Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 618 ggr
Ronja06
0

En liten fråga...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har tänkt sterilisera el. kastrera Ronja nu till vintern/våren 2009. (vi ska rådfråga veterinär innan ingreppet görs m.m. Men vår veterinär rekomenderar att vi gör detta -då vi ändå inte ska ta valpar efter henne) Någon som har erfarenhet om detta? Anledningen till att vi vill kastrera/sterilisera henne är därför att Ronja är skendräktig i ca. 2-4 månader efter löpet, och sedan förlöper hon innan löpet börjar. Och blir vaktig och väldigt grinig. Vilket gör att hon är svår att ha o göra med under dessa månader.

Skulle gärna vilja höra era erfarenheter utav detta! Någon som vet hur lång tid efter ingreppet som man måste vänta tills man kan börja träna/tävla i agility?

Mvh Emelie Förlägen

[Malin3033]
0

Har tyvärr inga egna erfarenheter av detta, men har för mig att medlemmen MaddePadde nyss kastrerat sin tik. Kanske kan få något tips där?

VickiochTova
0

Har samma problem som dej och det jag fått höra är att tiken blir jämnare, slipper bottenprestation men tyvärr oxå topp prestationen… Och den behöver jag absolut i lydnaden om vi nån gång ska bli lydnadschampion! Men detta är bara vad jag fått höra, har inga bevis. Lycka till!!

emma93
0

Jag har tagit bort livmodern på 2 av mina tikar. Den ena blev 14,5 år och den andra är nu 14 år. Jag har bara haft positiva erfarenheter av detta. Min äldsta hade inga problem med påverkan av löp utan den togs bort då jag även har hanar och hon inte skulle ha några valpar mer. Den andra hade stora problem innan, under och efter löp. Hon var låg, deppig och stressad och gnagde på sina tassar. Hon var dessutom reserverad, och det försvann efter att hon opererades. Nu har jag en glad och mycket mindre stressad vovve. En gammal dam som njuter av livet.

Jag skulle inte tveka att göra om det på nån annan tik, då det som sagt bara varit positivt för oss. Mina tikar hade svårt att hålla vikten innan och var "runda" till och från, och efteråt var det mycket lättare att hålla dem i bra vikt. Så för oss har det som man ofta hör att de lättare lägger på sig inte stämt.

Huruvida de förlorar något av sin prestationsförmåga kan jag inte yttra mig om, men jag skulle kunna tänka mig att om man har en hund som är väldigt påverkad av löp så får man ändå en hund som det är lättare att nå långt med, om man kasterar den, då man har längre perioder när hunden inte är seg i kolan och kroppen, och dessutom inte behöver hoppa över tävlingar pga löp.

Ronja06
0

Tack alla ni som har svarat!

#2: Har också hört att tiken inte alltid presterar lika bra på tävling som innan ingreppet. Men vi ska höra oss för lite, och fråga både veterinär och personer som har kastrerat sina tikar om vad som har ändrats efter ingreppet. Vill ju inte att det ska påverka Ronja negativt helst…

Mvh Emelie Förlägen