Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettnos-öron-och-ögon
Läst 1504 ggr
medde
2008-10-14 21:39
0

Ögonundersökning.

Hur många av er här ögonundersökt sin hund? Jag känner flera som köpt sina hundar och har dom endast till sällskap och då tycker att man inte behöver göra detta.  Men lite nyfiken hur ni ställer er, samt om ni varit iväg och kollat era hundar.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

GuUuLd
2008-10-15 17:10
0

Har inte gjort det än men har en tid bokad den 28/10 då han skulle undersökas igen vid 1års ålder pga. att han kanske har colobom.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

BrightGloria
2008-10-15 17:56
0

#1 Oj, vad tråkigt.

Zelda ögonlystes innan vi hämtade henne. crd och cea.
Men vi ska ögonlysa henne en gång till samt röntga höfterna.

Sen tycker jag att man alltid ska röntga hundens ögon. Särskilt en sheltie där det är så vanligt med ögonsjukdomar. Man måste ju veta hur det ligger till med hunden. Ögonen är ju trots allt väldigt viktiga för hunden.

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

medde
2008-10-15 20:37
0

Men det tyvärr blir det att många hundar ej kollas, och tyvärr märker man att många tror att det ej behövs. Har många gånger hört, "Jamen h*ns mamma och pappa är det, så det är ok"

Tycker det är toppen att ögonen kollas hemmahund eller inte!

SparklingTindra
2008-10-15 22:06
0

Tindra blev ögonlyst innan vi hämtade henne som valp (ua). Sen ögonlystes hon innan hon blev parad (ua) för att jag ville vara säker på att hon hade fria ögon innan hon avlades på (och för att följa SKK's regler.).

Enya blev ögonlyst när hon var 8 veckor (ua) och jag kommer att ögonlysa henne senare också.

emma93
2008-10-15 22:08
0

Jag har ögonlyst mina vuxna hundar. Min hane ögonlyste jag fram tills han var 11 år, och hans mamma ögonlystes sista gången när hon var 14,5 år gammal.

#1 Håller tummarna för att din vovve är ok på sina ögon!

Bittis
2008-10-16 10:42
0

Jag har ögonlyst mina vovvar med några år i mellan. Jag har en 10 årig hane, ingen avelshund, som jag har ögonlyst vid 3, 7 och 10 år. Alla hundarna har varit ögonlysta som valpar, skulle aldrig köpa en valp som inte är ögonlyst.

Jag tycker det är viktigt att kolla ögonen på hundarna i vuxen ålder, en valp som varit u.a på ögonen kan faktiskt ha colobom som vuxen. Vet rekomenderar att man lyser hundarna någon gång efter 1 års ålder. Sen har man PRA anlagsbärare i stamtavlan tycker jag att det är viktigt att lysa dom även när de kommer upp i ålder. PRA visar sig ju sällan före 7 års ålder (den formen vi har på sheltie).

Så jag tycker att det är viktigt att ögonlysa sina hundar i vuxen ålder även om de är sällskapshundar.

medde
2008-10-16 11:35
0

#6 Visst har du rätt och det är just vad jag försöker att säga, att yvärr så "försvinner" många hundar och inte blir kollade.

Men var ligger ansvaret att dom blir uppkollade i vuxen ålder. För det är många som ej blir upp kollada pga det jag skrev ovan.

Bittis
2008-10-19 23:40
0

Ansvaret är ju svårt att lägga på nå'n, men nog tycker jag att uppfödaren borde kunna tala om för sin valpköpare att det är viktigt att lysa om sin hund efter 1 års ålder!

Sen är det väl lite upp till en själv också, att ta reda på vissa saker också givetvis.

Det är svårt att lägga allt ansvar på uppfödare, det är många saker vi "vanliga" valpköpare vill ha info om, som vi tycker är viktigt, men som uppfödare kanske man inte ser allt så. Men detta med ögonlysning kan nog jag tycka är väldigt viktigt! Samtidigt borde det ju kunna vara av intresse för uppfödaren att veta hur ögonen är på avkommorna i vuxen ålder, även för den som har hanhunden kan man ju tycka att det skulle vara intressant.

medde
2008-10-20 11:40
0

Har inte försökt att säga att ansvaret ligger hos någon. Men ibland verkar det som denna undersökning faller i "glömska" hos många hundar som endast blir familjehundar.  Då jag själv träffat på många som inte har gjort denna koll. För att just: Men föräldrarna är ju det, och vi ska ju inte göra något med våran hund. Då behövs det inte.

Då har ju kanske lite av informationen spruckit på vägen.  Jag förstår många uppfödare att man inte kan hålla "koll" på alla sina valpar då dom flyttat hemifrån för flera år sedan. Även valpköparna kanske inte heller vill ha någon större kontakt.

BrightGloria
2008-10-20 19:46
0

#9 Det är en bra sak varför sheltien inte får så många valpar. Många raser får ju runt 8-9 valpar i varje kull och jag förstår inte hur uppfödare kan hålla koll på så många hundar! Måste vara jättesvårt ju. Sheltien är helt enkelt den perfekta hunden…eller ja, bäst för mig. :)

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida