Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettagility-freestyle-mm
Läst 1058 ggr
medde
0

Frågor om agilitykurser

Nu är jag lite nyfiken på hur era agility kurser var. Mickey och tösen har börjat nu i dag med sin. Men det är lite jag undrar över. Hoppas på lite svar.

1: Hur mycket kostade kursen
2: Hur många gånger var kursen samt hur länge höll ni på varje gång?
3: genom vilken klubb gick ni i.

Sen skulle jag bli hur glad som helst om ni kunde tala om hur träningen var upplagd. Du behöver inte göra en hel historia, men i strora drag hur ni tränade från dag 1 osv

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Ressu
0

1. Kan jag inte svara på. Eftersom jag har varit skolare så kostade mina kurser mej inget, Men dom som betalt för mina kurser har haft sommarsäsongen som kostat ca 300kr. Och vintersäsongen mellan 900-1200kr (dyrare pga av hyra av hall)

2. Kursen har börjat i maj och slutat i september (sommar). Sedan har nästa börjar oktober-november och slutat i mars. Träning en gång i veckan ibland två!

3. Jag har tränat för Jkf agilitysektionen.

Då jag har dragit nybörjar så har jag steg för steg lärt dem hindren sedan börjat med handling (byten och sånt) och sen finslipning =)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

medde
0

#1 En liten fråga till då, hur många ggr var det ca som ni tränade, under dessa månader.

Ressu
0

1-2 gånger i veckan så under sommarsäsongen 24-30 gånger och under vintersäsongen blev det väl ungefär lika många gånger.

// Ressu
kennel Westtorpets

medde
0

Oj! Det var många gånger. Visst det är ju toppen med en kurs som pågår länge så man har en verklig chans att få jobba med sin hund,

Hoppas fler kommer att svara i dessa frågor.

Ressu
0

Man har vissa fördelar att träna på småorter =). Här finns ju många som tränar så nog kommer ju säkert nån annan att svara oxå =)

// Ressu
kennel Westtorpets

medde
0

Hoppas det för det var några frågor som väcktes i mitt huvud då tösen började sin kurs i går. Men vill kolla lite först om och i det stora hela innan jag tycker för mycket.

[Malin3033]
0

Nybörjarkursen och Fortsättningskursen kostade 300kr för 6ggr + KM på fortsättningskursen, på nybörjarkursen var det "bara" en liten tävling för de som gått kursen. Kursen var en gång i veckan och 2 timmar per gång, då ingick även teori, så det var inte fullt ös i två timmar, utan en paus på mitten.

På nybörjarkursen lärde vi oss alla hinder, första gången var det inlärning av tunnel, hopp, bord och A-hindret (självklart lärde man sig inte alla på en gång, utan genomgången av de hindrerna samt påbörjan av inlärning, vissa hinder gick ju snabbare än andra.
Andra gången var det även slalom, däcket och långhopp + tidigare hinder.
tredje gången lades balansen och säcken till + alla tidigare hinder. och fjärde gången började vi smått med gungan + tidigare hinder. De resterande två gångerna fortsatte vi att träna hinder, började smått med raksträckor och svängar. Vi hade även två instruktörer och var ungefär 8st. Vi var alltid indelade i Small, Medium och Large för att slippa behöva höja och sänka så mycket hinder.

På fortsättningskursen var det matte som skulle lära sig handling, och det är vad jag håller på med nu. :) Det är väldigt mycket framför och bakombyten, kluriga fällor m.m m.m. Jag känner att jag får ut väldigt mycket av den här kursen och man får verkligen tips av instruktörerna utifrån en som ekipage. Så nästa söndag blir det KM. =)

Kurserna gick jag/går på hos Strängnäs Lokala Kennelklubb.

medde
0

#7 Tack Malin3033 för det väldigt fina svar.

Ronja06
0

Viggo valpkurs är 1 timma lång. Och kostade 900kr/9ggr. (alltså 100kr gången).

Ronjas lydnadskurs hon går nu är 1 timma lång. Och kostar 900kr/9ggr.

Ronjas agilitykurs är 1,5timmar långa. Och kostar 400kr/7ggr.

Mvh Emelie Förlägen

nera
0

Här fanns mycket bra info att få ta del av och lägga på minnet.

Ellenfyrkant
0

1: Tror den kostade 750 för sju kurstillfällen
2: sju…. 2,5 timmar är varje kurstillfälle.
3: Karlstad BK

Mvh Ellenfyrkant

medde
0

Tänk så olika det är runt om i landet

VeNyRa
0

1. Här kostar alla kurser 350 för dom under 16 och 500 för dom över.

2. agilitykursen var 6 tillfällen och ca 2 timmar per gång.

3. jokkmokks brukshundklubb =)

tyvärr missade jag 3 ggr av 6, och fick inte igen nånting =/

medde
0

#13 Det lät ju ganska bra att dom har en gräns för yngre, då det gäller betalning.