Regn= Blöt hund
Nu börjar det bli regn tider, hur gör ni då i är ute med era hundar. Har ni regnkostym på hunden? eller får dom gå ut "nakna" Även då ni kommer in torkar ni av tassarna för att dom är blöta eller för att hålla fint rent och fint inne.
Lite nyfiken vad ni gör, jag vet några som blåser sina hundar torra då det ösregnat, Men hur gör ni under dessa regnniga dagar? Då regnet kan ju hålla på i flera dagar i sträck.
Även under vintern ni som bor där det saltas på vägarna, tvättar ni av tassarna varje gång hunden varit ute? Har ni något täcke på hunden under vintern?
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Funderar på att skaffa en regnrock åt Turbo. Han är inte så mycket för det där med att låta sig bli torkad så det skulle bli enklast för oss alla. Det som sen är bra är att han undviker pölar och vatten till varje pris :) Men jaa… återstår att se vad vi gör.
Mina hundar har inga som helst kläder pa sig pa promenaden. Dom far ga "nakna". Sheltien är ju en hund som är vädertalig sa egentligen behövs det inte för deras skull. Det är väl mer om man vill slippa illaluktande vovve och blött golv. Men jag brukar för det mesta undvika de värsta ösregnen när jag är ute med dom. Ibland börjar det dock regna medans vi är ute och da blir det att söka skydd i nan busskur eller liknande.
Ronja och Viggo går helt "nakna" då det regnar. Vi är ute i regn och rusk, även om det är ösregn.
*men bara jag har regnkläder på mig* 
Då vi kommer in torkar vi hundarna med en handduk. Sedan får se "självtorka"
Mvh Emelie 

ursäkta att jag kapar tråden lite, har ni täcke på hunden på vintern? här kan du ju bli uppemot 30-40 grader när de är som kallast.
Ozzi verkar trivas bäst när det är varmt, förra vintern när han var lite mindre hade vi honom innanför jackan när vi var ute med skotrarna och grillade men det funkar inte riktigt nu.
Om det regnar riktigt mycket så har Hugo ett regntäcke på sig för annars går han inte utanför dörren, men om det bara småregnar lite så har han inget på sig.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Zelda och Stintan kan vara ute i alla väder. De bryr sig inte ett dugg. Jag däremot väntar tills regnet lagt sig lite innan jag går ut.
Dom går också alldeles nakna dock med massa varm päls.
Regn: Handdukar på det värsta, sedan får de självtorka. Är det riktigt regnigt så brukar jag torka extra mycket.
Snö: Det ända problem jag ser med snö är att det fastnar i pälsen men vi köpte ett sorts balsam man smörjde in de utsatta delarna med innan man gick ut. Inte alls lika mycket snö fastnade.
Stintan badar året om i sjön, så hon fryser inte!
Zelda fryser inte heller mycket eftersom de springer lösa och därefter springer mycket. Så de håller värmen. Börjar Zelda frysa så skyndar vi oss hem.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Jag har köpt en regnoverall åt Tindra. Hennes päls funkar alldeles utmärkt och hon fryser aldrig. Men däremot så drar hon in så mycket sand och sånt när hon har varit ute i regnet, så jag ska prova om det blir mindre med overallen.
På vintern har hon inga kläder alls och behöver heller inga.
Jag erkänner nog att overllalen är bra även för att det inte kommer in så mycket då det regnat. Mickey har med sig halva skogen in då vi varit ute i ösregn, så jag tycker den är bra samt at han är torr över ryggen och kors. Visst går han ut i regn utan, men då det öser ner i flera timmar så är det bra tt ha tycker jag, Så av två skäl, Mickey torr samt en så mycket "skit" in, detta kan ju inte heller vara kul att ha i pälsen.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Jag har inget på mina hundar när det regnar. Torkar av dom det värsta när vi kommer in så får dom självtorka efter det…
På vintern så har jag två olika täcken. Ett väldigt varmt och ett vindtätt täcke. Mesta blir dom använda när det är väldigt kallt eller när vi är på agilitytävling. Tycker det är jätteviktigt med täcke efter dom har varit på banan och sprungit sej varma.
Jag anser att sheltien har en sådan bra päls att den faktiskt inte behöver ha varken regntäcke eller vintertäcke. Min sheltie blir ALDRIG blöt in på bara skinnet när det regnar. Inte ens när jag duschar honom kan jag få honom blöt ända in, inte utan att ta schampo i pälsen som löser upp fettet.
Jag har heller aldrig upplevt att han har frusit om kroppen, trots 15 minusgrader. Däremot kan han få köldkramp i tassarna när det är så kallt.
Jag torkar fötterna på honom när han kommer in för att det inte ska bli skitigt. För det mesta blir det faktiskt duschen på ben och mage, eftersom vi bor på landet = grusväg.
Man bör duscha av tassarna om vägen är saltad. Salt är inte bra för små tassar!

Om det är riktigt slaskig och blött ute så brukar Dexter ha på sig en liten regnoverall. Men då endast om det är RIKTIGT slaskigt och geggigt. Regnar det bara så får han vara utan, han är ju inte gjort av socker :D
När vi kommer in sen så brukar jag torka av honom det värsta med handduk bara. Sen får han självtorka.
På vintern har jag en vattenhink ute på bron som han får skölj tassarna i innan vi går in för att få bort saltet.

beror på, lite olika, dom har varsi 2 st "regnrockar/jackor" att ha på sig, men både hundarna och jag föredrar att låta hundarna gå nakna, dock blir det ju rock när dom tex skall ställas ut och det regnar så vi slipper ha en helt äcklig krage och så.