Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettot-prat
Läst 1396 ggr
Niini
0

Kloklippning

Hur gör ni?

För vi misslyckades. Satt och gosade med honom lite så han skulle lugna ner sig, sedan fick han nosa och undersöka klosaxen i lugn och ro. När jag sedan skulle klippa ylade han som om jag skulle slitit bort hela klon istället för att klippa 0,1 mm. Sur som bara den på matte höll han sig undan ett tag. Sedan kom han för att göra ett nytt försök. Grattis till matte! denna gång klippe jag i pulpan så det blev att kuta efter potatismjöl och wc-papper innan hunden hade blod över hela lägenheten. Tror vi båda är lite skakis nu så inga fler klippförsök idag. Kanske man rent av borde överväga att fila istället? dock vet jag inte om nån av oss har tålamod för det..

Hoppas han bestämmer sig för att glömma, skulle inte vilja han blir en sån som är livrädd för klippstunderna.

SparklingTindra
0

http://canisfilmfestival.com/submissions_02.html 

Detta är en jättebra film på hur man kan göra om man har problem med kloklippning.

Men jag tycker att du kan träna varje dag på att greja med hundens tassar och så kan du klippa en klo om dagen ett tag. Och klipp hellre lite och ofta istället för mycket och sällan.

GuUuLd
0

Jag brukar sitta i soffan och lägga Hugo på rygg i mitt knä och sedan klippa klorna.. Det var så uppfödaren hade gjort så han var van vid det och det har funkat väldigt bra..

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

BrightGloria
0

Med Zelda gjorde vi så att pappa fick hålla i henne och kilade henne på magen medans jag klippte pytte pytte lite.
Sedan gång på gång så satt jag och pillade på klorna, kittlade henne på trampdynorna, drog en sax över tassen m.m Även öppnade munnen pillade på tänderna. Luktade och petade lite försiktigt i hennes öron.
Första gången Vi klippte klorna på henne så somnade hon. ;)

Men Stintan däremot var jätte svår att klippa. Men det vara bara att börja klippa ofta och lite. Beröma jätte mycket! Låta någon sitta och klappa och kila henne i början. Sedan en godis när allt var klart. Nu går det fin fint att klippa.

Är ni ändå osäkra så kan ni kontakta veterinär så får dom visa. Eller gå till någon granna som har hund och låt dom undervisa. :)
Lycka till

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

VeNyRa
0

Jag är så glad att ozzi är så lätt att klippa klorna på. jag började träna precis efter att vi fått hem honom, klippte bara pytte lite en gång om dagen typ.

Ellenfyrkant
0

Zigge har aldrig haft några problem med kloklippning, och jag har ju klippt klor regelbundet i några år tidigare så… Men känns som du har fått massa bra tips :D

Mvh Ellenfyrkant

Starfall
0

Frankie är inte förtjust i att klippa klor, och det är tyvärr på grund av att jag råkade klippa honom i pulpan första gången jag klippte klorna på honom :( Det fungerar med klippningen, även om han inte är förtjust i det.

Pyret reagerar inte när man klipper klorna, men hon slappnar inte av direkt heller.

Niini
0

Idag gjorde vi ett nytt försök. Trodde han sov när jag kom, men så fort jag pressade tassen så klorna kom fram var Turbo plötsligt klarvaken :P Satte honom mellan mina ben och höll ordentligt i tassen. Massor med ylande och åmande (undrar om grannarna tror vi försöker ta livet av honom?!), klippte 0,0001 mm och sedan höll fast honom i famnen och lugande honom. Det var det för idag. Tror jag fortsätter köra på denna metod för vi blev inte alls ovänner ikväll :)

BrightGloria
0

Jag tycker nog inte att du ska hålla fast honom. Även om det är ett måste. Be någon hålla i honom och sitta och klappa honom.
Dra med kloklipparen på tassen. Ge honom godis när han är duktig. Släpp iväg honom och gör något roligt.  
Be någon hålla honom igen och göra samma sak och klipp det som behövs på en klo. Åh vad duktig!! Godis och lite lek.

Sen kan du fortsätta i morgon.
Överraska honom inte heller när han sover. Jag skulle inte vilja ligga och sova och väckas av att någon stod och klippte mitt hår.
Lycka till!

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Niini
0

Har försökt och försökt (en klo varannan dag i ca 3 månader) men att klippa klorna tycks vara något Turbo vägrar lära sig. Lyckades få två klippta idag, varav den första gick bra med den andra var det nog bara att hålla fast honom och försöka ignorera att han bet/nafsade. Till sist lugnade han sig så jag fick det klippt. Detta följt av 2 godis och massor med beröm. Känner mig hemskt elak men enligt uppfödaren är det nog bara att köra denna metod nu när inget annat tycks funka…

Ressu
0

#9 Du är inte elak, du måste ju oxå visa vem som är ledaren. Poitsu har jag hamnat att göra likadant mot. Lugnt och bestämt tvingat honom att ligga stilla.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Jennifer89
0

#9 det är bara att kämpa på. Vi har också kämpat en hel del med Vista, men nu börjar hon äntligen lugna ned sig.

Med Tiini brukar jag sätta mig på golvet och ta henne i famnen på rygg och klippa klorna. Hon har aldrig varit rädd eller så för kloklippningen så där har jag tur :)

Niini
0

Åååh, halleluja! Tycktes funkat senaste försöket för idag gjorde vi ett nytt försök, han satt så snällt i min famn och lät mig klippa. Behövde inte ens hålla i honom! Dock blev det nog bara två klor, bäst att ta det lugnt så han inte blir avskräckt igen. Kommer bli så skönt nu när man inte behöver ha ångest för klippandet mera Skrattande

medde
0

#12 Vad härligt att höra det gick bra! Nu kan det bara gå ännu bättre!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