Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettbeteende-och-lydnad
Läst 2174 ggr
Starfall
0

Värme och hundar

Nu så här i sommartider trivs många att vara i solen. Både människor och hundar. Vissa är extra känsliga för sol och kan må dåligt av den. Hur är det med hundarna på sajten egentligen? Sheltien har ju ganska tjock päls vilket kan göra att det blir för varmt för dom soliga dagar. Vissa hundar bryr sig inte om att det är för varmt och kan bli sjuka av det.

Värmeslag är ett akut tillstånd som snabbt kan leda till döden. Hunden måste snabbt till veterinär om du misstänker värmeslag. Se till att hunden får i sig vätska och svalka med ljummet vatten.

Det händer också att hundar blir dåliga i magen när det är varmt ute, detta är inget allvarligt men man ska se till att få i sin hund mycket vätska.

Brukar din/dina hund/hundar få besvär i sommarvärmen?

Niini
0

Än så länge har inte Turbo visat några tendenser på att må dåligt :) Dock kan han kny lite när det är jättevarmt och vi ska åka bil. Men det åtgärdas lätt med att ta ner bakrutorna :)

BrightGloria
0

Det här är en anledning till att ha en sheltie med tunnare päls. :) Zelda och Stintan har inga problem med värmen. Vi har dom inne mesta delen på dagen och går ut på promenad på kvällen.

Stintan lägger sig i solen i trädgården och flåsar sen lägger hon sig i skuggan. Sen håller hon på så.
Zelda vill bara leka, men det vill inte jag när det är 100 grader i skuggan! (överdrivet dock) Tror inte att det är så bra att göra "våldsamma" lekar när solen står på.

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

medde
0

Mickey har det jättejobbigt i värmen och påverkas mycket. Jag har köpt en kylhanduk till han, detta var verkligen ett bra köp. Som vi har haft mycket nytta av, kan rekomenderas varmt av oss.

Sen är det så skönt med Air Condition i bilen! Jisses vad skulle vi göra utan den???

Magen är det si och så med då det varmt, även den påverkas på Mickey i värmen. Men han vill inte äta på dagarna nu då det är varmt utan vill ha mat endast på kväll/natten. Då håller hans mage bättre också.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Ressu
0

Poitsu lider nog i värmen. Svart och tjock päls så ställer till problem för hans del. Så Poitsu går inga längre promenader eller tränar i denna värme. Ressu däremot verkar inte beröras av värmen alls. Men han springer ju oxå tills han stupar har jag kommit underfund med.

Viktigaste av allt i värmen är att hunden har vatten och en chans att slippa i skuggan.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Ronja06
0

Ronja är knappt berörd utav värmen. Hon älskar sol, hör och häpna. Hon har stor svart päls, men älskar att ligga mitt i solen och sola. Helknasigt enligt mig, men så länge som hon har tillgång att kunna gå till skugga och vatten så får hon ligga där om hon vill.

Viggo lägger sig gärna i skuggan däremot. Helst lägger han sig i vår tunnel i trädgården om den är ute. Och så älskar han vatten, jisses säjer jag bara. Han gräver i vattenskålen verkligen, och sedan så är han så liten så att han kan ta sig ett bad i Ronjas vattenskål *ler*. Det ser bara för roligt ut. Skrattande

Mvh Emelie Förlägen

VeNyRa
0

Ozzi älskar värme, nu är de 32 grader i solen så jag håller honom inne, men tidigare idag när han var ute la han sej i solen istället för i skuggan.