Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettagility-freestyle-mm
Läst 1167 ggr
BrightGloria
0

Ni som tränar lydnad.

Hur lärde ni eran vovve hur den skulle apportera? Stintan och Zelda hämtar apporten men slänger den på marken när de kommit fram och begär sedan godis.
Hur gjorde ni?

Vad finns det mer inom lydnad de ska kunna? Har hört talas om rutan och den försöker jag lära dem. Men vad finns det mer?

Tacksam för svar!

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Niini
0

Turbo apporterar av sig själv, vi har aldrig lät honom det :D Men testa med att göra som vi, sträck fram handen och säg tack.

[Malin3033]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I lydnad finns det fyra olika klasser, Klass I, klass II, Klass III och Elit, för att komma upp till klass II måste du ha tre första pris i klass I, för att komma upp i klass III måste du ha tre första pris i klass II och för att komma upp i elitklassen måste du fått tre förstapris i klass III. I varje klass finns det olika moment och ju högre upp i klasserna du kommer ju fler moment och ju svårare blir det. Det är inte föränns i klass III som rutan kommer, så det är inget du måste träna nu. Vissa moment ändras också, som te.x apporteringen.

I klass I ingår följande moment:

• Platsliggning - På tävlingsledarens order lägger man hundarna, det ska vara 5meter mellan varje hund. Förarna går 20m från hundarna och står där i 2min innan de får återvända. Hundarna får då inte inta annan position, nosa, eller göra ljud ifrån sig.
  • Tandvisning - Det här är det ända momentet som är obligatoriskt, som man inte får hoppa över. Hunden ska vara kopplad och domaren ska utan problem kunna titta i hunden mun. Det är hundens tillänglighet man är ute efter och inte om hunden har tandsten lr inte.
  • Linförighet - Hunden ska föras i fritt hängande koppel och gå på förarens vänstra sida. Hundens huvud eller bog ska vara i jämnhöjd med förarens knä. Linförigheten provas i vanlig march, språngmarch, svängar och halter. Vid halt ska hunden sätta sig i utgångsposition.
  • Läggande - Momentet börjar med fritt följ (som linförighet fast utan koppel) och på tävlingsledarens order ska föraren ge ett kommando eller visa med handen och då ska hunden snabbt lägga sig ner medans föraren fortsätter att gå 10m. Därefter får föraren återvända till hunden. Hunden får inte inta annan position, nosa, eller göra ljud ifrån sig.
  • Inkallning - Hunden lämnas i sittande position och sedan går föraren 15m i anvisad rikting. På tävlingsledarens order får föraren kalla in hunden som då ska springa i rask takt till föraren och sätta sig i utgångsposition.
  • Ställande - Som läggande fast på tävlingsledarens order ska föraren ge kommando att hunden ska stanna i ställande position. Föraren fortsätter 10m och på tävlingsledaren kommando får föraren återvända till hunden. Hunden får inte inta annan position, nosa eller göra ljud ifrån sig.
  • Apportering - Hunden sitter i utgångsposition och föraren håller fram en apportbock av trä framför hunden på lämpligt avstånd. på tävlingsledarens order ger föraren kommandot till hunden att den ska greppa apportbocken. Hunden håller i apporten i 5sek och sedan ska den släppa den på kommando. Hunden får inte släppa förtidigt eller tugga på apporten.
  • Hopp över hinder - Hunden lämnas i sittande position på ett lämpligt avstånd från hindret som är lika högt som hundens manke. Föraren ger kommando och hunden ska snabbt hoppa över hindret och inta utgångsposition.
  • Helhetsintryck - Domaren bedömer samarbete mellan hunden och föraren och tar även hänsyn till hur hunden behandlas mellan momenten.

Ronja i utgångsposition

Ressu
0

Ressu gjorde samma sak. Hämtade apporten men släppte ur den några meter från mej. Jag gjorde då det till en lek. När han kom mot mej så började jag backa och springa ifrån honom, då fick han en väldans fart efter mej och vips hade han apporten med sej till mej.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Ronja06
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har haft stora problem med Ronja ang. apporten. I början visade hon inte det minsta intresse för apporten, nosade inte ens på den.

Men efter mycket kämpande lyckades jag få henne att apportera. Men då fick jag problemet att hon inte ville hålla kvar apporten i munnen.

Tänk på att det aldrig är du som ska plocka upp apporten från marken. I början då Ronja gjorde det satte jag mig på huk och sade "hämta" till henne igen. Så att hon fick den i munnen igen, och så tog jag den ifrån henne innan hon hann släppa den. Och då man lyckas med detta så ska man nästan bete sig som om man vunnit en miljon på lotto Flört Efter jag hade upprepat detta ett antal gånger så började Ronja långsamt att förstå att "aha! Jag får inget om jag släpper den i marken, jag måste ge den i handen på matte för att få belöning". Sedan är det helt enkelt att förlänga tiden då hon håller apporten i munnen. Börja med kanske 0,5sek, och höj långsamt tiden.

Mvh Emelie Förlägen