Krävande?
Jag undrar om Sheltien är en väldigt krävande hund? Då menar jag mest när det gäller den mentala aktiveringen.. Även om det är individuellt så tänker jag som att en del andra raser behöver ju mkt mental aktivering o motion för att må väl.. Jag har förr fastnat för Sheltien då dem är så härliga o goa + söta :) Men man skaffar ju inte en hund bara för att dem är söta o härliga, utan man bör ju ge hunden vad den behöver för att den ska trivas o må bra oxå.. Jag är lite rädd att jag är för lat att äga en Sheltie, så jag är inne på en ren sällskapshund, men samtidigt så vill jag ju ha en ras som är pigg, glad, lättlärd, gärna vill gosa i knät.. Är inne på att träna agility, men det dröjer ju ett tag om man skaffar en valp.. Iaf en ras som inte är för krävande och då jämför jag med ex. springer eller cockerspaniel som är väldigt krävande.. Hehe.. Lång text blev det oxå ;) Hoppas ni kan ge mig goda råd :)
Jag brukar säga "en sheltie blir vad man gör den till", om en sheltie kommer till en aktiv familj blir det aktiv själv, medans jag även träffar många shelties som bor hos pensionärer men mår precis lika bra för det.
Sheltien är allt mellan knähund till aktiv och vill ut på promenader. Själv sitter min sheltie mer än gärna i knäet och lägger huvudet i handen för att bli klappad. Men så fort vi kommer ut antingen på agilitybanan eller vanlig promenad, då är det full rulle !
Ang. den mentala aktiveringen så vill sheltien, precis som många andra hundar bli aktiverade, både genom spår (måste inte vara något avancerat, utan gömma godis i huset går utmärkt), hjärngympa, balansövningar eller annat liknande.
Tack för ditt svar :) Låter som att en Sheltie ändå skulle passa mig.. Jag har ju inte tänkt mig en soffhund, utan jag vill ju ut o motionera med hunden och aktivera lite oxå, speciellt roligt är ju att släppa hunden lös i skogen + leka där :) Får se hur det blir i framtiden..

Sheltien är ju en helt underbar ras. Den kan passa in på dom mesta ställen. Men den är ju en vallras så jag tycker att den behöver den stimulans som en vallhund behöver.
Jag går inte 2timmar om dagen, utan max 1timma och det räcker gott och väl för oss här hemma. Jag brukar hitta på saker under promenaden så att man inte bara går rakt fram. Som t.ex. sökövningar, agility, klättra m.m
Jag tror säkert att du kan ha en sheltie. Men det är som med alla hundar att dom behöver ju det som den krävs. Men det märker man hurdan hund man har. Aktiv eller lite närmare soffpotatis.
Min sheltie är blandat aktiv och soffis. Precis som jag. Sådan matte sådan hund.
Lycka till med ditt rasval!
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
#3 Tack för ditt svar :) Visst är dem underbara! Har träffat många Sheltisar och dem är så gosiga o söta, men det märks att dem är olika ändå till sättet, en del är mer framåt eller lite mer blyga.. Jag önskar mig en hund som både kan va aktiv, men oxå lugn..

