Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 968 ggr
BrightGloria
0

Ögonlysning och höft röngtning

Snart ska ju Zeldas höfter röngtas (Fy, vilket jobbigt ord, bara snubblar på tangentbordet)
men vi är osäkra på vad det kostar att göra det. Någon som vet på ett ungefär?

När är det sheltien ska ögonlysas igen? Zelda är ju 1år 1månad gammal nu. Det är 1 och ett halvt va?
   För hon har faktiskt ganska dålig syn, verkar det som. Som valp hade hon cea och crd (måttlig) med det är väl inget som förvärrar synen väl?
   Redan som liten så syntes det något då vi var ute på promenad, så satte jag mig ner i snön och hon sprang lite i förväg, så när hon tittade tillbaka så såg hon något som lurade där i snön. Hon började skälla oroligt och jag fick ju börja prata och då blev hon överlycklig när hon såg att det var jag som satt inpackad i vinterkläder i snön.
   Mamma med två kassar i händerna är också läskigt. Min lillebror som står vid postlådan är farlig. Då skäller hon så här:
 vuff…..vuff…morr….tittar på mig, jag: nej!…vuff Sen blir hon överlycklig när hon såg att hon kände personen.

Vad kostar en ögonlysning tro?
Tacksam för svar!

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

GuUuLd
0

Jag ska iväg och ögonlysa Hugo imorgon och han är nu 1år gammal. vet inte exakt vad det kostar men efter morgondagen så kan jag nog ha ett svar på den frågan.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

BrightGloria
0

#1 Hoppas det går bra för dig!

//BrightGloria
- Hemsida

mojsans
0

Jag ögonlyser mina tikar en gång om året, sist så kostade det på strömsholm 400 det var i mars, BrightGloria, jag tycker du ska ögonlysa Zelda nu, är säkert inget fel på hennes ögon men skönt att få veta i alla fall.                                   

#1 Lycka till med ögonen i morgon.

GuUuLd
0

Nu har vi varit iväg på ögonlysning och det kostade 380kr på karlstads smådjurssjukus. Det visade sig tyvärr att han har colobom på båda ögonen men det är som tur är inget han blivit störd av än iaf.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

SparklingTindra
0

#4 Vad tråkigt. Är han ögonlyst som valp?

BrightGloria
0

#4 Åh, vad tråkigt för er!
#3 Jo, vi ska försöka ta oss iväg så fort vi kommer hem igen från malmö. Har lagt undan pengar nu så det är inga problem. Hoppas på att det inte har blivit någon försämring på hennes ögon.

Tack

//BrightGloria
- Hemsida

medde
0

#4 Detta var ju inte alls kul att höra, hur så det ut?  Var det stort eller? Men nu håller vi tummarna att det stannar där det är nu.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

GuUuLd
0

#5 Ja det är han fick uppföljning på ögonen då med misstanke colobom. Då trodde dock inte veterinären att han skulle bli störd av det för att det satt så pass bra i ögat sa han men då var det bara ett litet han kunde se. Nu har han ett större colobom + 2 små på vänster öga och 2 större på höger öga.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

medde
0

Mycket synd att höra detta, men nu håller vi alla tummar och tår att det inte blir något mer än ett vetande att det finns där.

GuUuLd
0

#9 Jo nu vet man ju att det finns vilket är ganska skönt på ett sätt. Så nu tänker jag väl ögonlysa honom var eller varannat år för att hålla lite koll på ögonen om det skulle bli några förändringar eller så..

//GuUuLd, 

-IE Photography-

medde
0

#10 Låter både bra och väldigt förnuftigt tänk av dig.

GuUuLd
0

Nu har jag även meddelat Hugos uppfödare om colobomet vilket hon tyckte var väldigt tråkiga nyheter. Men känner att jag får bra stöd av henne då hon själv erbjöd sig att boka tid på Strömsholm hos Nils Wallin Håkanson och ville även följa med när det är dags nästa gång.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

BrightGloria
0

Åh, vilken gullig uppfödae du har! Jag har inte hört av min uppfödare sedan Zelda var 9veckor, nu är hon 1år. Jag får inte tag i hennen heller.

//BrightGloria
- Hemsida

GuUuLd
0

#13 Hmm jaså okej låter lite tråkigt tycker jag, tycker det är ganska viktigt att ha bra kontakt med uppfödaren.. Om jag vore uppfödare så skulle iaf jag vilja veta hur det går för valparna i livet osv.. Jag är väldigt nöjd med valet av uppfödare för det märks att hon verkligen bryr sig om hundarna även när de lämnat kenneln vilket jag tycker känns tryggt nu när det visat sig att han har colobom.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

BrightGloria
0

#14 Absolut! Jag är jätte missnöjd med Zeldas uppfödare! Jag säger som du, jag hade gjort allt för att kunna följa valparnas uppväxt.

//BrightGloria
- Hemsida