Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettbeteende-och-lydnad
Läst 1056 ggr
Adnana
0

Skäller på "allt"

Jag har en sheltie hane som nu är 7 månader.

Han har gått på valpkurs o klarat d jättebra. men trots hans lydnad under kursen så e han hopplös när jag går med honom, han skäller på cyklar, andra hundar o fordon o drar i kopplet samtidigt…Jag brukar dra i kopplet o samtidigt strängt säga NEJ, men han verkar inte alls höra på mig, o dom få gångerna han reagerar på ryckningarna o mitt NEJ så gnyr han istället.

Har även provat med godis men d gick inte heller..

Är det någon som kan hjälpa mig? Han är den underbaraste hunden som finns men d tar på nerverna när han inte lyder o ständigt skäller på allt som rör sig bredvid honom.

Starfall
0

Hej, och välkommen till sheltie.ifokus =D

Det med din hund kanske har med vallningsinstinkter att göra, hunden kanske tycker att allt som rör sig runt omkring den är djur om ska vallas? Förstår att det är jobbigt, och jag har ingen erfarenhet av detta. Förutom med Frankie, han skäller på kor och blir helt galen då han ser dom.

Brukar du se "mannen om talar med hundar"? Cesar Millan, som mannen heter, lär folk att man ska hindra hunden från att göra något precis när hunden tänker göra det den inte får. Tex skälla, dra i koppel eller anfalla. Då rycker man till i kopplet och gör nåt obehagligt ljud ifrån sig eller säger skarpt "nej". Man ska ALDRIG använda hundens namn när man säger åt den då namnet ska förknippas med nåt positivt.

Hoppas du får bukt med din vovves små hyss :) Ser fram emot bilder på honom och lite annan information, det är så kul att "lära känna" alla hundar på sajten =)

Kramar//Carro, Frankie och Pyret

Niini
0

Känner igen det där. Vår Turbo är helt galen på att springa efter precis allt! som rör sig.

Gunneriusson
0

Du har ju fått ett bra tips redan. Det är bara att fortsätta att säga nej nej nej tills han förstår.

BrightGloria
0

Vet din hund vad "nej!" betyder? Fungerar det i andra situationer?

Som #1 säger så har det nog med vallinstinkter att göra.
Men det är du som bestämmer vad som ska vallas.
Vad får han göra på dagarna mer än promenader? Gör ni någon speciell aktivitet som sök, lydnad, trix m.m ?
Har riktigt roligt med honom så att han vet att han kan lite på dig. Sedan är det alltid ett + om man är lugn hela tiden. (Skäms inte över honom för att han skäller, om du gör det)

Jag tycker inte att du ska behöva dra (rycka) i kopplet om han inte slänger sig iväg och "attackerar" förstås. Man ska inte behöva använda kopplet som en "bestraffning". Ta mig inte fel. Jag avände den metoden när Stintan var mindre och jag kan säga att det inte är att rekomendera. Inte bra för varken hunden eller dig. Dessutom är det inte alla gånger som det hjälper.

Mitt råd: Aktivera vovven både psykiskt och fysiskt (Nu är han ju bara 7 månader så det får vara med måtta.) Få honom att lita 100% på dig, vilket inte kommer gå på en dag. När det kommer till promenaderna och skällandet

Detta fungerar ju inte på alla hundar. Men det är värt att testa. Testa dig fram och se vad som passar bäst för både dig och vovven.

Lycka till!

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

SparklingTindra
0

Håller med #4. Man bör inte rycka i kopplet på en 7 månaders unghund. "Obehagsträning" är ej att rekommenderas öht. =P

Prova att direkt när du ser cyklisten/bilen/hunden så säger du din vovves namn och visar honom en godis (eller leksak han gillar t.ex. pipleksak) och prata med honom. Be honom att göra något trick han kan som t.ex. sitt och beröm honom jättemycket. Ha gärna flera godisbitar eller lek ett tag med honom.

Om det är svårt att få honom att fokusera på dig när cyklar m.m. passerar så försök att öka avståndet mellan er och fordonet för då brukar inte viljan att valla/jaga/skälla vara lika stark.

VeNyRa
0

Jag undrar om du beter dej på samma sätt när ni är ute och går som när ni var på kursen?! på kurser tränar man oftast på någonting och håller hunden aktiverad (det kan vara därför han inte bryr sej i allt som händer runtomkring), när man är ute och går tänker man inte på att "bry" sej i hunden på samma sätt.

När ni går ut och går, se det som ett träningstillfälle, ge honom olika uppgifter precis som ni gjorde på kursen.

Sen är de alltid bra att träna på kontakten hemma där han känner sej trygg.

fettmedkevlar
0

Kör kontaktövningar till max, det tror jag borde kunna hjälpa.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se