Halsband, hur gör ni?
Alla har vi våra olika rutiner, tänkte kolla hur ni gör med halsbanden, tar ni alltid av dem efter promenad? Även om hunden te.x varit lös och hade då halsbandet på sig? Tar ni av halsbandet när hunden leker med andra hundar eller låter ni det vara kvar? Varför? Om ni har hunden på promenad och den är lös, har ni då halsband på? Varför? Sover hunden med halsbandet?
Mina hundar har halsband dygnet runt, har inte märkt nåt negativt med det. :)

Vi tar på/av halsbandet/selen när vi går ut/in. Inne är han alltid lös. Lös under promenader är han inte, busar han med andra hundar lös är det olika, beroende på vars vi är. Ser bara fördelar med att inte ha på halsbandet dygnet runt :)
Mina hundar har endast halsbandet på när dom går på promenad. Har jag dom lösa så tar jag av halsbandet oxå. Har jag sele på dom och släpper dom lösa så lämnar selen på. Anledningen att jag tar av halsbanden är att jag har halvstryp till hundarna och är rädd att dom ska fastna med en tass eller något när dom springer och busar.

Både Stintan och Zelda har sele. Den tas av efter varje promenad.
Alltså har de ingenting på sig när de är inne. På sheltieträff och annat som sker ute så har dom selarna på, mest för att lätt kunna få tag i dom.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Mickey har enbart halsband på sig ute vid promenad eller arbete. Leker han med en hund på rätt ställe tar vi av det.
Att ha det inne, skulle jag inte våga om jag hade flera hundar. Det kan hända så lätt att dom skulle kunna fastna. Jag hade en av min dobbisar som lekte med varandra och den ena fastnade i halsbandet på den andra hunden. Det kostade en tand! Så jag är lite vaksam då det gäller halsband vid lek eller inne.
Men sen kan det även spela en lite roll vad för sorts halsband vi talar, men en olycka händer så lätt. Tyvärr.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Dexter har bara på sig sitt halband när vi är på promenad. Är han lös så har han fortfarande halsbandet så jag kan ta tag i honom lätt om det skulle hända något.
Leker han med en annan hund är halsbandet ALLTID av med risk för olyckor. Inne har han aldrig halsband och sover heller aldrig med det :)
Tindra har endast halsband på sig när hon är kopplad. Jag tycker inte att hunden ska måsta ha halsband på sig inomhus. Dessutom så sliter det ju på pälsen och kan vara ganska farligt när man har fler hundar.
Halsbandet på så lite som möjligt, sliter så fult på pälsen.

Zigge har enbart halsband när han har kopplet :) För att det är enklast, smidigast och bekvämast så :P När kan leker har han alltså inte halsband sålänge han inte har koppel :P Har halvstryp så det går smidigt att ta av och på och han kan inte springa lös med halvstrypet.
Mvh Ellenfyrkant

#8 Vet att man säger det men har aldrig märkt något på Zigge ? Märks det tydligt på din hund ?
Mvh Ellenfyrkant
#10 Nej, eftersom vi alltid kört med att använda halsbandet så lite som möjligt. Men man märkte bra på hunden vi hade när jag var mindre (Siberian Husky) och på morbrors förrförra hund (boder collie).

#11 Okej, var bara nyfiken ^^
Mvh Ellenfyrkant