Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettbeteende-och-lydnad
Läst 1209 ggr
nera
0

Arbetande hundar.

Tänkte göra ett inlägg om arbetande hundar, vilket jag tycker är lite spännande och roligt.

Med arbetande hundar så syftar jag då på typ polishundar, knarkhundar, blindhundar, vissa hundar finns till hands som sällskap åt gamlingar på ålderdomshemmet t ex. Listan kan göras lång.

Igår så såg jag på ett naturprogram på tv ifrån Canada, som handlade om en jättehärlig pigg och glad hund som var dresserad att hjälpa strokepatienter tillbaka till livet på en rehabiliterings mottagning. Rasmässigt så såg den ut att ha lite Sheltie eller Collie i sig. Det var en blandras i a f och det syndes hur hunden stortrivdes med sitt "jobb".

Kan tänka mig att när dessa hundar börjar sin utbildning, så måste det väl märkas ganska snabbt vilka som har anlag för dessa jobb och inte.

Är det någon här inne som har erfarnhet av arbetande hundar på något vis, så berätta gärna. Jag är nyfiken.

// Carina Glad

medde
0

Några bra länkar till arbetande hundar. Vi börjar med polisen hemsida. Länk

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
0

Sedan till bevakninghund Länk

nera
0

Tack för länkarna medde Glad

medde
0

Söker gärna rätt på mera om du vill ha!

nera
0

# 4 Det får du gärna göra. Jag har kollat runt lite själv på nätet också, men inte lyckats hitta så mycket, ännu. Så du får gärna hjälpa mig at ta fram läsbart material. Är alltid lika intressant-

Tänkte också om det fanns någon härinne som hade personligen erfarenhet av arbetande hundar.

medde
0

Vi har Ressu och sparklignTindra som jobbar mycket med sina hundar aktivt, ok inte i jobb men på klubben och tävlar duktigt. Nu är det risk att jag får lite skäll då jag missade många medlemmar. Så se detta som ett Exempel. Kom gärna in och skriv hur ni jobbar med hundarna.

nera
0

Ja det vore jättekul att få ta del av Glad

BrightGloria
0

Berätta gärna ni som är väldigt aktiva med hunden sin. Själv är det mest lek, bus och promenader.

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Ressu
0

Jag vet inte riktigt vad jag ska berätta =). Jag har hållit på med agility sen jag var 14 år (kan ha varit 13 oxå minns inte exakt när jag börja meraSkäms). Har en hund i small klass 3 och en i medium klass 2. Vardagslydnad och tävlingslydnad har jag oxå hållit på med i flera år… Spåra håller vi på att börja med nu. Har oxå varit juniorhandler och så även ställt ut i "vuxen" ålder Skrattande.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

nera
0

# 9 Ja agility verkar vara ett roligt lagarbete med hunden. Kan tänka mig att det även går åt en hel del träningstimmar till detta också?

Vill du så får du också gärna berätta om hur du/ni tränar hundarna i spårlydnad. Verkar också intressant.