Färg genetik
Fann just en rätt så rolig och intressant hemsida med shelties färg genetik - http://www.athro.com/evo/gen/sheltiecalc.html Den är dock på engelska, men lite roligt är det allt enligt mig
Värd att besöka!
Mvh Emelie 
Den var jätteintressant den sidan. Gjorde testet på sidan, testade vilka färger som skulle kunna bli om man parade Pyret+Frankie. Enligt den sidan skulle största delen bli svartvita? Lite konstigt tycker jag;) Pyrets mamma är blue merle och hennes pappa var svart-vit. Frankies mamma är ren sobel, dvs utan mörka täckhår. Hans pappa är trefärgad.
Fast ett sånt test kan man nog inte lita helt till 100% på. Vad jag förstått måste både tik och hane bära på svartvitt för att det ska kunna bli en svartvit valp? :)
#1: Självklart ska man inte lita på testet till 100%. Bara en kul sak enligt mig.
Svartvita? Okej x) Då jag testade med skuggad sobel och trefärgad fick jag fram 1 trefärgad och två mörkt skuggade sobla. ;) Både tik och hane måste bära på svart/vit gen för att det ska kunna bli någon svartvit vad jag också har förstått. :)
Mvh Emelie 
Jag tror vi har emma93 som är väldigt duktigt på detta med svart/vit. ta frågorna med henne!
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
#1 och # 2 Det stämmer att genen måste komma från båda håll. Man säger då att anlaget är recessivt (man skulle kunna säga motsatsen till dominant). Det innebär att om en hund är svartvit bär den på dubbla svartvita gener, och lämnar därför ifrån sig enbart svartvit gen i nästa led. Men vi kan ta min Emma (och hennes son Astor) som exempel på trefärgade som bär på svartvit gen. Emmas mor var svartvit och hennes far blue merle (som ej bar på svartvit gen). Emma blev trefärgad och bar då på en svartvit gen och en trefärgad gen. När hon sen parades med en svartvit hane lämnade hon ifrån sig 2 svartvita gener (så det blev två svartvita valpar) och 1 trefärgad gen (så det blev lille Astor som var trefärgad). Eftersom Astors pappa var svartvit vet jag med säkerhet att Astor bar på en svartvit och en trefärgad gen. Astor parades med en sobeltik som är dominant sobel (dvs enbart lämnar sobel oavsett vad hon paras med) och de fick då Espira som är mörkskuggad sobel.
Så det innebär att Espira bär på en sobelgen men den andra kan vara trefärgad eller svartvit. Så för att veta om hon bär på den svartvita eller ej så är säkraste kortet att para med en svartvit eftersom den bara lämnar ifrån sig svartvitt. Om hon då får en trefärgad valp så vet jag att hon inte fått den svartvita genen från sin far, men om det bara blir sobelvalpar i kullen så vet jag fortfarande inte hur det ligger till med det svartvita.
Om jag skulle välja att para henne med en trefärgadhane som bär på svartvit gen så skulle hon kunna få sobel, svartvit och trefärgat i samma kull.
Den svartvita genen kan alltså föras vidare i flera led utan att det märks (eftersom det krävs att båda föräldrarna lämnar just den svartvita genen för att det skall synas) och det händer då och då att det föds svartvita i kullar där man inte alls väntat det. Det är ovanligt, men det händer.
För att det skall bli en bi-blue (blue merle utan tan tecken) krävs det att ena föräldern är blue merle som bär på svartvit gen (eller som är bi-blue) och andra är trefärgad som bär på svartvit get, eller är svartvit.
Blev nåt klokare, eller rörde jag till det?

Det där testet var ju lite kul! ;D
Om jag parar Zigge med en skuggas sobel, "ska" valparna tydligen bli "golden-sable" och trefärgade :P
Mvh Ellenfyrkant

#4 Okej, jag har mycket att lära. ;)
Tack för den lilla undervisningen, mycket lärorik. :)
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
#4: Mycket lärorik läsning Emma! Tack tack
Mvh Emelie 
#4 Tack för denna mycket intressanta läsning! :) Genetik är väldigt intressant!
Kramar/Carro
Jag såg att jag snubblat på tangenterna….men jag tror att ni vet att det inte skulle vara en svartvit get inblandad i Sheltieaveln ;).
#8 Ja visst är genetik intressant, och ju mer man lär sig desto mer vill man lära sig:). Och desto mer inser man hur mycket man har att lära.
Tack emma93 detta var mycket lärorikt =).