Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 977 ggr
SparklingTindra
0

Lilla Enya

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tror aldrig att jag har varit så rädd som jag var idag. Mamma hade morgonrastningen med hundarna idag så jag låg och sov. Plötsligt kommer hon inrusandes och säger att jag måsta följa med ut och leta efter Enya, hon hade blivit ivägjagad av en schäfer och försvunnit!

Jag blev först skräckslagen av tanken att det kunde vara en av dom (många) elaka schäfrarna som brukar promenera här i närheten och en av dom går i princip alltid lös. Så jag slängde på mig byxor och jacka (tog dock inte några sockar på mig så nu har jag världens största skavsår som täcker hela hälarna) och sprang ut och letade efter henne.

Jag frågade alla jag mötte om dom sett en liten svartvit dvärgcollie (lättaste beskrivningen på en liten trefärgad sheltie) och bad att dom skulle hålla lite extra utkik.

Vi engagerade alla hundägande anhöriga på området att hjälpa oss och leta.

En timme letade vi och paniken steg hos mig. Men till slut så ringde en kompis och sa att dom hade hittat henne! Hon hade gömt sig under en studsmatta på en gård och låg där och skakade.

Jag skyndade mig dit och var tvungen att locka fram henne, hon var så skärrad så hon gick inte ens fram till mig direkt. Hon hade dregglat så det hängde istrådar från hennes nos och hon darrade som ett asplöv. Hon var till och med rädd för kompisens lilla dvärgpudel som är mycket mindre än henne.

Åh, vad lättad jag blev över att se henne. Jag bara grinade och kramade henne.

Men sen när vi skulle gå in så såg vi en annan av hennes små hundkompisar och hon skällde och morrade åt den.. Jag hoppas verkligen att det inte blir något som hänger kvar, att hon är rädd för alla hundar.. Nu kommer jag att måsta kämpa ännu mer med hennes osäkerhet. Får se om jag någonsin kommer att kunna tävla med henne..

Men hon är iallafall hemma nu och HEL! Det är ändå det allra viktigaste!

Puh, det blev ett långt inlägg men jag var tvungen att skriva av mig…

medde
0

Vilken fasa!

Men vad skönt att höra din lilla flicka åter hemma igen. Hoppas allt kommer bli ok med hene igen. Men det tror jag helt och fullt på. Då är så duktigt med hundar, så se detta som ett hinder på vägen bara att komma över. För ni kommer att fixa detta ihop bägge två.

Krama din din Enya och en nospuss från oss.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

BrightGloria
0

Åh, vad tråkigt! Det är alltid jättejobbigt med sånt här! Men vilken enorm tur att du fann henne!

Jag tror att så länge du visar trygghet mot henne så kommer allt gå jättebra. Jag håller tummarna för er, vi finns alltid för er här inne!

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

SparklingTindra
0

Ja, det var verkligen jättehemskt. Jag var så orolig över att schäfern skulle ha bitit henne eller att hon skulle blivit överkörd eller att någon tagit henne. Jag känner mig fortfarande lite orolig och stressad, trots att hon är hemma och det har gått nån timme.

Nu har vi mycket jobb framöver…

BrightGloria
0

#3 Ta ett djupt andetag så kommer det här gå jättebra!

//BrightGloria
- Hemsida

Ressu
0

Fy va hemskt! Vet inte vad jag skulle ta mej till om något skulle hända nån av våra hundar. Men tur i oturen så är hon ju oskadd.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Ronja06
0

Usch så tråkigt! Men tur att ni hittade henne oskadd!

Mvh Emelie Förlägen

nera
0

Ja usch och fy då! Men vilken tur att ni fann henne oskadd. Men rädslan kan vara nog så jobbig.

bima69
0

Usch vad hemskt.. Men håller med dom andra, det blir nog bra, bara du behandlar henne som vanligt och inte visar någon osäkerhet mot andra hundar, låtsas att det regnar om du förstår hur jag menar.. Börja med hundar som ni känner och litar på…

Qina blev attackerad av en Schäfer när hon skulle apportera och det tog månader innan jag fick henne och ta apporten igen, men mycket var mitt fel för jag förstärkte hennes rädsla, det fattar jag nu…

Vi hörs el syns

SparklingTindra
0

Jag fattar inte att det finns så många oansvariga schäferägare här i gällivare. =( Nu för tiden när man ser schäfrar lösa så vill man bara vända och gå åt andra hållet, ifall att det skulle vara en elak.. För nu har Tindra blivit biten två gånger av schäfer och Enya har blivit jagad och skrämd.

Men det blir måååånga besök på BHK Malmen för att träna henne att vara iallafall i närheten av snälla väluppfostrade schäfrar! Jag ska kolla idag om hon är rädd för sin bästis Rasmus (dvärgpudeln som var med när hon hittades) fortfarande, för igår ville hon inte gå nära honom..

mojsans
0

Fy vad hemskt, jag vet hur det käns,

min Dennis blev jagad av en stor blandras när han var fyra månader, rastade honom tillsammans med Daisy som är hans mamma,  kl 22,00 på kvällen när det kom en man med sin blandis, lös, han bara sprang fram till Dennis som kröp ur sitt koppel och försvann, vi ringde polis och var ut och sökte med Daisy, som tappade spåret. Letade i drygt tre timmar utan att hitta honom, men min man sa att han ska gå en sväng till och fick se Dennis på andra sidan gatan, då var kl 02,00  han lockade och först så vågade inte Dennis komma fram, sedan dess avskyr han stora blandraser och även schäfrar, Även Daisy har blivit påhoppad av två schäfrar. Oansvariga ägare som inte har koll på sina hundar.

Var rädd om lilla Enya, det är en sak som de har med sig i minnet hela tiden, ge en nospuss från mig.

medde
0

Hur har det gått för din lilla tös?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

SparklingTindra
0

#11 Hon har blivit väldigt paranoid när man är ute i mörker, då fräser hon till och med åt människor utan hund som passerar. Sen har hon blivit lite skälligare inomhus. Annars har jag inte märkt någon större förändring i beteendet.. Men vi har inte mött så många hundar på promenaderna att kolla hur hon reagerar på, bara hennes kompisar som hon nu inte är rädd för nåmer.

Så jag hoppas att det går framåt. Hon ska ju på utställning den 23:e och då måste hon ju funka bland andra hundar..

Jojsan
0

Usch, vad hemskt.. Men tur att ni hittade henne och att hon inte var skadad i alla fall!

BrightGloria
0

#12 Du får inte lägga på henne att hon ska bli glad i hundar så snart. Ge henne den tiden hon behöver. Klarar hon inte av att umgås med andra hundar än de hon känner så tycker jag att ni ska lägga ner utställningen tills vidare. Hon är viktigare.

Men gud vad roligt att hon känner förtroende i sina gamla hundkompisar! Lycka till!

//BrightGloria
- Hemsida

SparklingTindra
0

#14 Jo, jag vet det. Det jag menar är att jag hoppas att hon ska klara av det. Men det kan jag ju inte veta ännu om hon gör.