Kennelnamn?
Är det någon som har kennelnamn här inne? Lite nyfiken på om någon har eller funderar på att skaffa ett kennelnamn, Har sett att många skaffat namn utan att ha haft en valpkull eller funderar på en. Även hur ni tänk eller funderar då det gäller att hitta ett som inte är upptaget, blir det att man faller tillbaka till sin hund och tar ett namn den vägen eller där man bor. Det finns ju måga sätt att välja ut ett. Men vore så kul att höra era funderingar ang kennelnamn. I båda att skaffa och funderingarna om vilket namn det ska bli.
Sist men inte minst priset är det rimligt för att regga ett kennelnamn?
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Vårat kennelnamn är Tropical heat ( stavningen på Tropical är lite osäker men tror det är rätt. )
Vad det kostar vet jag inte.. Men pm:a mig så ska jag ta reda på det!!
Intressant ämne! När jag ansökte var det jättesvårt att få igenom namn, då det nästan alltid fanns nåt liknande i världen. Men jag har fått för mig att det är lite lättare nu, att få igenom snarlika namn. Kanske även för att SKK för några år sen avregistrerade (eller hur man säger:)) gamla namn som inte använts på länge.
Jag resonerade bl.a som så att jag ville ha ett namn som inte hamnade allt för långt bak i alfabetet, då det kan bli så lång väntan när det är många anmälningar på utställning. Jag ville inte ha med mina hundars namn (då inget riktigt passade till kennelnamn) och inte platsanknutet för att det kanske ändras i framtiden. Jag satsade från start på nåt som beskrev hundens egenskaper, men inget av det blev godkänt. Så till slut lekte jag bara med bokstäver, och fick till det namn jag fick godkänt. Har sen sett att det finns nån typ av (ädel)sten som heter liknande, och det är ju bara positivt.:)
Förvisso är det ganska dyrt att registrera namn, men man har å andra sidan tagit bort de krav som fanns förut (har för mig att det hade med erfarenhet och kunskaper att göra), så jag tycker att det är bra med lite högre kostnad så att det inte blir en massa namn reggade som inte används. Då skulle det blir jättesvårt att hitta namn som gick igenom till slut.
#2 vad är ditt kennelnamn? blev så nyfiken nu när du berättade. =)
Tror det heter Kennel Cabocoon´s (#2)
# 4 Det stämmer bra:)
#5 Va bra =) Mitt minne e aldrig att lita på 
Jag hoppas kunna registrera ett kennelnamn då jag blir äldre, om nu mitt intresse för avel finns kvar. Och jag har fått tag i en lovande avelstik som jag kan ta valpar efter. Men har dock inget kennelnamn på "lager", eftersom det ändå är så många år kvar.
Mvh Emelie 
Men priserna har gått upp så mycket tycker jag, då jag fick mitt kennelnamn betalde jag 450 kr, och innan kom det hem en kennelkonulet och tittade. Nu har jag för mig att man bara ansöker och betalar, ok! Visst pappren skrivs på, men inga större eller mindre kontroller alls.
#8 Håller med. Det borde egentligen vara så att man skulle genomgått kontroll av något slag tycker jag. Är en kennel registrerad i SKK tar många för givet att man är väl insatt i vilka regler som finns att följa, men jag är inte säker på att så många egentligen vet vad som gäller till punkt och pricka. Det är nog därför det förekommer så många bråk och tvister om t.ex fodervärdsskap. Så kontroll av att man är insatt i grundregler, samt som du skrev medde - kennelkonsulentbesök. Jag betalade runt 2000 har jag för mig (1999) och fick besök av kennelkonsulent innan namnet var godkänt. Men det var bara en miss från SKK's sida, det var inte planerat så. Jag känner inte många som fått besök av kennelkonsulent under alla sina år som uppfödare. Merparten har inte det.
Chinese Crested Club i Sverige har en uppfödarutbildning som jag tycker är klok. http://www.ccclub.se/. Där ingår ju även utbildning inom den ras man föder upp. Har man diplomet därifrån så är det ju till viss del en garanti för valpköpare att man är insatt i avel och uppfödning.
#7 Hur hade du resonerat om du skulle skaffa namn idag? Har du inte något som du funderat på?:)
#9 Håller helt och fullt med dig, visst känns det "bättre" på något sätt även då man haft en kosulent hemma på besök. Jag tycker så i alla fall. Även detta med att tyvärr så tror många att det är någon form av garanti då dom köper av någon med kennelnamn. Jag tycker det känns för mig bra att jag fick "jobba" lite för att få mitt.
#10: Vet inte riktigt.. Har inte funderat nså mycket på det faktiskt ännu 
Mvh Emelie