Hejsan!
Min tik klarar sig inte med en timmes promenad om jag inte tränar lydnad, spår lr agility.. Har inte haft tid att träna så mkt under sommaren och då är hon rastlös, piper och kan tugga på saker. Klassiska tecken på att hon är understimulerad ;-) Men när hon tränas regelbundet så klarar hon sig med promenaderna i en vecka utan att klaga men när det blir längre perioder så märks det.. Men alla är ju olika och jag har ju jobbat på att hon ska bli träningsgalen :)
#5 Hej! Tack för ditt svar oxå ;) Intressant och det märks ändå att dem är individer, inte bara rasbundet.. Sen tror jag att om man skaffar valp från början så präglas den starkt hur matte/husse är.. Sen formas den därefter..
Om du tycker att en springer spaniel och en cocker spaniel är VÄLDIGT krävande ska du nog inte skaffa en sheltie…. Väldigt krävande raser för mig är border collie, australian shepherd och flat-coated retriver… Skulle nog klassa sheltien mer aktiv än en springer eller cocker (tycker inte att coker spaniel är särskilt aktiv alls, utan de flesta är ganska nöjda med att vara soffpotatis. Självklart beror det på individen också).
Som #1 säger så finns det individer som bor hos pensionärer, går lite promenader och är nöjda med det. Vad man bör tänka på är att de flesta pensionärer är hemma hela dagarna.
Jag tycker att du ska fundera en gång till på om du verkligen ska ha en sheltie. Rasen älskar att arbeta och mår nog bäst om den får göra det också. En ren sällskapshund är kanske bättre för dig.
#7 Oj.. Det här svaret har jag missat.. Min upplevelse är att Sheltien inte är lika krävande alls som en Springer eller Cocker.. Iaf dem jag har träffat..
Eller vad säger ni andra? Ex. Ressu.. Du har ju erfarenhet av Cocker.. Skulle gärna vilja få höra din åsikt om skillnaden på Sheltie o Cocker..
#8 Sheltien är väldigt anpassningsbar. Vill man ha en mindre aktiv hund passar sheltien oxå utmärkt! Jag har två hemma. En är numera soffpotatis och trivs hur bra som helst med det!
Sheltien är som tidigare nämnt det man gör den till. Har man ett aktivt liv från början och tränar mycket så blir oxå sheltien aktiv.
Cockerspanieln skulle nog jag säga är mera krävande än sheltien. Inte bara med tanke på pälsvården. Men nog är det samma sak med cockern. Dom blir oxå som man lär dom
.
Så summa sumarum: Enligt mej så tycker jag nog en sheltie skulle passa dej utmärkt 
#9 Tack Ressu för ditt svar :-)
Jag känner att jag vill ha en hund som är mitt emellan softis och aktiv, inte så aktiv som en Springer Spaniel är som jag vet är så för jag har haft en själv.. Min tanke är ju att jag ska hålla på med lydnad och sen vill jag prova agility :-) När man köper en valp har jag uppfattat som att den präglas mkt av hur matte o husse är eller bara en av vardera.. Jag har känt från början att det är en Sheltie jag vill ha, den är underbar! Jag är redan i planering att skaffa valp :-)
#10 Inget att tacka för
.
Du har uppfattat det helt rätt, dom blir nog som matte och husse… Nog är det då en sheltie ni ska satsa på 

Jag skulle inte direkt kalla Cocker spanieln krävande.
Tycker du det vet jag inte om du skulle ha tid och ork för en sheltie xD
Precis som Malin säger, "En sheltie blir vad du gör den till" men sen är alla shelties olika också. Zigge (min sheltie) klarar inte en dag utan en promenad, en trekilometare är en latpromenad för honom ;)
Det är nästan så han klättrar på väggarna om han är understimulerad. Men då är det ovanligt mycket vall i Zigge för att vara sheltie då sheltien i genomsnitt inte är en 'riktig' vallare längre, med det menar jag att vill du ha en vallhund väljer du inte en sheltie utan typ en BC eller Aussie.
Det är svårt för mig att avgöra om du är för lat för en sheltie då jag inte vet hur dina motionsvanor och sånt ser ut. Dessutom har jag bara en sheltie att utgå ifrån och när han nu då har otroligt mkt vall i sig för att vara sheltie kan det vara lite svårt att utgå ifrpån honom också.
Alla indvivider är olika helt enkelt, men får väl ta och säga att chansen är inte så stor att du får någon som Zigge xD
När man är hos uppfödaren kan man välja den lugnaste sheltien men ändå ha ett krutpaket på agilitybanan.
Om det inte blir sheltie, vad är du då intresserad av ?
Mvh Ellenfyrkant
#11 Ja jag har bestämt mig :-) Jag har känt rätt från början..
#12 Aussie eller BC? Skämtar du med mig? Nä du.. Dem tycker jag känns mkt mer krävande än en Sheltie! En Bordercollie måste i stort sett valla för att den ska må bra och en Aussie är en boskapshund, definfitivt inte rätt ras för mig! Jag känner en som är väldigt hunderfaren, som jobbar med hundar på heltid och hon har 2 Aussies som jag känner ganska väl, verkligen inte rätt ras för mig.. Jag uppfattar att det finns olika temperament för Shelties, en del verkar va lugna o en del med racerfart i.. Den uppfödare jag prata med igår sa att det finns bara lite vall kvar i Sheltien, det mesta är borta.. Jag känner att det är en Sheltie jag ska ha :-) Men självklart ska jag gå o titta när det är den stora hundutställningen i Växjö.. Då ska jag prata med Sheltiefolk oxå :-) Spännande!

