Dreads!
Hur gör ni med era shelties päls?
Jag borstar och borstar och borstar, men Dexter får ändå som små dreadskakor i pälsen. Mycket vid öronen och på bröstet. Även runt hela halsen nu när han har haft fästinghalsbandet.
Känns som jag inte riktigt kommer "in i" pälsen när jag borstar. Nån som har något tips på någon bra borste? Jag använder typ en kratta ser det ut som. och sen en vanlig borste efteråt.
Har klippt honom lite nu så jag har tunnat ur hans mastodontpäls.
Tindra har knappt haft någon tova någon gång. Jag benar igenom hennes päls med borste (och ibland med kam också fast man inte ska) en gång i veckan och sen kan jag dra lite med borsten om vi ska bort nånstans.
Har du provat att använda spraybalsam?
Hur ofta borstar du Dexters päls?

Jag borstar igenom honom riktigt en gång i veckan ungefär, men det blir att jag går och småborstar honom varje dag då han hela tiden lyckas få massa tovor och löv och sånt i pälsen.
Kanske borde inhandla spraybalsam och se om det blir bättre!

Iof så kanske det är för han släpper sin valppäls just nu som gör att han är extra fluffig och tovig?

Zigge får jättelätt tovor bakom öronen!
Förstår inte riktigt vad du menar när du du säger "kratta", stålkam ?
Mitt tips är karda eller en borste med stålpiggar.
(Den senare liknar en vanlig hårborste men stål ist. för platspiggar) - Om du har någon djuraffär i närheten kan du ju kika in åå fråga :)
Mvh Ellenfyrkant
Ressu får oxå lätt tovor bakom öronen men det löser jag med att jag tunnar ut hans päls lite där det brukar tova sej mest (med tunnsaxen). Dessutom har jag börjat använda minkoljeschampo åt honom så hans päls har slutat tova sej. Spraybalsam kan funka (tyvärr inte på mina).

#5 Detta shampoo lät ju som att det gör ett underverk! :) Vart får man tag på detta ?
Mvh Ellenfyrkant
Jag skulle inte rekommendera karda till att reda ut tovor då kardan har sönder stråna istället för att reda ut dom. Men Borste med stålpiggar och en ståltandad kam och kamma igenom tovorna. Sen om schampot som Ressu rekommenderade funkar åt honom också så kan du ju använda det också. =)
Det kan ju vara på grund av byte från valppäls till vuxenpäls, precis som du säger. Du får väl hålla ut och se om det blir bättre sen.
#6 Jag har köpt det vid en djuraffär.

Rekomenderar att plocka pälsen bakom öronen. Genom att hålla och dra lite försiktigt. Då det är den "döda" pälsen som tovar så lätt. All den där mysiga pälsen bakom öronen, len och fin, skall bort helst då den är död. men allt går givetvis inte att få bort!