Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettlek-och-rörelse
Läst 5733 ggr
Ronja06
0

Aktivering av valp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag lite funderingar… Viggo är verkligen hyperaktiv! Spelar inte någon roll hur mycket han springer omkring, leker eller tränar känns det som. Han verkar ha svårigheter att kunna slappna av och sluta leka Obestämd Han vill bara ha mer, mer, mer hela tiden.

Jag tränar honom med klicker, och han lär sig otroligt fort alla komandon! Men hur mycket jag än tränar, så känns det som om han aldrig blir trött.

Detsamma gäller nästan vid promenader. Jag vet att det är väldigt dåligt för en valp att promenera för mycket. Men hur ska man göra om valpen vill fortsätta gå själv? Istället för att bli buren i famnen. Viggo vill helst gå själv nämligen, och försöker att hoppa ur famnen hela tiden, eller piper. Jag hörde att så länge valpen vill gå själv, så ska man låta den göra det. Så jag har låtit honom gå. Men vad tycker ni om detta? Han är nu endast 6 månader gammal.

Mvh Emelie Förlägen

Niini
0

Åååh, tar också gärna emot råd! Turbo är precis likadan, finns som ingen hejd på honom!

Ressu
0

Många valpar är på det viset att ju mera man aktiverar dom, desstu mer kräver dom… Man måste bara försöka hålla tillbaka lite.

Ang. att valpen säger själv till när den är trött så förvärras situationen med att du har andra hundar som är med. Då brukar valpen hänga på dem och inte riktigt känna efter att denne är trött.

Det finns ju ganska stora risker med att motionera en valp för mycket.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

BrightGloria
0

Vissa valpar kan springa springa springa ända tills kroppen tillslut inte orkar mer. Då har den nått den yttersta punkten, vilket inte är bra. 
   Man brukar säga att månaden x 5minuter = hur lång tid det räcker att gå. Så för Viggo så borde det bli 30 minuter.

Eftersom Ronja behöver gå mer än vad Viggo behöver så föreslår jag att du aktiverar dem var för sig. Det är viktigt att de kommer ifån varandra också.

Tycker du att 30minuter är för lite så kör lite spår/sök med honom också. Att använda huvudet och hjärnan är mycket mer aktivering än att gå promenader.
Aktivera honom inte med apportering då det stressar upp honom.
Då och då kan du ta honom till en fotbollsplan eller något och inte göra någoting alls.

Lycka till

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Ronja06
0

Tack för alla råd! :)

Jag aktiverar dem var för sig vanligtvis.. Lägger ofta ut spår för Viggo, vilket han tycker är kanon! Men han tycks inte bli trött utav detta heller.

Ang. Apportering så har jag påbörjat träning inför lydnaden. Att bara kasta "boll efter boll ex" är absolut inte bra. Hunden blir enormt stressad. Däremot är det ett bra att sammarbeta med hunden. Ex. Lägga ned en pinne (till framtida apportblock) som gör att han får plocka upp den från marken och sedan lämna i min hand. Det är så jag tränar denna apportering just nu.

30 minuter tillhör de vanliga promenaderna för oss med Viggo. Glad 

Men jag har en annan fråga… Vi går ju en valpkurs, men då vi väl kommer hem efter 1h med träning (därmed även spår) så vill Viggo  inte slappna av. Utan han springer runt i huset och leker o busar i säkert 30-40 minuter till! Och detta trotts att Ronja ligger i sin bädd och sover och ingen annan i familjen leker med honom. Hur ska man gå till väga då?

Mvh Emelie Förlägen

SparklingTindra
0

En övning som jag har fått jobba med när det gäller Enya som verkligen är nästan som en border collie i aktivitetsnivå, är "lugna händer".

Man sätter sig på golvet med benen rakt fram och så sätte man valpen mellan benen. Lägg händerna på skuldrorna på valpen och sitt så tills hunden går ner i varv lite grann. Släpp valpen sen. En del har såpass svårt att slappna av så att dom inte kan sitta så mer än bara några sekunder och då ska man nöja sig med det. Ju oftare man tränar på detta, ju längre kommer hunden att klara av att stanna kvar. Tvinga aldrig hunden till att t.ex. sitta ner eller att sitta länge för då kan det få negativt resultat, t.ex. att valpen inte vill komma till dig för att du bara håller fast honom.

Jag och Enya har tränat det ett tag så nu kan hon sitta i ca 2 minuter. Och det är lääänge för henne. =P

Sen är massage också ett bra sätt att lugna hundar, men det har iallafall inte min lilla ro till..

