Hane/Tik
Jag vet att det finns trådar om detta sedan innan, men jag skriver en ny sådan iaf :-)
Jag är ju på G att skaffa mig en Sheltievalp och jag är mest inne på hane pga att jag vill slippa tikens löp, skendräktighet osv..
Men.. Jag har ju ingen större hunderfarenhet och jag önskar om ni som haft eller har båda könen kan berätta hur skillnaden är från det att dem är valp till dem växer upp, för jag tänker på hur tiken o hanen är när dem blir könsmogna oxå.. Men även skillnaden helt allmänt vill jag veta :-)
Tack på förhand :-)
Jag hoppas att det kommer in några som har både tik och hane hemma som kan svara på dina frågor.
Jag har just nu bara en kille hemma. Men visst har haft både tik och hane hemma förr. Jag tycker att det ska man känna sig för själv vad an vill ha. Min tik var visst lätt att ha, men så har man det vid löp. Som blir ett passande och tiken är inte pålitbar alls, sen vart man ju utesluten från tävling under denna tik. Skendräktigheten kan ju vara jobbig det det. Men detta är ju olika från tik till tik hur DOM ÄR. Harna jag haft har även dom varit helt olika. Den ena ville alltid slåss och störa sig med andra hanar, även väldigt känslig då det var löptikar runt i området. Då den andra var from som ett lam med vilken hund som helst. Brydde sig inte om löptikar alls, förän han träffade en tik som var exakt på rätt dygn annars tyckte han dom var allmänt otrevliga då dom löpte.
Det är så olika från hund till hund. Bägge kön har sina nackdelar och fördelar. Du måste väga för och imot bäst själv.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Tack för ditt svar Medde :-)
Jag har funderat mkt hit o dit.. Jag känner fortfarande mest för hane och jag tror att det blir det.. Inte så att jag inte gillar tikar, men jag känner nog mer samhörighet med hanar av någon anledning :-)
Men fler får gärna berätta om ni orkar ;-)