en fästing på sex år tror jag och Dexter aldrig. Kör med Scalibor på båda två.
Men Medde, vet du att det finns fästinghalsband av bärnsten? Kanske är han minde känslig för de?
#6 Jag vet om dessa bärnsten, men jag är nog en av dom som inte tror på detta med bärnsten. Tyvärr… Dom ska ju sitta även på ett spec sätt intill hals och Mickey är ju minst sagt en hårig kille!
Vi använder pulvret man har i maten, och sen dess har Ronja haft endast några få fästingar, och då kröp dem.
#8 Dett har inte med tråden att göra, men kul att se dig här Malin3033!
Igår hittade jag en stor blåsvart knöl i Frankies ena ljumske. Runt om var den jätteröd, kunde inte fatta vad det var. Det var under huden. Lät den vara för att avvakta. Idag såg jag att Frankie gnagde sig där, så jag tittade efter. Då hade han tuggat sönder den.Jag rengjorde med alsollösning från apotek, och klippte bort päls runt om. Sen såg jag nåt svart i. Tog en pincett och vad hittade jag inte där? Jo, ett fästinghuvud :S Frankie måsta ha fått en fästing, och huden vuxit över den. För det fanns inget sår så den kunde inte ha krupit dit nu. Väldigt konstigt tycker jag, har aldrig hört talas om detta. Nu när jag kollade ikväll igen var det inte lika rött längre, och såret ser fint ut. Visst, det är ett öppet sår, men litet. Måste göra rent varje dag så det inte blir en infektion. Måste också hålla koll på så det inte blir en röd ring runt, då kan det vara en fästingsjukdom. Blir det värre, kommer vi ta kontakt med veterinär. Kan tillägga att Frankie mår jättebra i övrigt, och har inte mått dåligt alls över sin invuxna fästing.
Kramar/carro
#10 Tur du hittade den, men kommer det att bli fint igen då "syster Starfall" har fixat detta.
Jag gillar inte dessa små otäckingar alls!
Hihi, ja och min patient var jätteduktig;) Frankie är en duktig gosse:)
Det tror jag säker Frankie var.