(Jag var på en 2-timmarspromenad med hundarna idag och dom lekte och sprang under hela den tiden. När vi kom hem ville Enya forsätta att leka och springa och då var jag tvungen att sitta sådär en stund med henne. Det lugnade henne iallafall lite grann.)

mojsans
0

Freya är 3½ månad och hon är lika aktiv, busar runt med Candy, följer med på promenad och så lös ut på ängen, hon har full fart efter Daisy som springer efter fåglar som flyger, men även stannar upp och nosar runt,  sen när vi kommer hem tycker hon det är skönt att bara få lägga sig i bädden och sova, har lätt för att koppla av.

Jag har alltid låtit mina hundar få röra sig fritt, har en tomt som är stor så det är fart och fläkt mellan vilstunderna. Har inte märkt att valpen tagit skada av det. Men viktigt är att de får göra i sin egen takt inte jaga på dem.

mojsans
0

En till bild när Candy och Freya är i farten och leker.

BrightGloria
0

Att hunden är galen när den kommer hem är ganska vanligt. Men jag tror inte att det hjälper att aktivera vovven ännu mer. 
   Man kan:
*Nonchalera
*Ta upp den i famnen, hålla i den tills den är lugn, sedan försiktigt lägga den i bädden, reser den sig och ska iväg och busa så tar man upp den igen osv.
*Sätta in den i en bur, vilket jag inte rekomenderar.

En valp behöver sin skönhetssömn och vill den inte så får man som med människorbäbisar, nästan tvinga den till sömns.

#6 Visst är det härligt!  Det är roligare för både mig och hundarna om vi är lösa alla tre. Hundarna är ju trots allt inte gjorde för att gå i koppel. Så det är alltid lika roligt att springa loss på en stor äng och leka i egen takt. Rusa runt i skogen som en galning och uppleva den där inre vargen. :)

//BrightGloria
- Hemsida

emma93
0

Ett litet aktiveringstips på promenaden (som du kanske redan prövat) är att gömma småbitar godis i trädens/stubbars bark som han får söka efter, balansera långsamt och klurigt. Så kanske ni har varit ute lika länge (men gått kortare), med mindre fysisk belastning och förhoppningsvis mindre upptrissad vovve. Espira var likadan efter valpkursen. Hon sov i bilen hem (en kvart) och sen var det full rulle igen. Det var som om hon ville berätta för de andra vovvarna vad hon hade hittat på:). Espira har jag fått vara väldigt lugn med i alla övningar, på snudd till långsam och tråkig, då hon är ett energiknippe och har höga förväntningar på träning etc. Så mycket träning har varit att bara stå och titta på saker runt omkring, ren passivitetsträning, vilket har funkat bra.

SparklingTindra
0

#8 Måste bara sticka in att det är emot lagen att ha valpen i bur, annat än vid tävling eller transport. =) Bara så att alla vet det.

BrightGloria
1

#10 Tack

//BrightGloria
- Hemsida

Jojsan
0

#10 Menar man då transportbur? Vissa stänger ju in sin valp i en transportbur på natten, det är alltså olagligt?

Soffe
0

Hur gör folk när dem har valpen, hunden på jobbet då? Låter dem den springa fritt på kontoret då eller vad det nu är för rum..

SparklingTindra
0

#12 Japp, det är också emot lagen.  Ska man ha valpen i bur under natten måste burdörren vara öppen så att valpen själv kan välja om den ska ligga därinne. Det finns också lag över hur länge dom får sitta i buren vid transport och vid tävling. =)

Denna lag är jag väldigt glad över.

#13 Ja, det är väl så dom måste ha dom (iallafall om dom följer lagen). Min pappa hade våran första pudel på kontoret och han satt aldrig i bur under hela sin livstid.

Jojsan
0

#14 Ok, det visste jag inte, men det låter ju bra! Får man inte heller ha en liten hage inomhus som valpen är i? (Självklart är det bästa att inte ha något av det, men jag är bara nyfiken ^^)

SparklingTindra
0

#15 Jag tror inte att lagen gäller valphagar, men jag är inte säker.. =)

emma93
0

Här är delar av vad som anges på Jordbruksverkets hemsida, ang hund och katt:

Burförvaring

Hundar och katter får inte förvaras i bur utom vid dessa specifika tillfällen:

• vid utställningar, tävling och prov samt vid träning inför tävling,
  • i samband med jakt och
  • i samband med transport.

Information om villkoren kring dessa undantag hittar du i Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd (SJVFS 2008:5) om hållande av hund och katt (se länk till höger).

http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djurskydd/hundochkatt/djurutrymmen.4.1c72e95711857a2245380009437.html

Man kan läsa mer om enbart hund där också.

SparklingTindra
0

#17 Tack! =)

Jojsan
0

#16 Ok :)