Pälsvård

Jag borstar Tindra ca en gång i veckan (just nu kammar jag med anlig människokam för att få bort allt löshår hon fäller) med en borste med stålpiggar. Då benar jag upp hela hennes päls och borstar ordentligt. Vid öronen kammar jag med en kam med en ståltandad för att det är lättare att reda ut tovorna då.
Jag trimmar runt öronen med effileringssax, och klipper haserna och tasshåren med en vanlig hårsax.
Hur ofta borstar du Ozzi?

Oftast borstar jag varje dag, men inte så noga mest bara för att hålla tovorna borta.
Jag har ingen aning hur en sheltie ska se ut, vars man ska klippa och inte ?! hur mkt?
runt öronen har han fettig päls, de har han ingen annanstans.
Man bör inte borsta en sheltie varje dag då det sliter på pälsen. Det kan vara en av orsakerna till att han tovar. Prova att låta det gå åtminstone några dagar mellan borstningarna och se om det blir skillnad. Helst ska man inte borsta en sheltie oftare än högst en gång i veckan.
Tassarna klipper man det som sticker ut runt tassarna, efter tassens form. Sen klipper man håret under tassarna, gärna mellan trampdynorna också (jag måste göra det på mina eftersom att dom får våtexem annars på grund av allt badande).
Haserna är det svårt att beskriva hur jag klipper, hittar inte heller någon bra bild.
På öronen klipper man bort det hår som spretar runt öronen, helst med en dubbelsidig effileringssax så att det inte blir så skarpa "kanter", om man nu inte är duktig på att rycka bort det håret.

Jag andvänder en mjukborste en piggborste, en karda, en stålkam, en effileringssax och en valig frisérsax till Zigge. Samt vattensprayflaska på utställningar :P
Mvh Ellenfyrkant

jag tvivlar på att de är därför de tovar, hans päls är väligt fin, de enda stället som tovar sej är mellan bakbenen och de går inte att reda ut, han tycker att de gör ont hur försiktig man än är, så de blir saxen.
Har du provat att använda balsamspray? Det hade vi på pudlarna när vi skulle borsta dom. Borstar du där eller kammar du eller gör du både och?

har inte provat balamspray, är de till människor lr finns de till djur? har provat både kam och borste.
Det finns speciella till hundar, vet inte vad skillnaden är dock. Vi hade från märket PCL.
Hej
Det finns en sida som heter Fluffakuten med lite tips om pälsvård
http://www.copperville.se/fluffakuten/
MVH Hazel & co
Hemsidor: www.hazelhouse.se
www.sockertopp.se
min pysselblogg www.ellispysselhorna.sockertopp.se