Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettvalpar-avel
Läst 2150 ggr
[Malin3033]
2008-10-09 18:00
0

Sobelmerle

Om man parar en blue merle med en sobel får man en sobelmerle. som valp ser man att det är en sobelmerle men när hunden är vuxen har merlet försvunnit och det är omöjligt att se om det är en sobelmerle.

Men till frågan, jag har läst mycket om sobelmerle, och har länge undrat varför man lagt avelsförbud på alla hundar som är sobelmerle, för de resterande i samma kull som inte är i den färgen får man ju avla på. Vad är det som gör att man inte får avla på sobelmerle? vad kan hända?

emma93
2008-10-09 18:44
0

Anledningen är till det är att man kan tro att man har en sobel (rent genetiskt) och då parar med en hund som har merlegenen (kanske t.o.m utan att veta att den andra har den, såsom vid sobelmerle) och då få valpar som får merle-genen i dubbel uppsättning. En hund som får merlegenen dubbelt upp riskerar att bli helt vit, döv, blind och steril. Så det är av den risken dessa hundar ej får gå i avel trots att de inte själva har något som helst fysiskt fel.

[Malin3033]
2008-10-09 19:06
0

#1 Tack så mycket för ditt svar! Förstod nästan att det kunde ha något med dubbel-merle genen att göra. :)

Ellenfyrkant
2008-10-11 02:48
0

#1 Tänk att dina svar angående genetik alltid ska vara så intressanta och lärorika, du är verkligen duktig på detta med genetik :D

Mvh Ellenfyrkant

medde
2008-10-11 11:38
0

#3 Vi har en stor tillgång i emma93 här på sajten, en mycket duktig medarbetare

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

emma93
2008-10-11 12:10
0

Tack tack!:) Tycker det är så kul med genetik, och jättekul att det blev begripligt (känner att det inte alltid är så lätt att förklara:)).

medde
2008-10-11 12:20
0

Det känns ibland som det är ett hav ev kunskap att ta in. Men ack så intessant.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

BrightGloria
2008-10-11 16:11
0

Tycker också att genetik är jätteintressant men jag är inte så bra på det. Tack för denna infon Emma93!

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

isla
2008-10-21 15:31
0

Fråga från en som inte vet? Hur ser en sobelmerle ut? Har aldrig hört talas om. När jag växte upp höll mina föräldrar på med Collie och jag fick tidigt lära mig att sobel + blue merle absolut inte skulle paras med varandra för valparna skulle bli defekta då. Men om sobelmerle finns så måste det ju finnas de som parar blue merle med sobel?? Eller?

BrightGloria
2008-10-21 19:26
0

Jag sökte på google efter bild men så kom denna fram:

Hazel

Visste inte att han var sobel merle. Eller har jag fel?

//BrightGloria
- Hemsida

[Malin3033]
2008-10-21 19:44
0

#8 sobel merle är precis som sobel, fast med mörka fläckar, som blue merles svarta fläckar. dock så syns inte fläckarna när dem blivit stora och därför blir det avelsförbud på hundarna som är sobelmerle eftersom man inte vet om det är en sobel eller sobelmerle. och parar man då en sobel merle med en blue merle blir det dubbel uppsättning av merle, och det är då defekterna kommer. inte av att para en sobel + blue merle.

emma93
2008-10-22 19:24
0

#8 http://www.netdog.no/shelties/puppies/goldenearring1.html Här finns en sida med en kull som blev till efter en tjuvparning. Det syns ganska tydligt att några både är sobel och har merleteckning, när de är nyfödda.

isla
2008-10-22 19:32
0

#10 Det kanske inte är samma sak på Collie som på Shelti. Mig veteligen parar man aldrig en sobel med en Blue Merle på Collie just pga risken för missbildade valpar. Men som sagt, det är ju inte samma ras som shelti och det kan ju vara annorlunda. Eller så kanske vi helt enkelt pratar om två helt skilda saker. :-)

BrightGloria
2008-10-23 16:11
0

Jag tycker att man ska undvika den färgen. Har för mig att jag läst att man inte får para blue merler med sobel. Det sa de t.o.m. på sheltieträffen förr förra gången.

//BrightGloria
- Hemsida

isla
2008-10-23 17:09
0

#13 Det är vad jag fick lära mig när jag var liten. Men vi hade dock collie, men det är samma färger oavsett ras. Men jag vet inte om det är någon skillnad ändå??