Ang. koppel
Hur ställer ni er till att använda flexikoppel åt hundarna? Och när tycker ni det är lagom att börja använda flexikoppel åt en valp/unghund?

Jag andvänder inte flexikoppel på Zigge. Har ett vanligt läderkoppel ett strasskoppel och ett tyyp tygkoppel, det räcker för min del ^^,
Känns inte som någon idé att köpa ett flexikoppel till Zigge. När jag har honom kopplat behöver jag inte längre längd än ett vanligt läderkoppel för annars går han lös.
Hade flexi till min förra hund, prövade massa olika liknande sorter och ingen av demn höll särskillt bra. Så Flexi är långt ifrån en favorit för mig ^^,
Mvh Ellenfyrkant

Ett tag hade jag flexikoppel till Stintan. Det använde jag bara när jag cyklade och fick springa bredvid.
Så när hon stannade så hade jag någon sekund att reagera innan kopplet tog slut. :)
Zelda har ett vanligt tygkoppel som jag använder till det mesta. Annars får hon vara lös den mesta tiden.
Har aldrig haft problem med flexikopplena. Har varit bra att ha ibland och dom har inte gått sönder alls. Hade väl tur antar jag. ;)
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Jag brukar ha flexi på Tindra när hon löper eftersom att jag inte vill ha henne lös då, just för att hon får iallafall lite mer motion än hon skulle få i vanligt koppel och hon kräver ganska mycket motion.
Men sen i vintras (iom löpet och valpningen) så har jag inte kunnat ha flexi på henne eftersom att hon har varit så skällig/vaktig och när jag tröck på stoppknappen så känner hon det och då blir hon mer skällig.. Vet inte om jag förklarade så att det går att förstå, men..=P
Annars så tycker jag att flexi är ett bra alternativ till de stunder som man inte kan ha hunden lös, som tex vid löp och sånt bara man har pli på hunden trots kopplet. annars är det både farligt och ibland irriterande för de andra på stigen..
Jag tycker inte att man ska ha flexi på valpar dock, jag tycker att det är bättre att träna följsamhet utan koppel och även att träna att gå fint i vanligt koppel utan att dra.
Om man vet hur man använder flexi och vilka risker som finns tycker jag att det är ett bra alternativ för hundar som te.x inte kan gå lösa.
Jag använder själv flexi åt mina båda när vi går ut på korta promenaderna. Dom slipper då lättare ner i långgräset för att utföra sina behov. Men båda är upplärda med vanligt koppel.
Tycker själv att flexi är bra sålänge hunden har lärt sej gå i vanligt koppel före.