Sheltie+bad?
Är det bada i sjön/havet du menar eller bada hunden för att bli ren?
Min sheltie, går gärna ut till magen i sjön, simmar gör hon också ibland, i början var hon rädd för att gå ut, men då gick jag själv ut och då tyckte hon inte det såg lika farligt ut längre. :)
Ang. bada hunden för renhetens skull så hatar min hund att vara i badkaret, hon finner sig och låter mig tvätta henne, men det är inget hon tycker om. Mitt tips är att försöka göra badandet till en trevlig situation, ge godis, uppmuntra hunden med rösten osv. :)
Både Ronja och Viggo älskar vatten. Mer eller mindre.. Viggo är ännu inte så gammal, men han har redan simmat för första gången.
Under Ronjas andra år (2007) ville hon inte alls bada. Om inte jag hoppade i förståss. Men nu under 2008 är hon som ett riktigt sjöodjur! Det tar tid att få upp henne ur vattnet då hon väl är där i.
Har tyvärr inga tips. Men försök locka på honom att komma om du går i vattnet före honom. Och locka med både godis och leksak, och försök göra vatten till en rolig och positiv sak. Tvinga absolut inte hunden i vattnet. Det har en motsatt effekt bara.
Mvh Emelie 

Ok Tack så mycket. jag ska tänka på det nästa gång 
Mina shelties älskar både att bada i poolar och i sjöar/hav och att badas för att bli rena. =) Tindra har inte tidigare velat simma, utan bara plaska i vattnet men nu simmar hon också, fast bara om jag också badar. Enya simmade direkt första gången hon fick bada.
Har tyvärr inga bättre råd än de du redan har fått. =P

ok vad tur du har som har hundar som älskar att bada 

Alla hundarna är ju olika och precis som vi människor så gillar man att bada eller inte.
Låt badning i sjö/hav gå på hundens egna villkor. Vill den inte bada så får man acceptera det. Man har all rätt till att vara en badkruka.
Om det är bara det att han är osäker så får du använda dig av något han verkligen tycker om och försöka visa att det inte är farligt och att han kan vara säker med dig.
Inomhus är det nog 70% av alla hundar som inte gillar.
Men det är ett måste - tycker jag. Vill helst inte ha en hund med fet, lortig och illaluktande päls. Så det är bara att placera dom i duschen/badkaret och börja, vare sig dom vill eller inte. Men man kan ju göra det på ett trevligt och fint sätt så att det förväxlas med något bra.
Välkommen till sheltie.ifokus föresten!
//Lina med voffsarna!
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Japp du har ju rätt i det att man bara ska låta dom vara, men samtidigt hadde det varit roligt om han hade badat med oss 
Tack föresten! 

Lussi älskar att bada en varm dag, dock inte om det är lite mulet. Han simmar runt som vanligt! Zeke gillar också vatten, men han kan inte simma stackaren, fast det här var dock hans första sommar, så han lär sig väl :P

Nala tycker inte alls om att bada, hon kan gå ner lite grann i vattnet och svalka tassarna men vill helst inte bli blöt.
Bella däremot älskar vatten! Hon är helt galen! Jag tycker det är så himla kul med hundar som gillar att bada så jag började träna henne med vatten när hon var ganska liten. Jag gick ut en bit i vattnet och kallade på henne och när hon kom till mig fick hon godis. Efter några gånger gick hon i alldeles själv. Nu bara älskar hon vatten och det är jättekul!
Det kanske är lite svårt att vänja honom vid vatten om han redan är 2 år men du kan ju alltid prova att gå ner en bit i vattnet och kalla på honom och berömma honom så fort han kliver i lite grann! :)