Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 1931 ggr
druttizen
2008-09-10 21:12
0

Klåda?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad äter era shelties??

Wilmer på 7 mån äter Royal Canin men har alltid haft klåda tycker jag så funderar på om han kanske är allergisk mot nått i foderet och det kan vara värt att byta kanske?

Fått byta foder på min perserkatt som även han haft klåda och ätit royal canin. Hmm..

[Malin3033]
2008-09-10 21:25
0

Ronja fick inte klåda när hon åt RC, nu går hon på Orijen. Mycket möjligt att din hund kanske är foderallergiker, men jag har inget erfarenhet av sådant.

druttizen
2008-09-10 21:29
0

Det sägs att en hund som kliar sig, har allergi och fodret är det enda jag kan tänka på. Han åt Doggy först, då uppfödaren hade honom, men jag bytte över till RC. Vet ju inte om han alltid kliat, eller bara då jag haft honom, men ett bra foder som ni vet har bra innehåll kan alltid vara bra tips att lägga på minnet Flört

[Malin3033]
2008-09-10 23:11
0

Orijen som vi har till våra hundar tycker vi är ett bra foder, 70% protein och 30% grönsaker, dvs. inga spannmål. Det gör att fodret blir drygt och hundarna håller sig mätta längre. Det betyder inte att vi bara ger hundarna mat en gång om dagen, utan det blir två mål om dagen, men lite mindre istället. Tidigare hade vi ProPlan, som också är ett väldigt bra foder.

Våran äldsta hund (Ivan, Lancashire Heeler 7år) har länge haft magproblem och blev snabbt bättre med dessa foder, innan var han nästan dålig i magen 1gång/vecka och kunde bara äta sin egen mat, så fort han fick hundgodis, korv lr liknande blev han sjuk.

druttizen
2008-09-11 00:23
0

Oki va bra, ska lägga detta på minnet.

Ska höra vad veterinären säger och men han kommer nog göra som med katten och ge en kortison spruta så att de uppkliade såren hinner läka samtidigt som jag provar nytt foder, så bra att vara förberedd Flört

medde
2008-09-11 11:08
0

Tyvärr är det ofta så att det ligger i fodret, så det brukar vara bra att börja med att byta foder.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

druttizen
2008-09-11 16:47
0

Vilket foder kan vara bra till en sheltie tro?

För jag är inställd på att byta, men det är en djungel det där med att hitta rätt innehåll, samt bevara den fina pälsen

BrightGloria
2008-09-11 22:14
0

Jag använder Carrier till båda mina hundar. Framförallt eftersom båda har väldigt känsliga magar. Sedan vi gav våran blandras carrier lamm och ris så har hennes mage blivit mycket bättre än vad den var förut.

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

SparklingTindra
2008-09-11 23:26
0

(OT) #7 BrightGloria, hur mycket av Carrier-fodret ger du åt Zelda per dag?

BrightGloria
2008-09-12 13:33
0

Just nu är vi i övergångsperioden så hon har det inte fullt ännu.
Men enligt påsen så ska hon få 1 ½ dl per dag. Hon väger ca 6kg.

//BrightGloria
- Hemsida

BrightGloria
2008-09-12 17:22
0

Detta är taget från http://www.svenskahundfoder.se/**. Om din hund är allergisk så kan detta vara något.
**
CARRIER LAMM & RIS är ett svensktillverkat vetefritt Super Premiumfoder där den största proteinandelen kommer från lammkött. Lammkött är det minst allergiframkallande köttet. Detta tillsammans med att fodret är veteglutenfritt, gör att fodret med fördel kan rekommenderas till hundar som har allergibesvär av någon art. Med sin välbalanserade råvarusammansättning och med lättsmält ris som ingående råvara, har fodret hög smältbarhet och är mycket skonsamt mot hundens mage.

//BrightGloria
- Hemsida

druttizen
2008-09-12 17:33
0

Kalas!

Tackar för den informationen! Wilmer har nu fått tid hos veterinären för att se mer in på klådan och jag har stora tankar på att byta foder. Antar även att veterinären kommer ge tex korison spruta så det slutar klia och såren kan hinna läka ifred, och att jag under den tiden ska byta foder..

Kalas bra att veta vad som kan vara nyttigt innehåll till en shelties bästa!

druttizen
2008-09-12 17:35
0

Föresten… är det inte junior påsen som han då ska ha?

7 månader är Wilmer. Eller kan han kanske ha lamm och ris hur som?

BrightGloria
2008-09-12 21:32
0

#12 Hm, svårt att säga. En del byter foder vid 8månaders ålder. Men tar du det långsamt och byter sakta med säkert så ska det nog inte vara någon fara.

//BrightGloria
- Hemsida