Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettvalpar-avel
Läst 1343 ggr
SparklingTindra
0

Vaktar valpen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har upptäckt ett stort problem med Tindra. Hon vaktar Enya nåt så infernaliskt! Och det verkar nästan bara vara mot shelties. Vi har ju nästan inte mött några shelties på promenaderna så jag har inte märkt detta förrän på utställningen som var nyss här i gällivare. När vi kom till utstälnningen var Tindra överlycklig över alla hundar som var där och hon drog och slet för att hon ville hälsa på allihop.

När vi kom fram till sheltieringen så fick hon hälsa på några shelties. Hon var jätteglad och viftade på svansen åt dom. Men helt plötsligt så började hon att fräsa åt dom och dom fick inte komma i närheten. Så min mamma gick bort till ringen där dom skulle visa Aussies och jag stod kvar med Enya och tittade på shelties. Hos Aussierna hade hon tydligen varit sin vanliga glada jag.

Sen idag så mötte vi en av dom som hade ställt ut sin sheltie, en trefärgad jättefin hane. Tindra viftade på svansen och ville fram till dom. Men när dom sen skulle hälsa på varandra så var Tindra som förbytt. Hon var jätteotrevlig! Hon fräste mot hundarna och försökte som mota bort dom. Enya blev ju såklart livrädd och jag tyckte att det var jättepinsamt. Hon måste ju nästan undra vad jag har avlat på för knäpp hund..

Men allt detta måste ju nästan bero på att hon vaktar valpen, eller vad tror ni?

Varför vaktar hon mot just shelties?

Vad kan jag göra för att få bort detta vaktande?

BrightGloria
0

Jag tror faktist att hon gör det. Det är ju alltid så i början men ju mer Enya växer så förstår hon snart hon hon klarar sig själv och inte behöver mammas stöd.
Att hon inte var "dum" mot Aussierna hade väl och göra med att Enya inte var med. Försök att bara gå ut med Tindra en gång och se om hon är så även om Enya inte är med.
Sen kan du ju försöka låta bli att träffa hundar på promenader, fast Enya går du väl ingen direkt promenad med antar jag.

Sen kan det ju vara jobbigt för henne att blivit av med resten av sina valpar. Jag tror inte att det är så men att hon tror att någon ska ta Enya också. Jag vet inte, eftersom jag inte känner henne.

Bara du håller dig lugn och visar på att allt är bra. Det mesta hänger väl på matte/husse på hur hunden är. Eftersom djuren "speglar" ägarna så är djuren egentligen en del av dig. För att kunna passa in i flocken så måste ju hunden anpassa sig.
Så umgås mycket med Tindra och sära på dom ofta. Så de vet att dom kommer träffas snart igen om dom lämnar varandra.

Det är nog bara tillfälligt och inget att vara orolig för. Min vovve skyddar också valpar om de finns nära men det är bara att nonchalera och fortsätta som vanligt. 
Lycka till!

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

SparklingTindra
0

Enya måste jag gå promenader med eftersom att jag inte kan lämna henne ensam medans jag går ut med Tindra. Och Tindra behöver sina promenader.. Det är svårt att hitta ställen där det inte går hundar, men det är mest shelties som hon verkar reagera på. Dom har hälsat på tervar och huskys och norrbottenspetsar och pudlar tillsammans utan problem.. Då vaktar hon inget alls..

Jag håller mig helt lugn när jag möter hundar. Jag tänkte inte ens en tanke på att hon skulle kunna göra en sån sak som hon gjorde idag när dom fick hälsa..

Ressu
0

Jag tror att Tindra reagerade negativt på själva situationen på utställningen. Anledningen att hon var lugn vid aussieringen är nog precis som #1 skrev, Enya var inte med. Det är en helt naturlig instinkt att Tindra vaktar sin valp. Och att hon är lugn på era promenader så är ju högst antagligen pga att det är på bekant område. Hon känner till omgivningen. 

Att hon är avigt inställd mot just sheltie så kan hon ju på nå vis koppla ihop det med att valparna är borta nu…

Och nog skulle jag oxå rekommendera att du vänjer av både Tindra och Enya så dom kan vara ifrån varandra. Jag har själv gjort det misstaget att Ressu aldrig har varit ensam hemma utan Poitsu och det är nog det dummaste jag någonsin gjort.

Detta är nu mina tankar =)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus