Ungdoms SM 2008
Ungdoms SM 2008 gick av stapeln den 1-3 augusti i Mölndal på GMBK. Många unga tjejer var på plats och Sheltiesarna visade framtassarna.
På fredagen den 1/8-08 var det invigning för Ungdoms SM. Detta år var det förlagt på GMBK i Mölndal, där Sveriges Hundungdom avdelning Västra har sitt säte. Förutom invigning var det vaccinationskontroll och kontroll så att inga tikar löpte. Under helgen var det förutom tävlingarna många roliga aktiviteter för de tävlande.
Jag följde med för att titta på min väninnas dotter Jennifer (12 år) som tävlade agility med Sheltien Bea för första gången på USM. Det var deras andra officiella tävling. Vi var på plats vid 7-tiden både lördag och söndag och båda dagarna började med regn, fast på lördagen klarade sig agility klass 1 ifrån regnet, men tyvärr inte på söndagen då det öste ner periodvis.
Jag hann tyvärr inte titta på så mycket mer än just agilityn (klass 1 small och medium), så jag vet inte om det var fler Shelties representerade i andra grenar, men i agilityn visade de verkligen framtassarna. På lördagen var det agilityklass för klass 1 (på gräs) och på söndagen var det hoppklass 1 (på grus) och både small och medium vanns av fantastiskt duktiga Sheltie-ekipage (En trefärgad från Starbelle och en Blue merle från Duvhökens om jag inte minns fel).
Duktiga Ronja06 tog sig från 17:e plats på lördagen till 6:e placering efter söndagens tävling. Vilken fantastisk insats. Både Ronja och matte var snabba och säkra på planen. Verkligen underbart roligt att se!
Så hur gick det då för Jennifer och Bea? Jo…första dagen var Bea inte alls så på alerten som hon brukade, och på näst sista hindret hoppade hon genom däckets ram. Jennifer lyckades stoppa henne innan nästa hinder, men då valde Bea att hoppa tillbaks genom däcket så de blev diskade. Dagen efter fick de tidsfel och en vägran. Men jag kan lova att de båda kommer att komma tillbaks med nya tag nästa år.
Lite fler bilder på duktiga Shelties och förare:
/Jessica

åååh vad kul att se bilder, ville verkligen med, men Lussi är ju inte färdigbyggd ännu efter operationen, och Zeke har inte ens börjat tävla ännu. Men nästa år skall jag deltaga med 3 hundar tror jag (:
Jätte bra artikel! ch grttis till Ronja06! Nästa år ska jag försöka komma också! Ronjas ålder var ju inte inne än, vi får itne börja tävla föräns i november *suck* jag får tävlingsabstinens!

Grattis till ronja06 (: Vill verkligen tävla nu, men kommer någ inte igång förrens i början av vinter :/ Men jag kämpar på med mina träningar och har nu tid att fixa till det han slarvar på annars, så jag kommer med nya tag till banan!
Vilken härlig artikel Emma93!
Small klassen 1 vanns utav min kompis sheltie Harry. (från Starbelles) Vilket verkligen är jätte roligt då vi tränat rätt så mycket tillsammans!
#2: Tack! Tror att nästa års USM kommer att hållas uppe i Boden om jag nu har hört rätt. Men jag ska försöka ta mig dit också.
#3: Tack så mycket. :)
För er som inte läst på min hemsida så kommer Ronja troligtvis att kastreras el. steriliseras (vi ska rådfråga med veterinär innan) nu till våren (efter utställningen My Dog). Vilket gör att vi kommer att vara lite "vilade" med tävling nu under våren som kommer.
Mvh Emelie 
#4 BODEN? oj, då får vi fara långt, men på något sätt måste det ju gå! Vi har ju ett år på oss att förbereda oss. :)
#5: Tror att dom sade på USM i år att det skulle hållas uppe i Boden. Men jag kanske har hört fel… Men jag ska i alla fall försöka ta mig dit trotts att det är en bit att åka. :)
Mvh Emelie 
Tack emma93 för ett fint repotage! Med fina bilder.
Grattis Ronja06!
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Jättetrevlig artikel!
Blir jättesugen på att få tävla med Zelda en dag. Känns ganska långt ifrån just nu men en dag så ska vi ses på banorna!
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Jättebra artikel och grattis emelie och ronja! Vad roligt om nästa USM blir i Boden, nära och bra :)
#7 & #9: Tack så mycket 
Mvh Emelie