Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 654 ggr
ladykatt
2008-07-25 12:06
0

Ny här

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

och lika ny som ägare av en sheltie hane på 8 veckor…

Jag har tidigare haft alltid collie hundar men nu när jag blev utan bil så tyckte jag att det skulle vara trevlig med en sheltie istället…

Nu undrar jag om det är någon större skillnad mellan collie och sheltie för de är ju båda fårhundar och ser nästan likadana ut… som sagt erfarenhet har jag, men kan man använda sig av samma på en sheltie som på en collie??

Starfall
2008-07-25 12:48
0

Hej och välkommen in i familjen sheltie! =) Kul att du valt just rasen sheltie, de är så underbara! Vad heter din raring?
Tyvärr har jag ingen erfarenhet av collies, men vet att det finns de här inne som haft collie innan shelties. :) Så de kan nog svara på den frågan bättre än jag.

Hur som helst, sheltien är en lättlärd och lyhörd ras, sen är de så otroligt vackra också. Ja, det finns massa positiva saker att räkna upp om rasen. Självklart även någon negativ, tex att de kan vara reserverade mot främlingar. Men i och för sig finns det ägare som tycker det är positivt;)

Grattis till ett bra rasval :)

Kramar//Carro

[Malin3033]
2008-07-25 13:08
0

Tjolahopp och välkommen in till våran lilla familj på sheltie.ifokus!

Tror det är mig Starfall tänker på, jag har nämligen haft en collie tidigare. Och du kommer se otroligt många likheter! Jag trodde aldrig jag skulle se så många när jag skaffade sheltie.

Visserligen har jag "bara" erfarenhet av en collie då jag bara har haft en tidigare. Den största skillnaden är nog att det är lite mer Go i sheltien, nu vet inte jag hur dina collies har varit och jag har som sagt bara haft en collie tidigare. Jag äger en sheltie själv, en trf. tik som heter Ronja, 1 och 2 månader är hon nu. Med henne är det agility och lydnad som gäller, vi har dock inte börjat tävlat ännu pga för låg ålder (dock gäller ju inte det lydnaden då man får börja tävla redan vid 10mån ålder).

Det finns många sheltiesar i området och det är Ronjas absoluta favoritkompisar! Hon är inte så förtjust i hundar i övrigt, speciellt inte stora, men kommer det en sheltie blir hon genast intresserad.

Varm hälsning
Malin m. Ronja

Ressu
2008-07-25 13:15
0

Hejsan och hjärtligt välkommen till sajten =).

Har själv haft två collies tidigare. Nu stolt ägare till två shelties (en trefärgad och en bluemerle).

Skillnaden är som Malin3033 skriver att sheltien är lite mera framåt än collien, men annars är dom väldigt lika i både lynne och utseende. Så du kommer nog att märka flera likheter mellan din sheltie och collies =)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

ladykatt
2008-07-25 13:21
0

Tack för svaren…

Min älskling heter Conny och han är helt underbar… ja, vad annat? Här är det bara vi som har en sheltie (bor på landet i en liten by) men han har hunnit redan hitta lekkamrater bland mina katter som är jättesnälla mot honom. Var faktiskt lite rädd i början hur ska katterna reagera men det gick förväntansvärt bra.

Det enda problem är att han föredrog kattmat istället för sin hundmat, men det löste jag att jag flyttat kattskålarna på en bänk som han inte når… så nu äter han sin mat utan problem.

Han är också mycket duktig och nu gör nästan alla sina behov ute… så det gick snabbt…

Vad gäller hundkompisar så våran granne har en grand danois och det var kul att se den stora hunden och Conny bredvid varandra. Sedan min andra granne har en cockerspaniel och en varghund och det möte gick också bra… så det finns i alla fall lite hundar här i närheten.

Ronja06
2008-07-25 23:10
0

Välkommen till sheltie.ifokus! Skrattande

Mvh Emelie Förlägen

emma93
2008-07-26 23:30
0

Välkommen!

Vilken ljuvligt pojk du har! Jag har inte haft Collie men har genom åren fascinerats av hur mina Shelties beter sig mot Collies som om de vore Shelties, dvs stormtrivs och beter sig som om de möter en själsfrände.:)

KajsaM
2008-07-27 03:22
0

Hej och Välkommen! Conny är en riktig gobit :)