Tandförluster?
Nu har det många gånger diskuterasts om tandförluster. Men många hundar med tandförluster är ute på utställningar flitigt. Men frågan är hur har ni fått eran bedömning ang tandförlusten? jag vet att någon åkt ut direkt på grund av detta, några plockar sina cert. Men vore intressant att höra hur det gått för er om det vill säga ni har en tandförlust på hunden. För det verkar vara lite olika om detta.
Tycker ni att domarna alltid uppmärksammar detta med en förlust eller missas det ofta att se detta. Även en intressant sak är. Får ni det inskrivet i bedömningen eller påpekas det bara, jag har sett själv att vissa domare endast säger till ägaren att det finns en förlust sedan inget mer, sedan en annan drar ner på bedömningen.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Ingen har lagt märke till Ronjas tandförlust, dem har inte sagt något iaf, varken till mig eller skrivit det på kritiken, kanske att hon åkt ut pga det men då tycker jag det är dumt av domaren att inte påpeka det, om det nu var det som var anledningen, men det kmr jag aldrig få reda på. Många ggr har det även stått "korrekt bett" på kritiken.

Endast 1 har lagt märke till Zeke's tandförlust. Och då har det stått i bedömmningen att han saknade ett antal av den sorten. Men han har aldrig blivit utplockad för det, för vad jag förstår skall dom väl inte vara bedömmningsbara om dom har tandförlsut sen valp? Om det alltså har varit så sen han tappade sina tänder. Men dom som lagt märke till det, för det märker man ju att endel gjort, har inte vågat plocka ur honom, eller gett honom en 2a, inte ens sagt till oss att här saknas det faktiskt tänder. Och minst 80% av alla utställningar har det sedan stått på kritiken "korrekt bett" eller "saxbett".
Det är det som jag undrar över lite, ser domarna detta inte, eller struntar vissa i att skriva in det med förluster.
Vet inte om detta passar in på denna tråd men det finns ju så många tandtrådar (haha) så det kändes onödigt att starta en ny.
Jag var och hälsade på Askas familj igår för att hjälpa dom att förbereda för utställningen på lördag. Då såg jag att den övre hörntanden (kan inte namnen på tänderna så jag hoppas att ni förstår ändå) hade växt snett framåt och därför hade den nedre hörntanden växt utåt och stack ut från munnen.
Den tanden måste väl antagligen tas bort (den nedre alltså), även om han inte ställs ut, men vad tror ni om hans utställningschanser efter att tanden är borta? Han är ju så fin annars så det känns ju lite tråkigt om dom inte "kan" ställa honom på grund av det.
#4 Tyvärr kommer nog Askas chanser att minska drastiskt efter det. Domarna brukar hastigt märka när det är nån framtand eller hörntand som saknas.
#4 Vist kan det bli så. Men som jag sagt i denna tråd och det vi talr om, så" missar" domarana väldigt mycket. Men om man tävlar på ett intyg att tanden funnits där och bort tagen pga av ??? Vad??
Jag hade en dob som tävlade på intyg på tand, borta pga skada. Det blev inte nerdrag på henne.
Jag ska fråga domaren vad han tror och så har min uppfödare lovat att kolla hon också på lördag. Så vi får se hur det går.
Visst finns det såna intyg, men då ska tanden fattas pga en skada eller olycka. Då tanden har växt fel så betyder det fel bett och då ska inte en veterinär få skriva ut ett intyg. Nog brukar domarna missa en hel del, men en hörntand är ju tyvärr välidigt synlig.
Men tik hade just en ska som skett , sedan efter vi tog bort tanden, fick hon intyget inskrivet i stamtavlan,invid det gamla som stod att hon var fulltandad med korrekt bett
I såna fall är det inga problem då dom saknar en tand pga av skada, men då tänder blir borttagna pga a fel bett så är det en helt annan grej.
#10 Visst helt rätt. Samt på dobber är det ett måste.
#4 låter som om det är samma problem som Ronja fick i vintras. Så det är viktigt att de åker direkt till veterinären så att det inte blir värre. Tyvärr är ju det där ärftligt och Aska kmr inte kunna avlas på.
Jag har fortsatt att ställa ut Ronja efter operationen och det är ingen domare som märkt något, dock behövde hon "bara" ta bort den övre tanden som växte fel för att vi var så snabba på att se problemet så den nedre hade inte hunnit flytta på sig utan satt fortfarande rätt. Saknade tänder i nedre käken brukar ju vara lättare att se.
Vi skulle ju skaffa intyg så att vi kunde fortsätta att ställa ut, men veterinären sa att de endast kunde skriva att det hade funnits en tand, men eftersom bettet då inte var korrekt redan då så spelade det ingen roll. Så vi har inget intyg på Ronja.