Har hon smyglöpt kanske?
Det här med löpningen är rätt så komplicerat tycker jag så jag bestämde mig för att fråga er lite. :)
Zelda blir 11månader första augusti (Oj vad tiden går) och hon har inte löpt än. Har för mig att de flesta hundar börjar löpa vid
8-9månaders ålder. Det är ju individuellt såklart men jag tycker hon borde ha löpt en gång innan hon blir 1år i alla fall.
Jag har hört att om en tik som inte löpt någon gång kan snabba på det hela om hon är i kontakt med en vuxen löptik. Stintan löpte för två månader sedan.
Så min tanke är att Zelda kanske smyglöpt? Stintan och Zelda var på varandra många gånger under Stintans löpperiod och hon luktade ofta på Zelda.
Så vad tror ni? Har hon smyglöpt? Tycker att det verkar mest troligt.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Mycket svår fråga.
Första löpet för en dvärgras sker vanligen vid 7-9 månaders ålder, men ända upp till 18-20 månaders ålder ligger inom normala gränsen.
Det första löpet kan ibland passera helt obemärkt, både kortvarig och med ytterst lite blödning.
Ronja löpte första gången vid 1års ålder, men jag känner shelties som dröjt tills de är ca. 15 månader innan de löpt för första gången.
Mvh Emelie 
Min Ronja löpte för första gången vid 9 månaders ålder, och det märktes knappt. Vi har ju en hanhund här hemma också som är tokig i löptikar. :)

Tack för svaren.
Då är det väl bara att hålla utkik då. :)
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida