Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettmat-och-godis
Läst 968 ggr
VeNyRa
2008-07-19 22:18
0

dehär med foder...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De är alltid tjorvigt!

Ozzi har varit med mamma och pappa i fjälls och fått väldigt(!) mkt motion, jag har inte sett honom på 2 veckor, och nu tycker jag att han magrat väldans mycket. Man känner höftbenen och revbenen väldigt tydligt, han väger 7 kg och är ca 39 cm.

Har inte riktigt koll på hur mkt han äter, hur mkt borde han äta? och vad skulle ni rekomendera för foder? (utbudet här är inte så stort)

fettmedkevlar
2008-07-19 22:32
0

Fett försvinner och muskler byggs upp :)

Prova kör med 4-6dl morgon och kväll tills du fått upp hunden i hullet, när han gått upp så minskar du bara på maten :) Om du inte har den vanliga maten du ger honom så köp något snarlikt.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

SparklingTindra
2008-07-19 23:06
0

En sheltie äter vanligtvis ca 2dl om dagen, jag tror inte att det är nödvändigt att dubblera matransonerna. Det är svårt att se på bild hur mager han är men jag tror nog inte att det är så farligt. Du kan ju prova ge lite mer i matväg om du tycker att han är hemskt mager men annars så kommer han iallafall att öka på vikten snart igen eftersom att han inte får lika intensiv motionering hemma som till fjälls.

Hur mycket foder har han fått tidigare och vilken sort?

VeNyRa
2008-07-19 23:41
0

grejjen är den att han äter väldigt lite och jag gör ju felet som man inte ska, låter skålen stå hela dagen och sen kommer den andra vovven och äter upp de till kvällen, så jag har faktiskt ingen aning hur mkt han äter. Jag häller i ca 1-2 dl men de finns alltid kvar.

Han får doggy nu, men på måndag ska jag till djuraffären och fråga om lite råd och kolla om dom har nått bättre foder med lite mer näring och grejjer i.

fettmedkevlar
2008-07-20 01:04
0

#2 Jasså? Så lite? Har en väninna som äger 3 shelties och dom äter 4-5dl om dagen utan då att vara överviktiga och dom får "normal" motion. Dvs fritt spring 1-2 timmar om dagen och promenader.

#3 Du kanske ska prova Hill´s? Svindyrt foder, men det är bra.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

SparklingTindra
2008-07-20 01:16
0

#4 Min vuxna sheltie får massor av motion och är aktiv agilityhund, men går upp i vikt fort som attan om hon får mer än 2 dl om dagen (trots att hon är en stor sheltie, 41 cm i mankhöjd). Men det är ju individuellt och det beror ju också på vad man har för foder. Man kan ju få lite vägledning av doceringslistan på påsen. Men de flesta ger cirka 2 dl om dagen.

Det finns dessutom en tråd om det här med hur mycket sif's medlemmars shelties äter och i vilken storlek dom är i. Klicka här så kommer du till den.

Ellenfyrkant
2008-07-20 02:34
0

Zigge är 38cm, i bra hull och får knappt 1½ dl. Royal Canin mini adult. Väger ca 8 kg. Eftersom din hund är högre och väger mindre känns det som att du borde ge honom lite mer mat ett tag. Men sen när han får gå "normal" mkt så kan du ju gå ner på det vanliga så han inte istället går upp för mkt i vikt :P

Mvh Ellenfyrkant

VeNyRa
2008-07-20 11:21
0

ozzi brukar oftast bara äta på kvällen, men kan man ge hunden mat en gång om dagen?

Jag kan ge han hur mkt mat som helst men han äter inte, ska försöka få honom att äta genom att ta bort skålen om han inte börjat äta inom en kvart, men dom gånger jag prövat verkar han inte bry sej.

[Malin3033]
2008-07-20 22:41
0

När det är varmt händer det även att hundarna hellre äter på kvällarna. Hill's foder är säkert bra, men vi har provat det på våra hundar och folk jag känner har haft det, och ingen hund vill svälja det fodret, eller jo, en labbe vi känner gör det. ;-)

Till våra hundar har vi Orijen som är utan några tillsatser, bara kött och grönsaker, tror till och med att det är 80% kött. Mina hundar totalt älskar fodret, och då har vi provat allt från RC till Pedigree.

Vi är super nöjda med fodret, dock finns det inte så stort utbud av det, men kolla i djuraffären! det är prisvärt!

Vi har även provat ProPlan, som ska vara för kräsna hundar, det fodret hade vi ganska länge, men när vi fick en provpåse med Orijen beslöt vi oss för att byta