Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: beteende-och-lydnad
Läst 918 ggr
MirakelMalin
0

Hur ska jag agera?! Vicke 6 ½ mån.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla!!

Nu har jag en liten fråga till Er som kan och har lust att svara. Den sista tiden så har Victor kommit på att man har skitroligt om man lyckas smita ut när någon i familjen kommer eller går. Han har lyckats(trots grind som vi gör vårt yttersta för att hålla stängd) med att komma ut. Till saken hör att vi har gatan precis utanför och den skrämmer mej rejält!! Har nämligen förlorat en hund framför en bil en gång i tiden och det vill jag helst aldrig vara med om igen. Victor själv förstår ju inte alls faran i sina små äventyr. Nu till frågan!!

HUR ska jag göra då detta sker? Hur ska jag vara mot honom då han ska komma till mej. Jag har endast kört med "jag är den roligaste i världen" stilen, och hoppat och skuttat. I detta läge så känner jag att jag VERKLIGEN inte bryr mej om att nåt annat än att han ska KOMMA tillbaka, eller STANNA: Om det så krävs att jag kommer med värsta köttstycket. Skulle ngt hända med min lille kille så skulle jag ALDRIG förlåta mej själv, det får bara inte hända nåt!! Jag brukar alltså ropa GODIS och så hoppar jag runt och låter jätte glad. Nu är frågan HUR han UPPFATTAR mej när han får BELÖNING för nåt han faktiskt gjort FEL. Han smet JU!! Jag får han att stanna med godis, men uppfattas det helt fel då tror ni?? Helt ärligt så skiter jag nog i vilket, för han SKA bara komma!!

NÄR detta hänt och jag fått in honom, HUR agerar jag då för att vara så rätt som möjligt?? Ska jag bli arg i rösten eller endast glad. Jag tycker detta är pissesvårt helt enkelt. Vad är rätt och vad är INTE. Detta hände alltså  igår. Han sprang över gatan och in i  grannens trädgård och runt ett par varv. Lite senare på kvällen så gick vi till fötbollsplanen MED godis i fickan, och så släppte jag honom och tränade massor med honom lös. Jag vill kunna lita på honom även i dessa stunder, vet att det kräver massor med träning nu från min sida. Jag vill kunna ha honom lös mellan varven utan att behöva vara rädd att det ska hända nåt. Han lyssnar och söker ögonkontakt hela tiden. Han gör små avstickare men håller koll på mej med jämna mellanrum. Testar att vända tvärt utan att kalla på honom för att se om han är med och uppmärksam, inga problem alls där heller.

Nu till detta med att STANNA KVAR; DEN biten fixar han inte riktigt som min andra tik gjorde. När jag satt honom och säger STANNA (tar bara ett halvt steg tebax och visar med handen att han ska va kvar) men inte då. Han är igång och sitter inte alls kvar. HUR tränar jag detta tycker ni?? Kurs börjar vi i Sept. så det blir sen valpkurs då han blir 7 månader den 27 Juli.

Tar gärna andra tips och råd på bra träning.

Kramar från oss!! Kyss

[Malin3033]
0

Du ska ALLTID vara glad när hunder kommer Till Dig, oavsett vad den gjort ska man aldrig vara arg på en hund som kommer till dig, bannar du den kan det hända att han sedan inte vill komma till dig,.

Det jag skulle göra i din situation är att lära honom ordet "varsegod" eller "du får inte följa med" eller liknande. Mina hundar väntar alltid på ett "Ni får följa med" med en glad röst innan dem springer mot dörren och väntar på koppel. Detta kommando har jag inte riktigt lärt hundarna, utan det är något jag har sagt varje gång innan promenader och utflykter, och varje gång de inte fick följa med sa jag "stanna", och tillsist så kopplade dem ordet till handlingen.

Starfall
0

Jobbig situation… Vet hur otäckt detta med vägen är, har också förlorat en hund som blev påkörd. Det var min förra sheltie…

När jag gick valpkurs fick man lära sig att springa åt motsatt håll som hunden, och då springer hunden efter. Så… Skrik som en galning så hunden reagerar, och spring iväg. Det fungerade på alla hundar på kursen:)

Lycka till!

Ressu
0

Förstår du är i en jobbig situation. =(

Som #1 sa så var alltid glad när han kommer till dej, oavsett vad han har gjort före. Hundar tänker inte på samma sätt som oss och har redan då han kommer tillbaka hunnit glömma att han har gjort fel. Om du ser när han håller på att bryta sej ut så då kan du självklart fya honom =). Jag skulle råda dej att fortsätta träna på stanna så att det säkert sitter i huvudet på honom. Det som du redan har tränat på planen med att han ska ha koll på dej ska du fortsätta med. Detta tränade jag hårt med Ressu då han var liten. Då vi var på skogspromenad så när uppmärksamheten tröt så gömde jag mej och nog lärde han sej snabbt att ha ett getöga på matte =).  Dessutom tränade jag på det viset att vi gick inte bara rakt fram då vi var ute utan jag vek av lite hela tiden för att han ska behålla uppmärksamheten hela tiden på var och vart jag är på väg.

Nu till hur du ska träna stanna. Om ett halvt steg tillbaka är för mycket så korta av avståndet och hjälper inget annat så träna det med koppel (nån annan håller i kopplet (så att han inte slipper att komma till dej). Tills han börjar snappa upp vad ordet stanna betyder. Och träna bara i korta stunder, valpar och unghundar har inte mycket tålamod och koncentrationsförmåga ännu =). Och viktigaste av allt mycket beröm när han stannar kvar.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

MirakelMalin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

JÄTTE tack för era tips!! Ja det var som jag trodde. Att banna blir fel, då lär han sej snabbt att det INTE lönar sej att komma tillbaka till mej. Å gör jag som min granne sa (INTE ge han godisen jag lovat) ja det kommer han ju lära sej snabbt det med, och kommer då ALDRIG att tro mej mer. Tur att vi flyttar ut på landet i September säger jag bara. Då ska 2000 kvm inhängnas till vår lille kungSkrattande Tills dess så får vi vara supernoga med grinden och dörrarna i huset. Barnen är väldigt måna om sin victor, och blir lika rädda som jag när han smitit ut.

Tack igen, nu tror jag vi jobbar åt rätt håll!!