Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettmat-och-godis
Läst 1779 ggr
medde
0

Godis recept

Tänkte vi kunde ha en tråd med lite recept på hemmagjord hundgodis. Det är ju någon som många gör till sina hundar, och framför allt kanske både nyttigare och ibland även billigare.

Hoppas på att det kommer in många roliga hundgodis tips, så jag kan eller ni använda er av då det är träningsdax och man behöver fickorna fulla med belöning.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Malin3033]
0

Vet att vi brukar torka blodpudding, men nu är jag itne riktigt säker på hur många grader man ska ha ugnen på samt hur länge, får återkomma om ingen annan vet. :)

Ellenfyrkant
0

Har bara prövat ett hemmagjort repect. 'Müslistavar' om ni läser något om dem är mitt tips att LÅTA BLI att göra dom, jag gjorde 2 satser och de dög för Zigge som inte är särskillt kräsen. Men det var ganska onödigt att göra, tror inte heller jag sparade pengar på det, snarare förlorade då jag var tvungen att slänga en hel del :P

Mvh Ellenfyrkant

medde
0

#2 Då vet vi att låta bli dessa stavar.

medde
0

Godis.

Svinlever och vitlök efter vad hunden gillar.

Koka upp levern med vitlöken i cirka 20 minuter, låt svalna och skär sedan upp bitar. Torka dessa bitar i ugnen i 200 grader i cirka 30 minuter, sedan kan du frysa in bitarna så du har att bara plocka fram då du behöver med dig lite hundgodis ut på appelplan.

Mickey älskar dessa godis bitar.

medde
0

Hoppas att flera kommer in med lite "hemma recept) Det är så kul att få göra lite egna godsaker till mickey.

nera
0

Det här var också verkligen en spännande tråd att läsa. Mycket intressanta grejer var det att mixa ihop som hundgodis.

[Malin3033]
0

#4 jag som blivit rekomenderad att inte ge vitlök?

BrightGloria
0

Nä, lök av alla sorter är väldigt giftigt för hunden och bör verkligen inte ges till hunden.

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Ellenfyrkant
0

#7 #8 Råkar veta det samma, så det ska vi nog inte rekommendera :)

Mvh Ellenfyrkant

medde
0

Men vitlök går faktiskt, detta vart jag rekomenderad av Docent Åke Hedhammar. Det är ju så enormt liten mängd  man använder. Detta är frågan om på detta recept.

Men visst lök,gräslök chocklad med mera kan vara giftigt för hunden. Men den mängden vi talar om är ingen mängd utan bara en uns.

Jag vet att hundar saknar enzym som bryter ner vitlökens svavelföreningar;

Ellenfyrkant
0

#10 Jaha okej, då får man väl anta att det inte är någon fara trots allt. Men jag håller mig nog till något annat när det nu finns så mycket att välja på :)

Mvh Ellenfyrkant

medde
0

#11 Då tycker jag att du ska göra det!

Emmeli
0

Vi har torkat lingonlimpa som jag tror går att köpa i affären i ugn. Tar rätt lång tid, men helt klart Lussis favorit. bara att ta några skivor och göra nagom stora bitar och in i ugn på låg värme.

medde
0

Lingonlimpa? Berätta mer!

Emmeli
0

Vilket grovt bröd som helst funkar nog. Men vi använde lingonlimpa, tror pågen gör dom. Värmen på väldigt låg värme, som när man torkar blodpudding i ugn. Sedan är det bara att dela brödskivorna på 8 delar om man vill ha bitar som man kan bryta av lite så man får rätt storlek senare. Sen är det bara att lägga dom på en plåt och in i ugnen. Och invänta tills dom är lite sega.  Då är det bara att ta ut dom så dom blir svalna. och sedan bjuda hundarna/hunden. Det var ett tag sen jag gjorde det här, men tror det var så vi gjorde dom. Men endel hundar tycker inte om det här, som tex. Zeke.

medde
0

#15 Tack dettta ska testas, Hoppas Mickey kommer att tycka om det.

Emmeli
0

#16 Ja, testa kan man ju alltid göra :) Man behöver ju inte göra så mycket, och man kan ju ta ett bröd man själv tycker om, om man nu tycker om grovt bröd, så man själv kan äta resten av skivorna ifall hunden inte tyckte om det

Niini
0

Ost, rätt och slätt. Turbo avgudade mig ogår när det föll en ostbit på golvet. Undrar om det är en mus vi köpt? ;)