Tips för rumsrenheten?
Jag har köpt en hanvalp från Bewelys kennel i Barkarby (som jag förövrigt rekommenderar å det varmaste) som idag fyller 9 veckor. Nu undrar jag om någon har några kanske ovanliga tips som hjälper till med rumsrenheten?
Vi kör ju med tidningar, vilket funkar ganska bra. Bär ut honom varje gång efter det skett en olycka inomhus och har börjat lära oss läsa hans signaler. Men har någon nåt tips utöver detta?
Vidare har jag en del frågor om miljöträningen. Lucas, som vår valp heter, är väldigt framåt och pigg. Vi anpassar oss efter honom och är ute och går mycket mer än vad jag är van vid med andra valpar (valpar brukar ju vanligtvis bli trötta fort, gå från 100 till 0 så att säga). Lucas har fått följa med ner till torget och även känt på vatten redan.
Kan det vara skadligt att sätta igång med miljöträningen så tidigt? Vi har haft honom en vecka nu bara, och vissa ifrågasätter att vi tar med honom på det mesta redan. Tacksam för svar!
Hej och välkommen till oss på sheltie.ifokus!
Kul med valp, visst är dem underbara!
Tycker du verkar ha koll på allt när det gäller rumsrenhet, försök att även gå ut efter mat, lek och sömn, och vänta ut honom! Lek inte med honom föräns han gjort sina behov, då komemr belöningen!
Ang. miljöträningen så är det viktigt att valpen känenr sig trygg i sin nya familj först, min valp (Ronja, numera 1år)var på sin första stora utflykt vid 11 veckors ålder, då fick hon följa med ut på sjön. Innan dess var vi mest hemma så hon kände sig trygg, fick något hum om vilka som ingick i flocken osv.
Mvh
Malin
Tack så mycket för svaret!

Ozzi var med på diverse saker när han var liten, och jag kan inte säga att han tagit skada av det, men de är nog mycke från individ till individ.