Någon annan ras ?
Om du fick köpa en hund här och nu, vilken ras hade det blivit då ?
Sen…. Vad hade du valt för ras om du fick köpa hunden om 10 år ?
Hade det varit någon skillnad, hur tror du ditt liv påverkats ? Hade samma ras passat 10 år tidigare (alltså i 'nuet') - Varför/ varför inte ?
Skriv en lista på 5 st raser du hade valt nu och 5 st du hade valt om 10 år.
Idag hade jag valt:
- Shetland Sheepdog
- Collie, långh.
- Boxer
- Chinese Crested Dog (ev. Powder Puff)
- Finsk Lapphund
Om 10 år:
- Border Collie
- Shetland Sheepdog
- Collie, långh.
- Boxer
- Tervuren
Motivering:
I lista nr2. Ligger BCn 1:a, idag har jag inte den tiden att lägga, men BC:n är och har nästan alltid varit en favoritras, jag är verkligen faschinerad över den rasen.
Sheltien ligger 1:a resp. 2:a, det är ett solklart var för mig.
Även Collien finns med på bägge listorna då jag är förtjust i rasen som liknar sheltien till stor del.
Likaså Boxern finns med på de båda listorna, det är en underbar, pigg ras jag inte har några egna erfarenheter av, men gärna skulle skaffa.
Sen har vi den Kinesiska nakenhunden, jag tycker det verkar som en allmänt trevlig hund och de är dessutom vackra.
I nuläget skulle jag även mycket väl kunna tänka mig en Finsk Lapphund, valltypder är som ni kanske märker en typ som faller mig väldigt bra i smaken, de verkar vara glada, snälla filurer, dock något skälliga, men det hör spetsen till.
Om 10 år, i dessa tankebanor hade Tervurenen tagit den Finska lapphundens plats. Den är pigg och allert, dessutom mycket vacker att titta på. Om man hade obegränsat med tid är detta en ras jag gärna skulle 'pröva på'.
Mvh Ellenfyrkant
Idag hade jag valt: (kan inte tänka mig att skaffa en till hund på ett tag just nu. Då jag redan har en valp här hemma. Men kanske om 2-3år elr så)
- Shetland sheepdog
- Schäfer
- Belgisk vallhund/tervueren (Lexie kommer hem om 2 veckor)
- Hollandse herdershond
- Isländsk fårhund
Om 10år:
- Shetland sheepdog
- Schäfer
- Border collie
- Siberian husky
- Australian shepherd
Motivering:
Som ni troligtvis har sett så finns sheltien med både på "idag" och "om 10år". Anledningen är den att jag är helt "såld" på rasen. Skulle inte kunna tänka mig att leva utan en sheltie här hemma. Visst.. Man hinner att ändra sig med åren, men just nu tycker jag så. :)
Det finns även mycket brukshundar på "idag". Jag vill verkligen testa på att ha en brukshund som jag kan köra mer bruks med. Schäfrar står mig mycket varmt om hjärtat, så det är inte omöjligt att det någon gång blir en schäfer/belgisk vallhund elr. Hollandse herdershond här hemma. (sedan kommer ju terv-valpen Lexie om 2 veckor. Då är hon 8 veckor gammal. Ska bli roligt att bilda sig en lite större uppfattning om rasen. Jag har hört många dåliga saker om just terv, men det är fel att dömma ut en hundras om man inte ens har kännt någon individ väldigt väl enligt mig. Det är extremt vackra hundar! +brukshund vilket är ett plus i kanten. ;) )
Vi var inne på att skaffa en isländsk fårhund först utav allt. Vi besökte till och med en kennel som hade valpar. Men både jag och mamma tyckte att det var lite för mycket "vall" i rasen. Har ändrat åsikt nu, jag skulle nog kunna klara av en isländsk fårhund.
Schäfern finns till synes kvar på båda listorna. Men på listan "om 10år" har även Border collien kommit in. Anledningen är den att jag väldigt gärna vill testa på vallning. Huskien är en ras som jag alltid tyckt om. Både utseéndemässigt och i temprament. Men jag vet inte om jag någon gång kommer att skaffa någon. Det är väldigt osäkert. Men jag tycker det är väldigt roligt att köra hundspann. :)
Australian shepherd har även kommit in på den listan. Anledningen är den att jag tycker att det verkar vara en mycket trevlig brukshund. Både utseéndemässigt och tempramentmässigt. Och som sagt, skulle gärna vilja testa på vallning. XD
Mvh Emelie 

Idag hade jag valt:
1. Shetland sheepdog såklart!
2. Australien shepherd
3. Koikerhondje
4. Pappis
5. Border collie
Om 10 år kommer den nog se likadan ut då med. :)
Motivering:
1. Sheltie ska såklart ligga överst.
2. Australien shepherd ville jag ha ett tag men anser att jag absolut inte har det som den kräver. Men längre fram kanske.
3. Den här hunden har jag alltid tyckt om. Älskar den, men inte lika mycket som sheltien.
4. Charmig och söt. Skulle kunna ha en sådan. :)
5. För krävande, men längre fram i så fall.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Idag hade jag valt:
1. Shetland Sheepdog
2. Markiesje
3. Dvärgschnauzer
4. Cairn Terrier
5. Dvärgpudel ?
Om 10 år:
1. Tollare
2. Border Collie
3. Australian Shepard
4. Shetland Sheepdog
5. Alaskan Malamute
Motivering:
Jag skulle vilja börja med att ha en rätt liten hund, därav bara små raser hade jag valt nu. Men egentligen av alla raser på "nulistan" så är det bara 1:an och 2:an jag verkligen vill ha ^^
Om 10 år har jag förhoppningsvis mer tid och skulle då mer än gärna skaffa en tollare. De behöver ju väldigt mycket men den rasen ska jag verkligen skaffa mig någon gång, jag älskar den rasen! Jag skulle även vilja testa vallning och då passar ju Border Collie. Australian Shepard är ju så vackra så en sån måste jag ha. Alaskan Malamute och/eller Samojed (Samojed skrev jag inte upp…) skulle jag vilja ha och pröva på någon slags drag/släd körning på vintern. Men även andra raser funkar för det. Men helst av allt vill jag ha en tollare… Men så länge jag inte har nog med tid går det tyvärr inte.

Idag hade jag valt:
1. Shetland Sheepdog
2. Tollare
3. Bellgisk vallhund- Tervueren (vi har en så hemma och väldig trevlig ras)
4. Austarlian sheperd
Och om 10 år tror jag att det ser lika dant ut :)
Motivering:
Shetland sheepdog såklart :)
Tollare har en kompis till mig och hon är riktig fin.
En tervueren har min mamma ju då och han är som en stor nalle björn. Men är lite för mycket dragnings kraft en så länge men om 10 år kanske.
Australian sheperd har jag alltid gillar men lite för mycket jobb kanske. Kanske om 10 år :D