Första Året
Sheltien är ju den ras jag mest är inne på att köpa i framtiden.. Men så undrar jag.. Hur är sheltien första året? Vet att det är olika som individ, men allmänt för Sheltien tänker jag.. Är det mycket jobb med en Sheltievalp om man jämför med större eller mer krävande raser? Det bästa kanske är att ringa o prata med en Sheltieuppfödare, men jag börjar med att fråga här eftersom ni oxå har Shelties.. Berätta gärna så mkt ni kan :-)
Det rådet som jag tycker är bäst, är precis som du skriver att dels höra av sig till en uppfödare och rådfråga lite. Men sedan är det bra att åka till olika tävlingar, ex. agility & utställning. Och fråga lite om rasen, så att man själv kan bilda sig en uppfattning igenom att träffa flera olika individer.
Sheltien är vanligtvis är väldigt lätt ras, utmärkt enligt mig som förstagångs hund. Mina två shelties har mognat rätt så tidigt i ålder, Viggo som snart är 5 månader gammal beter sig nästan lika bra som Ronja (som är 2år) gör.
Något som jag började med så fort jag fick hem Viggo var att börja ta med honom till olika platser och omgivningar. Det är vanligt att shelties blir nervösa och stressade om man inte vid tidig ålder börjar vänja dem vid ex. bullrande trafik. Detta gjorde jag inte med Ronja, därefter har det fått negativa följder. Hon blir lättare rädd för olika ljud och människor än Viggo. Sedan beror det självklart även på vilken individ man fått tag i.
Men precis som med alla "unghundar" så kommer det en dag då den lilla söta valpen övergår till att bli könsmogen. Och börjar då tänja på reglerna lite smått. Jag har även en Polsk vallhund här hemma, och skillnaden "svårighets mässigt" har varit betydligt svårare med vår Polska vallhund.
Mvh Emelie 
Tack för ditt svar! Det ger lite mer insikter iaf :-) Jag ska gå på en hundutställning november, så då kan jag passa på att prata med någon uppfödare eller ägare..

#0 Först vill jag säga att du valt en underbar ras. Nu har jag bara 1 års erfarenheter av sheltie men har lärt mig väldigt mycket på den stunden, det kommer du också att göra.
Är det din första hund?
Eftersom sheltien är en allround hund så anpassar den sig till sin ägare väldigt bra.
Jag har inte haft några problem med Zelda, min sheltie, alls under hennes första år. Hon har varit lika lugn och härlig hela tiden.
Men om du är intresserad så läs jättemycket om rasen, den har ju trots allt en del saker man gärna vill undvika, som "pra" osv. Läs lite om rasen, dess ursprung m.m. så får du en ganska ordentlig grund. Ring eller maila till olika intressanta uppfödare och fråga dem. Sedan har det ganska mycket att göra om hur föräldrarna till valpen är också, så kolla upp det med.
Lycka till och hoppas det ordnar sig för dig!
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
#3 Tack för ditt svar och Lyckoönskning :-)
Jag har lite hunderfarenhet sedan innan, men inte valp :-/
Jag har läst mkt om Sheltien, men det finns säkert mer att upptäcka :-) Som sagt så ska jag på en hundutställning i november, då ska jag passa på o prata med Sheltieägare/uppfödare :-) Det är ju en underbar ras!
Kram
tycker du fått många bra svar här redan. men glöm inte att även kika rund i alla trådar här där medlemmarna berättar om sina erfarenheter. :)
#5 Tack! Ska kolla lite till..