#13 Jag tror inte att hon menade att du skulle ta BC eller aussie utan om du ville ha en vallhund så var det två förslag.
//BrightGloria
- Hemsida
#14 Ja just det.. Förlåt! Det var jag som läste för hastigt.. Jag vill ju inte ha en ren vallhund som BC/Aussie, utan det är Sheltie som jag är inne på.. Jag vill ju inte ha en ren sällskapshund heller, utan en blandning mellan lugn o aktiv..
Jag har ännu inte hunnit läsa igenom alla inlägg i denna tråd. Så jag skriver, (och hoppas det är OK), vad jag tycker om sheltien som ras i helhet.
För mig har sheltien varit den ultimata hunden. Den är mycket anpassningsbar, och älskar aktiviteter av all sort nästan. Mina shelties blir överlyckliga bara jag säjer dess namn, älskar att mysa, och samtidigt verkar båda mina shelties älska allt jag gör för dem. De verkar vara så otroligt tacksamma bara för ett ord ämnat åt dem. Vi är nog lite utav varandras idoler skulle jag tro.
Jag älskar mina shelties för det som dom gör för mig, och dom verkar älska mig för det jag gör för dem.
Jag skulle inte tveka att ha en sheltie endast som sällskap. Jag känner flera äldre par som har shelties enbart som sällskap i lägenhet. Det har inte funnits några problem. Men då får man även tänka på att ta längre promenader och göra lite "mentala träningar" lite varje dag. Något som jag tycker är jätte bra att göra, om man inte har tiden att aktivera mentalt med ex. lydnad/agility m.m. Är att gömma lite godis runt omkring i ett rum/el. hus om hunden är riktigt duktig på att använda nosen. :) Då får hunden använda hjärnan en stund. Att lära in olika trix brukar också väldigt populärt. Som att ex. tända lampor på komando, spola toaletten m.m.
Men man får aldrig glömma att sheltien är en vallhund i grund och botten. Får mina shelties bara promenader blir dom nervösa, skälliga och lyckas hitta på egna sätt att aktivera sig på. -Och inte alltid på bra sätt. Viggo, som är 5,5 månader gammal, strimlade ex. sönder ett viktigt kursplaneringspapper för mig. Med väldigt viktiga datum och tider.
Men om man söker en aktiv sällskapshund tycker jag att sheltien är ett bra val. Men mycket beror även från individ till individ.
Mvh Emelie 
#16 Tack för ditt svar :-) Då vet jag mer vad jag har att vänta mig! Får hoppas att jag hittar den rätte :-)
Det tror jag säker du kommer att göra. Det finns en hund med all säkerhet som väntar på dig!
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
#18 Jaa jag har pratat med lite olika kennlar nu så jag hoppas att där finns någon som väntar på mig :-)

#19 Vad kul för dig Soffe! Hoppas verkligen att du får din sheltie. Lycka till!
//BrightGloria
- Hemsida
#20 Tack :-) Jaa det ska bli spännande :-)
#21 Hör gärna av dig och tala om hur dår går med dina planer.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
#22 Jaa då, det ska jag göra :-) Jag har redan intresseanmält mig hos uppfödare, så om jag har tur blir det en valp slutet av januari nästa år :-) O så ska jag träffa en + ev. en till uppfödare på utställningen i Växjö där jag bor :-) Ska bli spännande!

#23 Vad spännande! Vilka kennlar är det du är intresserad av?
//BrightGloria
- Hemsida
#24 Evros och Stjärnstugans :-)

#13 Det var nog en dum kombination av att du läste fort och jag formulerade mig så det var lätt att misstolkas, men det tänkte jag givetvis inte på mär jag skrev. Borde såklart skrivit 'man' istället för 'du'. Men blir så automatiskt eftersom jag pratar likadant (samma fel där ege.)
Mvh Ellenfyrkant
#26 Ingen fara.. Nu har vi redat ut det
Kram på dig!