Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettbeteende-och-lydnad
Läst 1179 ggr
Ressu
2008-10-19 20:02
1

Hur ofta?

Hur ofta träffar din/a hund/ar andra hundar (alltså som inte tillhör flocken)?

Hur viktigt tycker ni det är att socialträna er/a hund/ar även i vuxen ålder?

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Ronja06
2008-10-19 20:41
1

Jag försöker att begränsa antalet andra hundar utanför flocken som mina hundar får hälsa på. Jag ser det inte som nödvändigt att "hälsa på varje hund man träffar på gatan". Utan det är främst hundar som mina vänner/bekanta känner som mina hundar får träffa och leka med. Det varierar väldigt mycket hur ofta vi träffas. Från 0ggr i veckan, till 4ggr i veckan kanske?

Jag vill att mina hundar ska kunna slappna av i olika miljöer. Därför ser jag det som väldigt viktigt att socialträna hunden, främst i valpålder fram tills 1år. Sedan är det såklart bra att socialträna hunden som vuxen också, men detta är inget som jag lägger ner någon större träning på. Däremot tycker jag det är väldigt viktigt att den vuxna hunden lyssnar lika bra inne i stan som på brukshundklubben! Därför ser jag det som väldigt bra att ex. gå ned till centrum och träna. (brukar lägga Ronja som i en platsliggning inne på torget ex.)

Mvh Emelie Förlägen

[Malin3033]
2008-10-20 23:09
1

Precis lite som Ronja06 skriver får inte mina hundar träffa varje hund de ser, just för att det inte ska bli någon vana. Vill inte att min hund ska lämna intresset för mig för en annan hund. Jag ska vara roligare! Så därför är hundantalet begränsat, men varken Ivan eller Ronja är inte speciellt hundintresserade så det har aldrig varit några problem, sen har ju dem sina bästa vänner precis som vi människor har, och självklart får dem träffa dem och leka!

SparklingTindra
2008-10-21 00:18
1

Mina hundar får hälsa på hundar i princip varje dag, just för att dom har haft dåliga hundupplevelser båda två (så sent som igår så blev Enya jagad av en överlycklig stor gul labrador som ville leka med henne, hon var vettskrämd). Så dom hundar som vi passerar och som jag tycker verkar lugna och stabila hundar brukar jag låta mina hundar hälsa på (jag pratar ju såklart med ägaren först). Men sen så möter dom ju sina kompisar varje dag också. Dom har en dvärgpudel, en vit schäfer, en liten borderterrier/jack russelterriervalp och en golden retriever som bor väldigt nära oss så dom träffar minst en av dom varje dag.

Enya behöver otroligt mycket hundträning fortfarande. Hon fräser och härjar mot hundar på stigen, bara för att hon är osäker och rädd. Jag är lite orolig över att det ska sitta kvar hos henne när hon blir stor.. Men man får väl kämpa på och hoppas på det bästa. Hon är inte likadan om hon är på nya ställen där hon inte har gått förut.

BrightGloria
2008-10-21 19:34
1

Jag är inte helt förtjust i att de ska få hälsa på så många hundar. Utan det räcker med de hundarna vi träffar på sheltieträffarna och  på bhk.
   Stintan blev påhoppad första dagen hon var hos oss. Hon blev biten på låret så vi fick åka till vet. Men den hunden som var så ilsk var helt knäpp mot allt och alla.
    Zelda är SÅ underlägsen mot alla hundar, förutom Stintan. Men hon slänger sig på rygg så fort en hund närmar sig. Springer iväg med svansen mellan benen och visar nervöst tänderna.
Vet inte hur jag ska göra.

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida